• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens validatie automatisch aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimcl

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2020
Goedemorgen,

Ik zoek een oplossing voor het automatisch aanvullen van gegevensvalidatie. Ik zie dit topic redelijk vaak voorbij komen op dit forum, maar krijg niet echt een geschikt antwoord gevonden. Het is namelijk zo dat ik een lijst wil maken waaruit gekozen kan worden voor klanten. De lengte van de lijst van klanten kan flink oplopen. Om deze reden heb ik de klanten al geclassificeerd naar key_account, prospect en other. Nu wil ik graag voor de gebruiker het makkelijk maken om de lijst automatisch te laten aanvullen wanneer een eerste letter of deel van een woord wordt getypt in de cel. Ik heb diverse oplossingen gezien, maar geen van de oplossingen werkt doordat de lijst dus afhankelijk is van de classificatie. Ik gebruik hiervoor de indirect functie in gegevensvalidatie. Krijgt een van jullie dit wel voor elkaar? Liefst zonder VBA, maar als dit niet kan dan zal het met VBA moeten.

Bijlagen

Ik kan misschien iets over het hoofd zien, maar het automatisch aanvullen van een cel in excel is afhankelijk van de gegevens die in de bovenliggende cellen staan.
Dus als je volgende reeks hebt:

Jan
Luc
Peter
Geert

en je typt vervolgens een G, dan krijg je automatisch als optionele aanvulling Geert.
Je zou natuurlijk met VBA de lijst automatisch in de bovenliggende cellen kunnen kopiëren, maar dat lijkt me echt geen goede optie. Bovendien zullen ook andere namen die mogelijk al in de bovenliggende cellen staan, en afkomstig zijn van een andere lijst ook getoond worden.
Een andere optie, die ik niet ga onderzoeken, omdat die al even onpraktisch is is te werken met een combobox. Maar je gaat wellicht je werkblad niet telkens aanvullen met een combobox, omdat je niet weet hoe groot die lijst uiteindelijk gaat worden.

Jammer... maar ik kijk ook uit naar andere antwoorden, waarbij ik hoop dat ik ongelijk heb :).

Of gebruik een userform om de gegevens in te vullen.
Het voorbeeld lijkt me niet een realistische weergave van het beoogde doel

Klopt, was een alternatief. Een userform geeft inderdaad wel een aanvulling van tekst

Heb je je gegevens wel werkbaar geordend? Je klanten in drie aparte tabellen stoppen is meestal niet zo handig. Wat doe je als je ook het Type "Lead" wilt toevoegen?
Code:
Klant   Type
================
Appel   Key
Peer    Key
Bakker  Prospect
Slager  Prospect
Schaats Other

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan