Gegevens uit twee tabellen in één query

Status
Niet open voor verdere reacties.

dreefr

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2008
Ik heb twee tabellen:
- Medewerkers met alle voor de medewerker relevante gegevens
- Familieleden met een aantal gegevens

Nu wil ik een verjaardagslijst maken, waarbij ik uit beide tabellen de namen en geboortedata in één lijst te zien krijg en kan sorteren.

Is dat mogelijk met een query?

Ja, zolang er maar een gemeenschappelijke overeenkomst is tussen de 2 tabellen waarmee ze gelinkt kunnen worden. Bijv. medewerkers nummer, namen zijn minder geschikt omdat er in theorie meerdere mensen met dezelfde naam kunnen voorkomen.

Beste FloorE, bedankt voor snelle reactie.

De records in de tabel Familieleden zijn gelinkt door een veld MedewerkerID op te nemen.
Ik snap alleen nog steeds niet hoe ik nu één lijst krijg met de gegevens uit beide tabellen, zoiets als:

Naam Geb.datum
-------------------------------------
Medewerker 16 01/01/2000
Medewerker 2 08/01/1990
Familielid 28 15/01/1995
Medewerker 12 16/01/1996
Familielid 8 31/01/2000

etc.

Namen en data staan dus in verschillende tabellen

Zoiets doe je door een query (= vraag aan de database) te maken.
Maak een nieuwe query aan, voeg de beide tabellen toe aan de query, sleep vervolgens
MedewerkerID van tabel 1 naar MedewerkerID van tabel 2.

Dubbel klik in beide tabellen op de velden die je in de query wilt hebben staan. Klik vervolgens op Uitvoeren en voila, klaar.

Ik zal wel iets niet goed doen, maar resultaat van de query op die manier is dat ik een tabel krijg met in de eerste kolom de naam van de medewerker, in de tweede kolom de geboortedatum, in de derde kolom de naam van het gfamilielid en in de vierde kolom de geboortedatum daarvan.
Als er meerdere familieleden zijn, staat in de eerste twee kolommen dus op meerdere regels de naam van medewerker.

Ik krijg dan nog steeds niet één lijst met alle namen uit beide tabellen en geboortedata onder elkaar.

Waar maak ik de fout?

Het gaat perfect :)
Wanneer je op basis van deze query een rapport gaat maken en vervolgens daarop groepeert dan heb je wat je hebben wilt.
Mocht het niet lukken dan post even de db. :thumb:

Ik ben blij dat je enthousiast bent, maar ik kom er echt niet uit.:(
Bijgaand een DB als voorbeeld.
Er staan 3 namen in Medewerkers en 5 gerelateerde namen in Gezinsleden.
Het resultaat van het rapport zou moeten zijn: een lijst met acht namen onder elkaar met achter elke naam de geboortedatum en dat dan gesorteerd op die datum.

Mijn rapport resulteert nu in de namen gegroepeerd per medewerker.

Ik ben benieuwd wat ik over het hoofd zie.

Bijlagen

Sorry, ik had de vraag toch verkeerd begrepen. Zoiets doe je met Union query. Ik heb deze voor je aangemaakt, qry-verjaardagentotaal. Zie bijlagen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan