• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens validatie - keuze beperken

iMac001

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2022
Berichten
15
Ik ga de situatie even schetsen. We hebben een excel bestand die werkt met gegevensvalidatie (uit een lijst). Nu hebben we paar collega's die, ondanks de waarschuwing die ze te zien krijgen, de gegevensvalidatie lijst negeren, en namen alsnog invullen in alleen hoofdletters. We hebben al een paar keer aangekaart dat dit als roepen overkomt, maar helaas...

Bestaat er een manier om dat te voorkomen?


Dank bij voorbaat
 

Bijlagen

  • TV schermen onder - kopie.xlsx
    24 KB · Weergaven: 5
als ik gegevens validatie een lijst gebruik dan krijg ik een fout melding als ik wat anders invoer.
of je moet in de lijst wat aanpassen, maar die zou je kunnen verbergen op een andere tabblad
 
Dat zou kunnen met een stukje VBA achter het werkblad die dat voor de betreffende cel corrigeert.
 
Verander de Stijl van de Foutmelding van je gegevensvalidatie van "Waarschuwing" in "Stop". Dan kan niets anders ingevoerd worden dan iets dat in de lijst staat.
 
Als er Aaa in de lijst staat en de gebruiker vult AAA in dan wordt dat gewoon geaccepteerd.
 
Hmm, een duidelijk voorbeeld van versieverschillen. In Excel 2010 worden kapitaalverschillen niet geaccepteerd, in 365 (E3, current channel) automatisch gecorrigeerd!
 
Versie verschil dus kennelijk inderdaad.
In mijn versie gaat het uiteraard zoals ik zei in #5.
Code:
Microsoft® Excel® 2021 MSO (Versie 2403 Build 16.0.17425.20176) 64 bits

Edit:
Net een update gedaan naar deze verie.
Resultaat is hetzelfde:
Code:
Microsoft® Excel® 2021 MSO (Versie 2404 Build 16.0.17531.20120) 64 bits
 
Laatst bewerkt:
Het werkt wel wanneer je de lijst puntkomma gescheiden bij de brongegevens zelf intikt in plaats van een bereik aan te geven.
 
Laatst bewerkt:
Kan het wachtwoord ook van blad "Artsen Groot" af?

Ik kan me voorstellen dat je via gegegevensvalidatie nog een check doet op aanwezigheid van alleen een beginhoofdletter, bijv. zo
Code:
=GELIJK(A1;BEGINLETTERS(A1))
En dan STOPT als dit niet zo is.
 
Laatst bewerkt:
Kan het wachtwoord ook van blad "Artsen Groot" af?

Ik kan me voorstellen dat je nog een check doet op aanwezigheid van alleen hoofdletters, bijv. zo
Code:
=GELIJK(A1;HOOFDLETTERS(LINKS(A1;1))&KLEINE.LETTERS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1)))
 

Bijlagen

  • TV schermen onder - kopie.xlsx
    23,9 KB · Weergaven: 4
Niet QUOTEN s.v.p. Er staat nu een eerste hersenspinsel van mij, een formule waarvoor een veel simpeler alternatief is...

Ik loop tegen het probleem aan dat 2 validatieregels voor 1 cel niet mogelijk blijkt te zijn.

Wat je kunt doen is met voorwaardelijke opmaak aangeven dat de invoer fout is. Bijvoorbeeld vak B7 rood maken bij foute invoer met de volgende VO-conditie:
Code:
=GELIJK(B7;BEGINLETTERS(B7))
 
Edmoors eerste:

achter Worksheet_Change():

Code:
Range("A1:Z26") = Lcase(Range("A1:Z26")
 
Zie ik daar totaal overbodige samengevoegde cellen ??
 
Het werkt wel wanneer je de lijst puntkomma gescheiden bij de brongegevens zelf intikt in plaats van een bereik aan te geven.
Inderdaad! Stom. Dan zou ik inderdaad met een v.o. werken denk ik.

Quoten mag hier niet, maar soms is het noodzaak :)
 
Quoten mag best, alleen niet als je direct op het voorgaande bericht reageert.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga me volgende week eens in alles verdiepen. Alvast dank om mee te helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan