gegevens uit 2 onafhankelijke tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gregortman

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2005
Beste mensen,

volgende probleem :

ik heb 2 tabelen die onafhankelijk van elkaar tijd en gespreks gegevens opslaat

1 tabel is gekoppeld aan de klant en hier worden algemene gegevens en tijd ingevoerd

2e tabel is gekoppeld aan producten van de klant, hier worden de gegevens die betrekking hebben op dit product ingevuld, zo kan ik zien hoeveel tijd er per product wordt besteed.

Nu wil ik een overzicht van de tijd die ik op een bepaalde dag gewerkt heb, krijgen.
heb dit geprobeerd met een selectie query dit lukte niet aangezien ik dan de melding krijg dat er geen velden met elkaar overeenkomen.

andere soorten queries werken volgens mij ook niet

wie weet er een oplossing voor mijn vraag

groet

gregor

Kun je een veldbeschrijving van de tabellen plaatsen?

Veldbeschrijving

Beste Renedirks,

ik neem aan dat je het volgende bedoelt:

Gespreksid autonumeriek
ID numeriek(gekoppeld aan tabel klanten)
datum datum/tijd
notities memo
gekoppelde bestanden OLE -object
werktijd in minuten numeriek

De andere tabel is identiek alleen is deze gekoppeld aan de tabel producten

als je dit niet bedoelt wat bedoel je dan wel

Ik hoor het

groet
gregor

Yep, dat is wat ik bedoelde; ik denk dat je dan zo iets wilt hebben:

SELECT [werktijd in minuten]
FROM Table1
WHERE Datum=[Geef Datum]
UNION
SELECT [werktijd in minuten]
FROM Table2
WHERE Datum=[Geef Datum]

Dit geeft je alle werktijden in minuten voor een bepaalde datum. Je kunt op deze queru dan weer een Sum() loslaten om het totaal per dag te krijgen.

gegevens

Beste Rene dirks,

bedankt, ik gaat het proberen.

groeten

Gregor

gegevens uit 2 tabellen

beste Rene Dirks,

Voor de duidelijkheid: ik maak een query waarin ik de twee tabellen selecteer en ik voeg een extra veld toe waar ik de selectie in maak

of

maak ik een query met de 2 tabellen erin en voeg ik de selectie in "criteria" in.

Voorbeeld hoe ik het nu(query) gedaan heb wat niet werkt:

datum werktijd in min datum werktijd in min werktijd per dag: (select etc etc)
tabel 1 tabel 1 tabel 2 tabel 2

ik hoor het graag

gregor

Beste Gregor,
Je moet even naar Beeld en dan naar SQL gaan, daar kun je dan de SQL code in zetten. Er is geen manier om een UNION te maken met query builder - althans niet in 2000 en 2003

gegevens uit 2 tabellen

Beste Rene dirks,

gedaan wat je hebt gezegd alleen krijg ik geen record geselecteerd, ook niet als ik het gedeelte join en de rest weglaat in de sql.

vreemd want hij zou gewoon een opsomming moeten geven van in iedergeval 1 tabel

heb je een iedee??

Groet

gregor

Kun je niet even een lege versie van de database hier posten (even comprimeren en dan als zip bestand plaatsen)

gegevens uit 2 tabellen

Beste rene Dirks,

zou ik graag willen doen, alleen mijn database is leeg ongeveer 20 MB, dus ik kan comprimeren wat ik wil maar kleiner dan 100kb gaat ik hem echt niet krijgen.

Ik ga wel even proberen met je sql gegevens om in ieder geval een overzicht te krijgen met records, als ik jouw sql verklein onstaat er een gewone query en dan moet er ook gewoon een lijst met gegevens komen en dat doet ie niet, dus ik ga wel even pielen.

Kom ik er niet uit dan meldt ik me wel weer

alvast bedankt voor je hulp

groet

gregor

gegevens uit 2 tabellen

Beste Rene Dirks,

ik heb een oplossing voor het probleem gevonden, ik heb het als volgt gedaan :

SELECT [Gespreks Notities].[Werktijd in minuten], [Gespreks Notities].Datum
FROM [Gespreks Notities]
WHERE ((([Gespreks Notities].Datum) Between [datum begin] And [datum eind]));
UNION
SELECT[Notities polis].[werktijd in minuten],[Notities polis].Datum
FROM [Notities polis]
WHERE((([Notities polis].Datum) between [datum begin] And [datum eind]));

Nu krijg ik alle data te zien die tussen de opgegeven datum liggen, PRIMA !!

Maar hoe kan ik ze nu automatisch laten optellen en dat dit onderaan staat of ergens waar ik het kan aflezen.
als ik een rapport maak dan krijg ik niet de optie totalen, dus kan ik niet optellen.

Je weet vast wel een oplossing
groet

Gregor

Om 't zo simpel mogelijk te houden:
Maak een nieuwe query aan (in de builder) en voeg de door jou gemaakte query toe (ipv een tabel). Druk nu op de sigma knop op de balk, en dan kun je 'statistische' functies op je query los laten (som, gemiddelde, etc).

Succes!

gegevens uit 2 tabbelen

Beste Rene Dirks,

Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen, je laatste oplossing heb ik niet gebruikt!
Ik heb een rapport gemaakt op de samenvoeg query en in het rapport de tijd opgeteld, dan krijg je een mooi overzicht van de data dat het is gebeurd en de tijd per onderdeel.

Hartstikke bedankt voor je hulp

Groet

Gregor

Zo kan het inderdaad ook :) Als ik jou was zou ik toch ook eens naar de speciale queries met sum, avg, etc kijken, kan wel een handig zijn voor latere toepassingen.

gegevens uit 2 tabellen

Beste Rene Dirks

Misschien voor de volgende keer, waar ik tegenaan liep is dat ik alleen de som waarde kreeg van tijd in minuten en dat was het, geen datum of andere velden die je kan invoegen.

Bedankt voor je reactie en ik zal er zeker nog eens naar kijken

Groet

Gregor:cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan