• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gegevens tussen een datumbereik halen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Ik heb een probleem waar ik zo even niet uitkom. Het heeft te maken met informatie halen uit twee datumcellen. Ik zal proberen het wat beter toe te lichten.

In het bijgevoegde bestand zien jullie twee werkbladen. Werkblad Basisbestand bevat fictieve gegevens van 3 medewerkers die in een bepaalde periode gedetacheerd zijn bij een klant. In dit voorbeeld worden de medewerkers door mijn bedrijf gedetacheerd.
Je ziet hier de uren die een medewerker per week en per maand werkt, de (inkoop)kosten die wij aan de medewerker moeten betalen en het uurtarief dat het bedrijf (waar de medewerker gedetacheerd is) moet betalen. Ook de periode waartussen de medewerker is gedetacheerd is aangegeven.

In het tweede werkblad zit een overzichtsbestand. Hier wil ik graag de Forecast (inkoop- en verkoop) per maand zetten, maar ik kom er niet uit. Kan iemand mij helpen met een formule die kijkt of de detacheringsperiode geldt voor respectievelijk januari, februari, etc en dan de Forecast verkoop en inkoop voor die betreffende maand optelt?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Bijlagen

Heb je aan een draaitabel gedacht ?

Nee, eerlijk gezegd niet. Ik gebruik wel vaker draaitabellen, maar zie in dit geval ook niet zo goed voor mij hoe dit kan helpen. Kun je toelichten hoe je het voor je ziet?

Ik heb ChatGPT ook nog gevraagd. Die komt dan met de volgende formule:
=MAX(MIN(C1, laatste.dag("01-01-2024", 0)) - MAX(B1, "01-01-2024") + 1, 0) * (D1 / 20) * E1
B1 zou dan de startdatum moeten zijn, C1 de einddatum, D1 de uren per maand en E1 het uurtarief
Maar dat levert hele vreemde resultaten op

Kijk eens of de bijlage een beetje voldoet aan je verwachtingen.
Het geheel is tot stand gekomen met power query.
Tevens zijn de data geheel dynamisch.
M.a.w. wordt alleen maar het lopende jaar getoond.

Bijlagen

Hallo Peter,

Allereerst hartelijk dank voor het meedenken. Ik denk dat je hiermee dicht in de buurt zit, maar kan niet zien hoe het nu werkt. Ik zie alleen harde getallen. Ik weet dus ook niet hoe ik dit zou kunnen repeteren.

De uitkomsten kloppen nog niet, maar dat kan te maken hebben met jouw interpretatie van mijn bestandje.

Even als voorbeeld hoe ik het bedoelde:

Pietje Puk werkt 40 uur per week. Uitgaande van 4 weken in een maand zou hij dus 160 uur werken. Als zijn externe tarief € 50,- is, is zijn opbrengst per maand € 8.000,-. Hetzelfde geldt voor februari. In maart zou het bedrag afwijken omdat 'Klaas Vaak' begin maart start.

In de forecast verkoop zou ik dan alle bedragen voor die betreffende maand van alle medewerkers optellen.

Hopelijk ben ik erin geslaagd om het beter duidelijk te maken.

Yes, dit is exact wat ik bedoelde. Super zeg. Heel erg blij mee. Dank je wel Emields.
En anderen die hebben meegedacht uiteraard ook nog bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan