• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

falconry

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2001
Berichten
118
Probleemstelling:
blad1 bevat één veld met namen:

veld1
Jansen
Pieters
Klaassen
Verburgt
Adema

blad2 bevat meerdere velden waarvan het eerste veld verwijst naar de namen van blad 1 (=blad1!a2, =blad1!a3 etc.)
In de overige kolommen op blad2 staan gegevens die - zodra ik veld1 van blad1 op alfabet ga sorteren - meegesorteerd moeten worden.

Dit gebeurt niet automatisch, dus moet er nog iets méér gebeuren. Maar wat?
 
beter omdraaien

je kunt beter verwijzen van blad 2 naar blad 1 als je daar alleen de namen wilt zien

sorteer je op blad 2 via data/sorteren dan wordt ook blad 2 gesorteerd

succes
 
Ceesried,

Bedankt voor je suggestie, maar jouw oplossing beantwoordt niet aan mijn verlangens.
Blad1 vormt nl. het stambestand, waarnaar andere bladen verwijzen.

Via een nieuwsgroep heb ik al een reactie ontvangen en daaruit moest ik opmaken dat e.e.a. alleen mogelijk is via een macro.

Als er iemand is die een eenvoudiger oplossing weet, dan hoor ik 't graag!
 
Hoi Falconry,

Ik denk dat het heel simpel is, maar misschien zit ik fout:
Blok op blad1 het gehele gebied met je invoergegevens en sorteer vervolgens op kolom A.

Dan gaat het, als ik je goed begrepen heb, wel goed.

Jeroen
 
Jzeedijk,

Dan heb je de probleemstelling niet goed gelezen:
blad1 ken maar één veld: met namen.
Blad2 haalt in de linker-kolom de namen op van blad1, maar blad2 heeft daarnaast nog meerdere velden, die meegesorteerd moeten worden als ik de namen van blad1 op alfabet sorteer.
Het sorteren op blad1 is niet het probleem, maar het méésorteren van alle gegevens op blad2, rechts naast de namen.......
 
Hoi falconry,

Je hebt helemaal gelijk. Niet goed gelezen, ik dacht al dat het niet zo simpel zou zijn.

Excel kan niet op twee bereiken sorteren (net geprobeerd), dus ik denk alleen dat het met een truc kan.

In een macro
For i = 5 To 999
Worksheets(2).Cells(i, 16) = Worksheets(2).Cells(i, 1)
Next i
Worksheets(1).Range("A5:A999").Select
Selection.Sort Key1:=Worksheets(1).Range("A5"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
Worksheets(2).Range("B5:p999").Select
Selection.Sort Key1:=Worksheets(2).Range("P5"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
Worksheets(2).Range("P5:p999").ClearContents

Of zoiets.
De macro zet eerst Kolom A van blad1 over naar blad2 (tijdelijk), sorteert blad1 en vervolgens blad2 en verwijdert de toegevoegde kolom

Jeroen
 
jzeedijk,

Ik vind je oplossing bijzonder creatief, maar in eerste aanleg geef ik toch de voorkeur aan het gebruik van de standaardmogelijkheden van Excel zonder gebruik te maken van Vba.

Toch zal ik jouw oplossing in het achterhoofd houden.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan