Gegevens sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

btl-member

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2003
Hoe kan ik een tabel zo maken dat als een bezoeker op naam klikt alles op naam word gesorteerd en als ie op plaats klikt alles op plaats word gesorteerd

Je maakt er een link van, bv

pagina.php?sort=Naam

En dan wordt de query

PHP:
$query = mysql_query("SELECT * FROM tabel ORDER BY ".$_GET['sort']."");

'ORDER BY rij' zorgt er voor dat de gegevens gesorteerd worden. rij moet je natuurlijk aanpassen aan de rijnaam.

Wil je ze andersom sorteren? Zet er dan DESC achter.

Waarom zou het HTML zijn als het in de PHP sectie staat? Ik heb het idee dat hij de gegevens ergens vandaan wil halen en dan in een tabel wil zetten.

:o Ignore mijn vorige post maar. voel me een beetje voor schut, ken je het je voorstellen? Vergeten te kijken

Zou je 'm kunnen verwijderen of zo, want op de een of andere manier staat hij bij mij heel scheef, ik weet niet of dat bij jou zo ook is.

Je vergeet misschien uit te leggen dat als je het andersom wilt sorteren je dat wel aan moet geven in je link. Dus, als je het van z naar a wilt laten sorteren:

link.php?sort=Naam&order=desc

Als je het gewoon van a naar z wilt dan hoef je geen waarde eraan te hangen, je kunt dan in je script er standaard vanuit gaan dat het alfabetisch moet:

PHP:
if(!isset($_GET["order"]))
{
    ....    //Hier je code als order niet gedefinieerd is en het dus maar alfabetisch gaat...
}
elseif($_GET["order"] == "desc")
{
   ....    //hier je code als het andersom moet
}

Je zou eventueel nog een beveiliging kunnen inbouwen voor vreemde waardes voor $order zodat het script geen rare dingen gaat doen of gaat strooien met fouten...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan