Gegevens subformulier opslaan bij record

Status
Niet open voor verdere reacties.

Riess

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2010
Helaas kan ik het antwoord zo snel niet vinden dus maar even de vraag:

Ik heb een formulier klant, hierin zit een subformulier facturen omdat ik per klant de facturen wil invoeren dus meerdere facturen in een subformulier aan 1 klant in het hoofdformulier hangen. Dit moet dus voor meerdere klanten.
Er is een tabel klant en een tabel facturen (die als subformulier wordt weergegeven).
Wat voor koppeling ik in de relaties ook probeer, de facturen worden niet aan de klant gekoppeld. Zodra ik dat invul en zelfs opsla en naar de volgende klant ga en bijvoorbeeld weer naar de klant waar ik zojuist de facturen heb vermeld, is het facturensubformulier geheel leeg.

De ingevoerde facturen staan overigens wel in de tabel facturen maar zijn nergens aan gekoppeld. Ongetwijfeld een klein probleem maar ik kan de oplossing niet vinden op internet of hier.... wie weet welke relatie moet bestaan tussen de klant en facturendatabase?

Dit doe ik in access 2007 maar zal ongetwijfeld hetzelfde zijn in access 2003.

Het zou heel simpel moeten zijn. In je tabel Klanten heb je vast een veld KlantNummer (ik pak maar een naam) dat dan het Sleutelveld moet zijn (elke klant heeft immers een uniek nummer). In de tabel Facturen heb je, naast een veld Factuurnummer, ook dat veld Klantnummer. In je Relaties venster maak je dan een koppeling tussen Klanten-Klantnummer en Facturen-Klantnummer. Als je daarbij <Referentiële integriteit afdwingen> aanvinkt, dan maak je een één-op-veel relatie tussen die twee tabellen. Die relatie maak je ook op je formulieren. Je subformulier koppel je derhalve op basis van het veld Klantnummer (hoofdformulier) aan het veld Klantnummer (subformulier). En dan zie je dus (en voeg je ook nieuwe facturen toe) de facturen die bij die klant horen.

Dat werkt idd. Raar dat dit vantevoren niet werkte... wellicht ergens een verkeerd vinkje gezet of zo.

Hartelijk bedankt!!

Mag hij op <Opgelost> :)

Nog even een vraagje, blijkbaar maakt access voor iedere factuur in het subformulier een record aan, wel met dezelfde gegevens als in het record?
In de hoofdtabel staat het wel goed, 1 record en subgegevens eronder maar als ik mijn formulier open en ik heb bijvoorbeeld een klant met 2 facturen eraan gekoppeld in een subformulier dan geeft access dus 2 records op beeld.

Ben ik ietwat duidelijk?

Erg duidelijk ben je niet, zoals je al vreesde ;)
... ik heb bijvoorbeeld een klant met 2 facturen eraan gekoppeld in een subformulier dan geeft access dus 2 records op beeld.
Dat klopt toch? Als een klant 2 facturen heeft, dan wil je toch ook 2 facturen zien?

Probeer ik het anders :)

Onderaan het beeld zit de recordnavigatie, de pijltjes en de 1 van x records etc.... Als ik nu bijvoorbeeld bij één klant 2 facturen vermeld in het subformulier en bij de volgende 3 facturen vermeld in het subformulier dan maakt access er 5 records van, met andere woorden, eer ik weer bij een nieuw record kom moet ik dus 2+3 is 5 keer record verder klikken.
M.a.w. als ik dus die twee klanten zoals hierboven vermeld erin heb staan zou mijn nieuwe klant die ik ga invoeren recordnr 6 zijn.

Dan heb je het subformulier niet goed gekoppeld, lijkt mij. In een subformulier moet je alleen de records zien die bij het actieve hoofdformulier horen. ALs het eerste hoofdrecord twee subrecords heeft, moet je alleen die twee zien. Ga je naar klant 2 met 3 facturen, dan hoor je alleen maar die drie facturen te zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan