gegevens uit 3 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

renebug

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2013
hoi,

Ik heb een vraag en hopelijk kan iemand me daarmee helpen.
Ik heb drie tabellen met gegevens van honden. Dit zijn allemaal gezondheidsuitslagen over heupen(HD) ellebogen (ED) en ogen (OOG). Bij alle tabellen staan specifieke nummers van de honden en hun naam.
Nu wil ik in een formulier per hond (nummer) die drie gegevens bij elkaar krijgen. Dus dat ik van bv hond A zijn hd/ed en ooguitslagen in een opslag kan zien. Ook als 1 van de 3 uitslagen niet aanwezig zijn wil ik de rest wel zien.
De basis begrippen van Access gaan me goed af, maar ik ben nu helemaal de kluts kwijt hoe ik dit het beste aan kan pakken. Kan iemand mij daar misschien mee helpen? Alvast bedankt!

Bij alle tabellen staan specifieke nummers van de honden en hun naam.
Is dit wat ik denk dat het is? Dat je in tabel HD de waarden nr: 12, Naam: Tukker invoert, in tabel ED nr: 12, Naam: Tucker invoert, en dat de derde persoon in tabel OOG Nr: 12 en Naam: Tukert invoert? Ik overdrijf het natuurlijk maar je zou er minstens een vierde tabel bij moeten hebben met daarin alle 'persoonlijke' gegevens van de hond, zodat je die maar één keer hoeft in te voeren, en die je dan koppelt aan de andere 3. Ik kan mij voorstellen dat een oogonderzoek hele andere uitslagen oplevert dan een elleboog, en dat je daarom voor de aandoeningen aparte tabellen nodig hebt. da's jouw vakgebied, niet het mijne :). Maar als een onderzoek bestaat uit de velden [Datum], [Gemeten], [Meetwaarde], etc. dan zou ik die ook in één tabel onderbrengen. Daarmee maak je later heel wat makkelijker rapporten etc. Maar zo kan het ook wel, mits je de hondgegevens apart opslaat. In OOG, ED en HD heb je alleen maar een HondID nodig om te weten om welke hond het gaat.
In die situatie met 4 tabellen maak je een query waarin je de 4 tabellen toevoegt, en tussen Hond en OOG, Hond en ED etc een Outer join koppeling maakt. Da's makkelijker dan het zo klinkt; als je twee tabellen in een query aan elkaar knoopt, maak je een doorgaans één-op-veel relatie waarbij je uit de hoofdtabel (HOnd) alle records ziet, en uit OOG de gerelateerde records. Heeft een hond nog geen oogonderzoek gehad, dan zie je dat record dus niet. Door op de verbindingslijn te dubbelklikken, kun je de relatie omzetten van type 1 naar type 2 of 3. Welke je moet hebben, is een kwestie van de opties goed lezen. Je kunt ze alletwee proberen; een zal het goede resultaat laten zien (alle honden en alle records uit OOG) en de andere geeft hetzelfde resultaat als optie 1: alle honden die een oogonderzoek hebben gehad. Kwestie van de andere optie kiezen dus!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan