• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens validatie vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackhawknl

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2008
oke ik heb een lijst gemaakt met gegevens validatie. waarde 1 t/m 20 halend uit een ander tabblad
dus kan selecteren welke waarde ik invul zonder dat ik elke keer de waarde in moet voeren.

nu kan ik met opmaak zeggen dat als de waarde 20 wordt verkleurd.

Nu heb ik met de regel in B1 deze regel gezet
=als(A1<20;"max";A1) een regel aangemaakt in een ander tabblad waarin dus de waarde daar veranderd in max
dus als de waarde A1 20 is wordt hij vervangen door het woord MAX anders blijft de waarde numeriek.

Nu mijn vraag kan dit ook in de cel waar ik de gegevensvalidatie Lijst heb staan. en hoe.
Dus als ik de gegevens verander daar en hij komt op de 20 te staan dat hij gelijk veranderd in Max.

om in de lijst het woord max te plaatsen werkt wel.
maar de gegevens in de lijst worden verderop ook gebruik om een berekening te maken.
Dus weet niet eens of het mogelijk is.
Wel kan men in de voorwaardelijke opmaak gezegt worden dat men als in de gegevenslijst 20 komt te staan dat je bijvoorbeeld er voor kiest dat het veranderd van kleur of dergelijke.
Maar om het dan te laten veranderen naar het woord Max is na nader inzien misschien niet mogelijk omdat de gegevens in de validatielijst gebruikt worden om gegevens te berekenen.
Denk dat ik genoegen moet nemen dat het alleen verkleurd.
of ik moet in een ander tabblad alle gegevens kopieren vanuit het orgineel tabblad en daar dan de
=als () Regel gebruiken.
Dit gaat wel. heb ik al uitgetest.
Dan blijven de gegevens TRUE in het hoofdtabblad met de validatielijst.

Misschien in B1 dit:
=als(A1<>20;A1;"MAX")
Dan de gegevensvalidatie over kolom B laten werken.
Edit: Jou reactie niet gezien. Met deze kann inderdaad niet doorgerekend worden. Of het moet Maar naar een paar cellen zijn. Dan kun je via de ALS functie zeggen Als("gegevensvalidatiecel"="MAX";20;"Gegevensvalidatiecel")

grtz

Laatst bewerkt:
Misschien in B1 dit:
=als(A1<>20;A1;"MAX")
Dan de gegevensvalidatie over kolom B laten werken.
Edit: Jou reactie niet gezien. Met deze kann inderdaad niet doorgerekend worden. Of het moet Maar naar een paar cellen zijn. Dan kun je via de ALS functie zeggen Als("gegevensvalidatiecel"="MAX";20;"Gegevensvalidatiecel")

grtz

ja klopt dat was de test die ik uitgevoerd had. en dat werkt wel. maar als je in de GV lijst gaat rommelen dan werken ineens andere formule's niet meer.

Dat kann ik niet beoordelen aangezien ik niet kann zien wat er gekoppeld is.
Misschien kun je een voorbeeldbestandje maken waar die koppelingen in zitten?
Ik denk dat dit dan wel op te lossen zal zijn.

grtz

Dat sommige formules niet meer werken komt dan misschien omdat er een berekening gemaakt wordt met "max" ipv een getal.
Maar zoals boomen al zei is dat zonder een voorbeeld niet te beoordelen.

Groeten Marcel

Oke
heb even een testbestand gemaakt
Bovenste versie werkt
voer de waarde in in de GV lijst en hij maakt een berekening (GV x 5) en verderop laat hij door de "Als" fromule zien dat die als de GV lijst op 20 staat dat de waarde veranderd naar MAX.

Onderaan is de GV lijst veranderd door de Max er ook bij te gebruiken.
Maar dan werkt de GV x 5 berekening niet meer

Bovenste werkt maar dan moet de waarde uit de GV lijst gekopierd worden naar een nieuwe cel om daar de Als te gebruiken.
Onderste daar is de vraag over. Wat als de GV lijst waarde dmv van voorwaardelijke opmaak veranderd kan worden naar MAX

Bijlagen

WHER kun je uitleggen wat je gedaan hebt in die validatiecell.
Misschien wel interessant voor "andere" helpers.(waaronder ik:rolleyes:)

grtz

@ boomen,
selecteer de cel en bekijk de Opmaak (niet Voorwaardelijke Opmaak), dan zie je wat ik gedaan heb.

@WHER
ik zie nu die [=20]"Max";Standaard.
Nooit geweten dat je daar zelf dingen bij kann typen. Thx man

grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan