• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit werkbladen "totaliseren"

Status
Niet open voor verdere reacties.

cremerhm

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2009
Hallo allemaal,

Al veel aan dit forum gehad, maar nu een vraag waar ik niet uit kom:

Ik heb een document met de verschillende werkbladen, waaronder: jan, feb, ..., dec.
Daarnaast een werkblad "totaal".

Nu zou ik graag alle gegevens uit de "maand"werkbladen in het werkblad "totaal" automatisch onder elkaar laten zetten. Ik weet vooraf niet hoeveel cellen er gevuld gaan worden in de "maand"werkbladen.

Ik heb dit nodig omdat ik een ander werkblad een som met voorwaardelijke opmaak uitvoer en het is omslachtig om uit te voeren over gegevens op verschillende werkbladen....

Beste cremerhm,

Weet je wel in welke kolom van de 'maandbladen' de bedragen komen te staan die je wilt totaliseren?
Komt het totaal onderaan in die klom te staan? Dan kun je werken met
Code:
=MAX(jan!O:O)
Komt het totaal niet onderaan in die kolom te staan, dan kun je werken met
Code:
=SOM(jan!O:O)

Mocht je mijn vragen niet helemaal snappen, plaats dan een voorbeeldbestandje zodat we hier de structuur van je bestand kunnen bekijken.
Ontdoe het bestand wel van gevoelige info.

Richard

Beste Richard,

Dank voor je antwoord!
Ik zal mijn vraag iets beter formuleren, want hem nalezende vind ik hem zelf ook niet echt duidelijk...

Het gaat zich om inschrijvingen van nieuwe leden, per maand en een totaaloverzicht.

De "maand"bladen bevatten gegevens:
Kolom a: Datum,Kolom b: Voornaam, Kolom c: Achternaam, Kolom d: type lidmaatschap, Kolom e: inschrijfgeld, Kolom f: admin kosten, etc.
Voor elke type gegeven 1 kolom.

In het totaaloverzicht wil ik dus een overzicht creëren van álle inschrijvingen, zodat ik hierop diverse formules kan laten lopen in andere werkbladen. De gegevens in het totaaloverzicht komen in dezelfde kolom verdeling als in de maandoverzichten.

Bedoeling is dat mijn medewerkers de "maandbladen" invullen en dat automatisch alles naar totaal gaat. Op die manier kunnen alle formules lopen om voor het management een mooi overzicht te maken.

Onderstaande code hoort in ThisWorkbook.

Code:
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    If WorksheetFunction.CountBlank(ActiveSheet.Range("A" & Target.Row & ":K" & Target.Row)) = 0 Then
        ActiveSheet.Range("A" & Target.Row & ":K" & Target.Row).Copy Destination:=Worksheets("totaaloverzicht").Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0)
    End If
End Sub

Alleen als alles in in het bereik A t/m K is ingevoerd van een regel, wordt de gegevens van die regel automatisch naar het werkblad totaaloverzicht gekopieerd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Owk Roncancio,

Ten eerste super bedankt voor de snelle reactie!!

2 vragen.....:

1: hoe werkt ThisWorkBook?? Dit is de programmacode editor, maar dan? Waar "plak" ik dit en hoe voer ik het uit??
2: wat gebeurt er indien indien er in het maandblad februari gegevben worden geplaats? Worden deze onder de gegevens van januari gezet?

Nogmaals dank!!

Laatst bewerkt:
1.
ThisWorkbook vind je onder meer via Extra - Macro - Visual Basic Editor. Vervolgens kies je voor Beeld - Projectverkenner. Als het goed is zie je links bij de projectverkenner ThisWorkbook.

2.
Doordat het in ThisWorkbook staat, geldt de code voor alle werkbladen.
De gegevens van een maand worden dus in het werkblad totaaloverzicht (als dat bestaat) geplaatst.

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hmz, er gebeurt niets.
Het totaal"blad" heet "totaal" maar dat heb ik reeds in je code aangepast.
Verder gebeurt er niets??

Ik ga er morgen nog eens verder naar kijken.
This workday has come to an end..... :-)

Kijk ook naar het bereik.
In mijn voorbeeld ben ik uitgegaan van het bereik A t/m K.
Alleen als dit gehele bereik is ingevuld wordt het bereik op de regel gekopieerd naar het werkblad totaal.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Aha!!
Ik was het aan het testen met een documentje waarin de data reeds was ingegeven.
Dat werkt dus niet........stom van mezelf.
Thuis nog even aan het spelen geweest en nu werkt het wel!!

Is er ergens een online guide te downloaden voor VBA??

Nogmaals mijn dank voor de hulp!

Groet,
Harm

Is er ergens een online guide te downloaden voor VBA??

Ja: http://www.word-vba-programmeur-in-10-minuten.nl :eek:

Alle gekheid op een stokje. Er staan op internet idd goede tutorials en veel nuttig materiaal, maar naar mijn mening is het toch best om een boek ter hand te nemen, en tegelijk lezen en veel oefenen op de PC. En blijven zoeken tot je het snapt ;) En vragen stellen op forums als dit of aan kennissen / collega's op het werk, ...

Wigi

Toch nog een vraagje.
Hier op het wergaat het anders dan thuis.....

Ik krijg in het werkblad totaal namelijk alle gegevens die ik ingeef in het maandblad 2x te zien (onder elkaar). Kan dit komen omdat de eerste rij(op zowel het totaalblad als de maandbladen) bestaat uit een rij met omschrijvingen? (dit wil zeggen, de eerste rij geeft de omschrijving van wat er in de cellen eronder ingegeven moet worden, naam, voornaam, etc.)

Toch nog een vraagje.
Hier op het wergaat het anders dan thuis.....

Ik krijg in het werkblad totaal namelijk alle gegevens die ik ingeef in het maandblad 2x te zien (onder elkaar). Kan dit komen omdat de eerste rij(op zowel het totaalblad als de maandbladen) bestaat uit een rij met omschrijvingen? (dit wil zeggen, de eerste rij geeft de omschrijving van wat er in de cellen eronder ingegeven moet worden, naam, voornaam, etc.)

Nee, volgens mij niet.
De macro verschoont het werkblad totaal niet.
Dus elke wijziging wordt onderaan toegevoegd.

Of bedoel je het toch anders?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Sorry, ik denk dat ik het anders bedoel.

Hetgeen ik ingeef in het maandblad, verschijnt 2x in het totaalblad (direct onder elkaar).

VB:

in cel a2 vul ik 1 in, a2= piet, a3= Dekkers, a4=Type lidmaatschap, etc.

Op het toaalblad krijg ik dan:

a2 1 , b2 piet, c2 Dekkers, d2 Type lidmaatschap, etc.
a3 1 , b3 piet, c3 Dekkers, d3 Type lidmaatschap, etc.

De gegevens staan er dus dubbel in.

Rij 1 is op de maandbladen én het totaalblad reeds ingegeven.
(a1=nr, b1=voornaam, c1=achternaam, d1=type lidmaatschap, etc)

Als bijlage het bestand.
Alleen de tabbladen erin die er op dit moment toe doen.
Als je gegevens ingeeft komen deze dus dubbel in totaal.

Overigens is het ook zo dat wanneer iemand iets ingeeft en dit vervolgens aanpast e.e.a. ook dubbel in het totaal komt te staan (de oude invoer blijft staan, de nieuwe komt eronder bij te staan).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoe meer data ik ingeef op het maandblad des te vreemder komt het totaalblad eruit te zien....raar.....

Sommige gegevens komer er 3x in, andere 1x en weer andere 4x?? :eek:

Op dit moment heb je in de code staan dat de kolommen A t/m J ingevuld moeten zijn en dat ook alleen deze kolommen gekopieerd moeten worden naar 'Totaal'. Telkens als je iets wijzigt in een rij van een tabblad, wordt de code uitgevoerd en zal de rij dus gekopieerd worden als hij voldoet aan de criteria.

Het lijkt mij handiger, zeker omdat achteraf ook wijzigingen aan een rij gemaakt kunnen worden, om een macro te maken waarmee je alle abonnees van alle maandbladen in één keer naar 'Totaal' kopieert. Je hebt dan altijd de juiste informatie en geen tot weinig kans op dubbele abonnees in het totaalblad. Voor deze macro kun je de code van Roncancio aanpassen en dan gebruiken. Als je er niet uitkomt kan ik daar misschien vanavond nog wel even naar kijken en anders is er misschien nog een ander die ernaar kan kijken en je tips kan geven.

Groeten, Vinnie82

NU heb ik totaal geen ervaring met macro's etc.
En dus geen idee hoe ik dit moet maken......
Mocht er iemand genegen zijn om hier mee aan de slag te gaan dan is mijn dank groot.....erg groot... :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan