Gegevens toevoegen/updaten/uitlezen in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuning4you

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Ik geef een bepaald klantnaam in mijn vb toepassing in. Aan de hand van deze klantnaam moet er gekeken worden indien dit al in de database staat. Indien dit het geval is moet ik als resultaat het ID van deze klant op mijn scherm krijgen (access autonummering).
In het andere geval moet ik klantnaam toevoegen en het ID op mijn scherm krijgen voor deze nieuwe klantnaam.

Hoe los ik dit het beste op? Dit met de beste performantie?

De beste performantie ga je bereiken door via het 3 tier model te werken.

Allereerst kan je best een data assembly aanmaken (.dll) waarin je de connectie behandelt. Als je dit netjes schrijft is het perfect herbruikbaar. Vervolgens ga je een query processor schrijven die als brug tussen de connectie en de user interface staat. Deze processor gaat queries die door de user interface gevormd worden naar de data dll sturen die op zijn beurt een gevulde dataset terugkeert. Als laatste stap bouw je hier je UI op. Alle ander functionaliteiten zoals het aanmaken van nieuwe users,database ed kunnen ook via de zelfde weg worden aagemaakt:
User interface(input,..) ==> Query processor ==> data

succes.

Mijn vraag was misschien wat omslachtig omschreven maar heb ondertussen al een oplossing.

Snap eigenlijk niet veel van je uitleg hoor Ginanity maar toch bedankt voor je post.

In feite heb ik de code omschreven zodat er eerst gekeken wordt via een select SQL als een bepaalde klant voorkomt. Indien dit het geval is wordt mij het ID weergegeven van die klant. Indien de klant nog niet aanwezig is zal deze worden toegevoegd. In access wordt dan het ID toegekend. Door éénvoudig dezelfde code nog eens toe te passen (dus met de select van deze klant) krijg ik dus het ID terug omdat de klant nu wel in de database aanwezig is.
Is misschien wat omslachtig maar dit werkte als enige goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan