• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens uit 3 verschillende kolommen onder elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkurt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2013
Hallo,

Iets waar ik geen oplossing voor kan vinden (toch niet geautomatiseerd).
Hoe maak ik van drie afzonderlijke kolommen 1 kolom?

Ik heb een tabblad waar zes naast elkaar gelegen kolommen op staan en dit drie keer onder elkaar, telkens met een 'witte' rij ertussen.
Je ziet dus drie onder elkaar gelegen blokken, in iedere blok zitten zes naast elkaar gelegen kolommen.

Als ik naar de eerste 'blok' van zes kolommen kijk, dan bestaat iedere kolom uit cellen met woorden (zogenaamde kernwoorden) en cellen met de letter 'N' (gewoon een aanduiding die wijst op de afwezigheid van data). De zes kolommen tellen elk een gelijk aantal cellen (zijn dus even lang). In feite horen kolom 1 en 3 en 5 bij elkaar en kolom 2 en 4 en 6. Ik zou de alle cellen van de kolommen 1, 3 en 5 onder elkaar in 1 en dezelfde kolom willen krijgen en dit op het volgende tabblad in kolom A. Ook voor alle cellen van de kolommen 2, 4 en 6 wil ik dat doen, maar nu in 1 en dezelfde kolom in het nog eens volgende tabblad. Vervolgens zou ik uit de samengestelde kolommen alle 'N' willen verwijderen. Identieke woorden moeten echter blijven staan.

Voor de volgende 2 blokken ... dezelfde bewerking.

In de toekomst is het de bedoeling dat ik op basis van onderzoeksgegevens nog dergelijk tabbladen met blokken aanmaak, waar dan dezelfde bewerking moet op gebeuren

Bij wijze van voorbeeld post ik bij dit bericht het proefbestand waar ik momenteel mee werk.
Bekijk bijlage probleem kolommen.xlsx
Je zou nu zeggen: 'Voor zo'n relatief kleine hoeveelheid data, kan je met kopieren en plakken werken.' Ik zou echter graag willen het geheel automatiseren. Ik doe namelijk een onderzoek en het echte bronbestand van de data is zo gigantisch groot dat het handmatig doen bij niet uit te voeren is.

Ik heb zelf al oplossingen zitten te bedenken: al met draaitabellen gewerkt, met TRANSPOSE ... maar het lukt me niet!
Kan er mij iemand aanreiken hoe dit probleem kan opgelost worden? Ik vrees dat mijn kennis van excel niet ver genoeg reikt.

Alvast hartelijk bedankt!
met vriendelijke groeten,
Kurt

Ik denk niet dat dit met de standaard functionaliteit van Excel te realiseren is, maar met VBA is dit prima te doen. Het is echter wel even werk om dit zo te maken.

Rebmog

Even snel een macro in elkaar gezet.

Code:
Sub overzetten()

For icol = 1 To 6
    irow = 1
    For i = 1 To 3
        With Sheets("data")
            irow2 = .Cells(irow, icol).End(xlDown).Row
            sh = Replace(.Cells(irow, icol), "/", "-")
            sn = Split(sh, " ")
            sh = sn(0) & " " & Left(sn(2), 5) & " " & sn(1)
        End With
        With Sheets(sh)
            .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(irow2 - irow).Value = Sheets("data").Cells(irow, icol).Offset(1).Resize(irow2 - irow).Value
            lrow = .Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
            .Range("$A$1:$A$" & lrow).AutoFilter Field:=1, Criteria1:="N"
            .Rows("2:" & lrow).Delete Shift:=xlUp
            .Range("A1:A" & lrow).AutoFilter
        End With
            irow = irow2 + 2
    Next
Next

End Sub

Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.