• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens validatie met beperking

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanEnEm

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2008
Hallo,

Ik gebruik MSO 2013 en heb de volgende Excel vraag.

Ik wil twee aan elkaar gerelateerde kolommen invullen.
Noem dit kolom B en kolom C
De waardes in de kolommen moeten numeriek zijn en geheel getal.
Voorwaarden:
a) tussen 20 en 40
b) als in kolom B iets staat, mag er niets in C staan en andersom

Hoe pak ik dat aan met gegevensvalidatie (of anderszins)?

Jan

Deze moet dat toch in goede banen leiden:
Code:
=EN(ISGETAL(B1);B1>19;B1<41;C1<>"")

Sorry, één voorwaarde over het hoofd gezien (geheel getal):

Code:
=EN(ISGETAL(B1);B1>19;B1<41;B1=GEHEEL(B1);C1<>"")

De formule aangepast laatste vergelijking: TRIM(C1)=""(SPATIES.WISSEN) werkt wanneer ik in andere cel de waarde valideer, codeer ik het met MSexcel gegevensvalidatie, dan accepteert de cel alles ....

Zie uploaded voorbeeld.Bekijk bijlage proef.xlsx

Laatst bewerkt:
Wat die TRIM in je formule doet is mij niet helemaal duidelijk.
Kijk maar eens in het bestand of het nu wel klopt.

Bijlagen

Met TRIM verwijder je spaties.
In het Nederlands dus:

Code:
=SPATIES.WISSEN()
Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja dat snap ik ook, maar mijn vraag was(is) wat doet dat in die formule voor validatie?

@Cobbe In mijn formule stond niet een ISLEEG (Eng ISBLANK) maar een test op "". Wanneer er dan een blank werd ingetoets werd dat niet als leeg gezien. de TRIM voorkomt dat.

Wanneer ik in cell B2 uit je voorbeeld waarde 2 invoer, werkt de controle helaas niet.
Plaats ik dezelfde code buiten de tabel dan wordt de waarde wel ONWAAR, wat m.i. wel de juistheid van de formule aangeeft.

Wat wel functioneert is de test of de alternatieve cel (Links vs Rechts) ook een waarde kan bevatten. Daarop zegt Excel dat er niet geldige gegevens worden ingevoerd.

Werkt gegevensverificatie wel op deze manier?
Test buiten de cel werkt, binnen de cel niet, althans niet op deze manier.

Jan

Helaas is de vraag voor mij niet opgelost. Slechts een deel van de controle vindt plaats. Ik ga op zoek naar andere techniek om zo dicht als mogelijk bij de gewenste oplossing te komen.

Helaas is de vraag voor mij niet opgelost. Slechts een deel van de controle vindt plaats. Ik ga op zoek naar andere techniek om zo dicht als mogelijk bij de gewenste oplossing te komen.

Betekent dat je deze vraag sluit ?
Misschien goed om deze dan als zodanig te markeren (opgelost)
Su6,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan