Gegevens uit Excel importeren in Access.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsom

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2012
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum over Access vragen.
Het gebruik van Access is ook nieuw voor mij.
Mijn vraag gaat over het importeren van gegevens uit Excel naar een Accessdatabase.
Ik heb altijd mijn gegevens in een Excel database gehad, maar ik lees overal op het net dat je dit beter in Access kan hebben omdat Access meer aankan.
Prima ,dat wil ik dus gaan proberen en als ik dan mijn Execl database importeer in Access via 'De brongegevens importeren in een nieuwe tabel in de huidige database.' gaat dit prima.
Als ik dan vervolgens via Excel via een draaitabel deze gegevens binnenhaal gaat het als een trein en heb ik supersnel mijn gevens zichtbaar.
Nu heb ik het ook geprobeerd via 'Koppelen aan de gevensbron door een gekoppelde tabel te maken.'en ook dan haalt Access probleemloos de data uit Excel binnen en zet ze dan in een gekoppelde tabel.
Maar als ik dan via een draaitabel gegevens wil binnen halen geeft Excel aan dat de bron geen zichtbare tabel heeft.

Mijn doel van de gekoppelde gegevensbron is dat ik mijn gegevens in Excel kan blijven aanpassen maar dat ik dan via een draaitbel niet meer naar de data in Excel kijk maar naar de data in Access.
Mijn ervaring is dat ik dan veel sneller met mijn draaitabellen kan werken.

Misschien kan iemand me hier mee helpen.
Bij voorbaat dank

Gr Ronsom

Welkom in de wereld van Access :). Ik snap je werkprocessen niet helemaal. Ik geef je gelijk dat je de gegevens in Access wilt beheren, maar dan moet je dat ook wel gaan doen.
Mijn doel van de gekoppelde gegevensbron is dat ik mijn gegevens in Excel kan blijven aanpassen maar dat ik dan via een draaitbel niet meer naar de data in Excel kijk maar naar de data in Access.
Dit is allemaal erg onlogisch... Bovendien zit je nu met een oneindige loop te werken, want je gegevens staan in Excel, die koppel je vervolgens in Access en daar maak je dan weer een koppeling van in Excel? Wat is dan nog het nut van Access in dit proces?
Een koppeling maak je vanuit Excel naar Access omdat je bijvoorbeeld een database hebt met een extra gevensbron in Excel waar formules in staan die je niet in Access kunt maken. Andersom maak je in in Excel een koppeling naar een Access tabel omdat je daar betere grafieken of draaitabellen kunt maken.

Gegevensbeheer in Access is superieur t.o.v. Excel. Als je daar voor kiest, dan moet je de gegevens niet meer willen beheren in Excel. Daarnaast kan Access ook prima kruistabellen maken, die wellicht al meer dan voldoende zijn voor jouw doeleinden. Ik heb zelden de noodzaak gevoeld om voor draai/kruistabellen uit te wijken naar Excel. Wél voor grafieken, want daar is Excel beter in.

Hallo Michel,

Ik begrijp dat ik het gebruik van Access niet goed weet te plaatsen.

Ik heb op dit moment grote databases in Excel met behoorlijk wat formules erin. Ik merk dat wanneer ik ga werken met draaitabellen vanuit deze databases Excel het wat zwaar krijgt.
Toen heb ik 1 van mijn databases geïmporteerd naar Access en merkte dat wanneer ik vanuit Excel verbinding maak met deze database via een draaitabel hij moeiteloos al mijn draaitabellen maakt.
Omdat me dat gelukt was wilde ik de Excel database koppelen naar de Access database zodat ik de Excel database kon blijven gebruiken om iedere week bij te werken vanwege alle formules.
En als ik dan wilde analyseren wilde ik draaitabellen koppelen aan deze Access database.
Dat heb ik dus verkeerd begrepen.

In ieder geval bedankt voor je reactie

Gr Ronsom

De reden dat je Excel draaitabel ineens heel goed draait is fantastisch logisch, want in de Access database zitten alleen de gegevens, niet de formules. Er hoeft dus niks gerekend te worden in je draaitabel. Vraag is natuurlijk of je database in Excel wel geschikt is om over te halen naar Access. Daarin kun je eigenlijk alleen maar formules op recordniveau maken. Wat overigens prima te doen is. Wil je in een record (rij in Excel) een formule maken die een aantal records naar boven kijkt (of rijen) dan is dat in Access heel erg lastig, terwijl je in Excel gewoon de betreffende cel aanklikt. Of formules die met een variabele cel en een vaste cel werken en die je naar beneden kopieert; die zijn in Access ook een stuk lastiger. Maar dat soort formules duidt er al gelijk op dat je gegevensbestand niet geschikt is voor Access. Dus wellicht dat je dat dan helemaal niet moet doen...
Als het jou puur om de snelheid gaat, dan zijn er wellicht in het Excel forum wel mensen die je draaitabellen sneller kunnen krijgen.

Hallo Michel,

Bedankt voor je informatie, er is me het een ander duidelijk geworden.
Ook als ik een database heb met alleen maar gegevens en geen formules in Excel en deze vergelijk met een database in Access werkt het toch sneller in Access, als het gaat om draaitabellen.
Je hebt me in ieder geval een hoop informatie gegeven, daarvoor in ieder geval dank.
Ik ga in ieder geval verder zoeken op het net om nog meer informatie te vergaren over Access databases.
Nogmaals dank en misschien tot de volgende keer op het forum.

Gr Ronsom

Ik ga in ieder geval verder zoeken op het net om nog meer informatie te vergaren over Access databases.
Eerste stop lijkt mij de handleidingen sectie van HelpMij, waar ik een cursus Access heb staan :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan