• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit een tekstvak in vba gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luc3d

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2019
Berichten
7
Hallo,
Is er een manier om de tekst uit een tekstvak te gebruiken in een vba-formule, als naam voor exporteren naar pdf?

Voor het gebruik van een offertebestand kan ik ofwel gebruik maken van opgeslagen klantgegevens in een cel, maar soms gebruik ik gegevens die in in een tekstvak typ.
Ik zou graag het bestand automatisch opslaan als pdf bestand (dit lukt) en de naam halen uit ofwel de cel met klantgegevens, of als deze leeg is de gegevens uit het tekstvak (heet nu "tekstvak 18" in de formulebalk - celnaam).


alvast bedankt
Luc
cel j4.png
tekstvak 18.png
 
Laatst bewerkt:
Jazeker:
Code:
PDFnaam = Range("J4") & ".pdf"

En anders een voobeeld documentje.
 
Dank je Edmoor,

met de celverwijzing lukt het wel, maar niet met de gegevens die in het tekstvak staan.
Ik heb geen idee hoe ik die moet verwerken in de bestandsnaam.
 
Dan dus een voorbeeld documentje.
 
Kun je met zo'n verwijzing iets?
Plaats anders een voorbeeldbestand zoals Edmoor al zei.
Code:
Sheets(1).Shapes(1).TextFrame2.TextRange.Text
 
Volgens het voorzetje van Timshel:
Code:
PDFnaam = Sheets("Blad1").Shapes("Tekstvak 18").TextFrame2.TextRange.Text & ".pdf"
 
Ik denk dat hier het voorbeeldbestandje staat. (?)
(Eerste keer dat ik dit forum gebruik, dus kan nog een beetje zoeken zijn voor mij.)

Dus voor de duidelijkheid,
als in cel J4 een naam staat via vertikaal zoeken vanuit cel p7, wil ik deze gebruiken als document naam .pdf (dit lukt mij via
#ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:="Bestelbon" & " " & Range("J4") & " " & Format(Date, "dd-mm-yyyy") _
, Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _
:=False, OpenAfterPublish:=True
#
Maar, als het een naam is die niet in de lijst voorkomt, wil ik die zelf kunnen invoegen in het tekstvak zonder de klantenlijst aan te passen en wil ik dat dit de naam van het document wordt.
(er zal dus niets in cel J4 staan als ik het tekstvak invul!)

Hopelijk is dit duidelijk....??
 
Laatst bewerkt:
Prima gegaan, maar plaats een evt. volgende keer een niet beveiligd document.
Code:
    With Sheets("Bestelbon 3Design")
        If .Range("J4") <> "" Then
            PDFnaam = .Range("J4")
        Else
            PDFnaam = .Shapes("Tekstvak 18").TextFrame2.TextRange.Text
        End If
    End With
    PDFnaam = "Bestelbon " & PDFnaam & " " & Format(Date, "dd-mm-yyyy") & ".pdf"

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=PDFnaam
 
Laatst bewerkt:
Beste Edmoor,
zo lukt het prima!.

heel hartelijk bedankt, weeral veel geleerd met deze oplossing.

Jullie doen hier prima werk.
Nogmaal bedankt.
Luc:love:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan