• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit een lijst indien voldaan aan vergelijking

Status
Niet open voor verdere reacties.

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
Knappe Koppen,

Ik vergelijk artikelnummers uit blad 1, met artikelnummers uit blad 2. Dit doe ik op een extra werkblad. Als het artikel wel op blad 1 staat, maar niet op blad 2 komt er de tekst "niet op blad 2".

Nu zoek ik een manier om, automatisch, op een 4e werkblad alleen die artikelen te tonen waarbij op blad 3 de tekst "niet op blad 2" staat. Ik weet dat je met draaitabellen aan de slag kunt en handmatig kunt filteren, kopieeren en plakken, maar ik zoek een volautomatisch oplossing. Mogelijk iets in VBA die een macro uitvoert als ik dat 4e blad open....... geen idee.

Wie weet raad. Ik heb het origineel heel minimalistisch even als voorbeeldje meegestuurd.

Mvrgr,

Harry Brinkman

Bijlagen

Zie bijlage. Formules uiteraard doortrekken indien nodig.
Lege rijen kun je of handmatig of met VBA eenvoudig verwijderen.

Bijlagen

1. Als je Excel 365 hebt kun je deze formule gebruiken (het extra tabblad is niet nodig):
Code:
=FILTER('blad 1'!A3:B17;AANTAL.ALS('blad 2'!A3:A22;'blad 1'!A3:A17)=0;"")

2. Voor eerdere versies van Excel wordt het een matrixfunctie (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter)
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Vergelijking!A:A;KLEINSTE(ALS(Vergelijking!$C$2:$C$1000="niet op blad 2";RIJ($C$2:$C$1000);EXP(99));RIJ(C1)));"")
Ik heb je formules op blad vergelijken wat versimpeld:
Code:
=ALS(EN(A2<>"";AANTAL.ALS('blad 2'!$A$3:$A$22;'blad 1'!A3)=0);"niet op blad 2";"")

3. Ook met PowerQuery kun je de tabellen gemakkelijk met elkaar vergelijken (ook hier is het extra tabblad niet nodig).

Alle opties gedemonstreerd in bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super bedankt allebei. ik heb de methode van AlexCEL gekozen. Ik gebruik Excel 2021 en ik ben niet thuis in Powerpivot dus ik ben voor de "oudewetse" manier gegaan.

Nogmaals allebei bedankt,

Harry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan