• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit een cel gebruiken voor een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanZanten

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2007
Hallo,

Onderstaande formule werkt geweldig. Nu wil ik echter de 2 kunnen wijzigen via een cel zodat ook andere cijfers kan invullen zonder steeds aan de formule te hoeven komen.
Je zou zeggen iets van: (Gegevens!H$1:H$111815="$A$1")
Dit werkt echter niet, weet iemand de oplossing?

SOMPRODUCT(--(Gegevens!B$1:B$111815="O");--(Gegevens!H$1:H$111815="2");Gegevens!F$1:F$111815)

Als je cijfer in A1 staat dan moet je niet ="$A$1" doen, maar =A1 (of desnoods =$A$1)

Code:
 (Gegevens!H$1:H$111815="$A$1")

laat de "" vervallen en het gaat je lukken.

Code:
 (Gegevens!H$1:H$111815=[COLOR="darkred"]$A$1[/COLOR])

hallo vanZanten

probeer het eens zonder aanhalingstekens

Gegevens!H$1:H$111815=$A$1

groet sylvester

Bassie,

Bedankt voor je snelle antwoord ook dit werkt niet vreemd genoeg.

Beide varianten functioneren niet:

=SOMPRODUCT(--(Gegevens!B$1:B$111815="O");--(Gegevens!H$1:H$111815=$A$1);Gegevens!F$1:F$111815)

=SOMPRODUCT(--(Gegevens!B$1:B$111815="O");--(Gegevens!H$1:H$111815=A1);Gegevens!F$1:F$111815)

Maar als ik voor A1 een getal invul werkt het prima.

Code:
SOMPRODUCT(--(Gegevens!B$1:B$111815="O");--(Gegevens!H$1:H$111815=A1);Gegevens!F$1:F$111815))

dient het rode haakje aan het einde van de formule niet toegevoegd te worden?

van zanten

De dubbele -- worden normaal gesproken gebruikt om te rekenen met tekst. En zo heb jij het getal ook ingevoerd "2"
Probeer het eens zonder de dubbele -- of zet de celeigenschappen van A1 op tekst.

Code:
SOMPRODUCT(--(Gegevens!B$1:B$111815="O");[COLOR="red"]--[/COLOR](Gegevens!H$1:H$111815="2");Gegevens!F$1:F$111815)

hoi

waar "2" stond staat nu A1
dus let er op dat "2" is tekst dus moet in A1 ook "2" komen en niet 2

groet sylvester

Heren,

vriendelijk dank voor jullie reacties het werkt inmiddels!:thumb:

Had met de centrering te maken een 2 voorin een cel over achterin dat maakt dus echt uit! nogmaals bedankt!

Ik moet even iets recht zetten :o het had niet met de centrering te maken. Maar met de oplossing van Gerard celeigenschappen op tekst gezet en toen functioneerde het prima. Bedankt!:thumb:

zie post #6

Code:
dient het rode haakje aan het einde van de formule niet toegevoegd te worden?

graag nog even antwoord op deze vraag.

Oeldere

Het rode haakje is overbodig. Er zijn 3 openings haakjes en inclusief het rode haakje zijn er 4 sluitings haakjes.

Gelens,

klopt zie ik nu ook.

ik ging er van uit dat de laatste verwijzing ook begint met een haakje, maar dat is niet het geval.

bedankt voor de reactie. :thumb:

Oeldere

De formule ziet er inderdaad een beetje onevenwichtig uit. Dat komt door de dubbele -- om te rekenen met tekst.
Ik zou proberen om de -- in het midden gedeelte weg te laten en in cel A1 te werken met getallen ipv met tekst. En zelfs de eerste -- kan achterwege blijven door daar de "0" te vervangen door 0

Dan kunnen ook bijna alle haakjes verdwijnen.

Beste Oeldere,

Het rode haakje uit post 6 is niet nodig voor het juiste functioneren van deze formule.

Gr,

Huibert van Zanten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan