• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens uit meerdere kolommen in een functie zetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tmk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tmk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 okt 2010
Beste forum,

ik zou de gegevens uit 3 kolommen met elkaar moeten verwerken.

een voorbeeld
kolom A vind je namen terug
Tom
Jan
tom

In kolom B vind je terug of deze actief zijn of niet
Actief
inactief
actief

in kolom c vind je het contract terug
mobile voice
fix
mobile internet

nu zou ik een optelling per naam willen van de contracten die actief staan

ik heb dus al volgende bewerkingmet 2 voorwaarden
=als(en(a1="tom";b1="actief");1;0)
dus in kolom d krijg ik een 1 wanneer tom en actief voorkomen, maar nu zou er ook nog een 3de voorwaarde aan verbonden moeten worden namelijk als er "mobile" voorkomt in kolom c dan alleen zou er een 1 mogen komen te staan. ik dacht dat dit moest lukken met volgende toevoeging; =als(en(a1="tom";b1="actief";c1="*mobile*");1;0) maar dit blijkt niet te lukken.

Probeer eens:

=ALS(EN(A1<>"";B1="actief";(VIND.ALLES("mobile";C1)=1));1;0)

Mijns inziens moet je zel A1 (en dus de formule) niet koppelen aan een naam, maar baseren op het feit of de cel ingevuld is.

Oops, toch nog foutje:

=ALS(EN(A1<>"";B1="actief";ISGETAL(VIND.ALLES("mobile";C1)));1;0)

merci! ik denk dat dit de oplossing is, wel nog even verder afwerken zodat hij dit voor alle contracten doet.

Ik heb trouwens wel de eerste voorwaarde (A1="Tom") behouden, want alle 3 de voorwaarden moesten vervuld worden.

Alvast bedankt.

Geen dank, succes nog.

Zou je de status van je vraag op "Opgelost" willen zetten.

ok nu heb ik nog een probleem,

in bepaalde velden staat voor mobile nog iets anders geschreven, en dan werkt de functie blijkbaar niet meer.

Mvg

Sorry, geen probleem mee.
Dan staat er nog iets niet goed in jouw formule denk ik, want bij mij werkt hij wel als ik er wat voor zet.
Hij zoekt namelijk naar de tekst "mobile" in de aangegeven cel, daarin maakt het niet uit of het achteraan, vooraan, in het midden, aan elkaar geschreven o.i.d. staat.

Zet je formule hier anders even neer, misschien maakt dat duidelijk of daar iets niet goed gaat.

Heb het gisteren avond nog gevonden, was idd gewoon een fout van mij, de oplossing werkt dus wel.

Merci

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan