• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens van een excel bestand overnemen in ander bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Berichten
902
Heb een excel bestand dat we elke keer moeten invullen als we voor een bepaald klant een retour zending hebben.(transit)
Dit bestand wordt dan gemaild en 2 maal afgedrukt.
Het wordt ergens opgeslagen maar bij elke nieuwe ingaven en afdruk /mail wordt het oude bestand overschreven.

Na een hele tijd moeten we de afgedrukte bladen nemen en hier een excel file van maken met de gegevens in die zijn ingeven toen het bestand is ingevuld.

Nu is mijn vraag kan dit niet automatisch worden gedaan.

Bv een leeg bestand met bepaald naam in een bepaald map opslaan.
En als je het invul excel blad hebt ingevuld en op de buton afdrukken en mailen klikt de gegevens van de bepaalde cellen automatisch worden overgenomen in het lege bestand in de juist cellen.

retouren van klant a van 01.01.2014 tem 31.01.2014 (het lege excel blad)
in cel a 3 de gegevens van bestand transit van de cellen bcd 12 overnemen
in cel b 3 de gegevens van bestand transit van de cellen bcd 14 overnemen
in cel c 3 de gegevens van bestand transit van de cellen bcd 16 overnemen
in cel d 3 de gegevens van bestand transit van de cellen bcd 22 overnemen
in cel e 3 de gegevens van bestand transit van de cellen bcd 24 overnemen
in cel f 3 de gegevens van bestand transit van de cellen ghi 20 overnemen
in cel g 3 de gegevens van bestand transit van de cellen ghi 22 overnemen

En bij het volgende bestand(transit) dat wordt ingevuld en op de buton afdrukken en mailen wordt geklikt alles overnemen op rij 4 volgend rij 5 enz.

Bekijk bijlage retouren van klant a van 01.01.2014 tem 31.01.2014.xls
 

Bijlagen

  • transit.xls
    155,5 KB · Weergaven: 90
  • transit.xls
    70 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt:
Ik heb ipv een extern bestand een werkblad Data toegevoegd in je bestand Transit.
Daarin wordt na elke invul/mail-actie de gevraagde gegevens weggeschreven.

Nu zit die wegschrijfactie achter een button maar kan gewoon in je mail/verstuurcode ingebed worden.
Kijk eens of je hier iets mee kunt.
 

Bijlagen

  • transit(cobbe).xls
    169 KB · Weergaven: 250
Cobe

Bedankt al voor je snel reactie :thumb:

Dit is al in de goed richting.

Heb enkel nog proberen 2 velde toe te voegen overnamen datum en gewicht maar deze neem hij niet over in de data sheet.
Heb ook u code al in de mail macro proberen te zetten maar dat werkt blijkbaar ook nog niet.
Heb de code onder aan toegevoeg maar de data scheet wordt niet aangevuld.

Het ingevuld bestand wordt ergens in een map opgeslagen.maar verder doen we daar niks mee , (hebben we in de tijd zo moeten doen voor de mail macro die met lotus werkte)
En bij het sluiten is het origineel bestand terug leeg voor de volgende keer.
Bij de volgende ingaven nemen ze terug het origineel om in te vullen .
Dus de data sheet zou moeten worden opgeslagen bij het originele bestand en toch moet het invul blad terug leeg zijn voor volgend ingaven.
In cel b 20 wordt automatisch de datum en uur ingevuld bij terug open bestand.
Dus bij opslaan bestand moet dit velt ook terug leeg zijn , want datum wordt enkel ingevuld als de cel leg is bij opening.

Bekijk bijlage transit(cobbe).xls
 
Er zal nog wel het een en ander moeten gebeuren.
oa heb ik er die rot-samengevoegde cellen uitgehaald.
 

Bijlagen

  • transit(cobbe).xls
    168,5 KB · Weergaven: 89
Cobe bedankt voor de hulp nogmaals :thumb:

Het bestand doet nu wat het moet doen.
Heb ook een button op het tab blad data toegevoegd die het bestand eveneens gaat doormailen als deze buton wordt gebruikt
en dan de gegevens van het tabblad data gaat wissen en het bestand gaat opslaan.

Er is echter nog 1 probleem.

Als je de gegevens in het invulblad hebt ingeven en klikt dan op buton mailen & afdrukken dan drukt hij af , mail het bestand en maakt al de
ingevulde velden leeg.

Als je dan in het data tabblad klijkt zijn daar de gegevens ook overgenomen zoals het zou moeten .
Tot hier alles ok.
Als je nu het bestand sluit en je doet dan het originele opnieuw open dan is het tabblad data terug leeg.

Als je het origineel terug open doet zou het tabblad data de gegevens nog moeten hebben van de vorige ingavens.

Heb er onderaan al aan toegevoegd dat hij de data moet saven als laatste comando maar dan nog lukt het niet.:(

Bekijk bijlage transit1.xls
 
Voeg er nog een code aan toe die je invulblad, nadat het ingevuld is, opslaat als PDF met als naam het referentienummer.
Zo heb je steeds een copij die je kan raadplegen.
 
Cobe
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben , zal proberen het hier zo volledig mogelijk uit te leggen waar we het voor gebruiken.

Met een afdruk in pdf zijn we niet echt veel.

Als we een retour colli binnen krijgen doen we het Excel bestand transit open.
Vullen al de gegevens in en klikken dan op de buton afdrukken en mailen die in het tabblad invulblad staat.
Dan worden er 2 doc afgedrukt die dan apart worden weg gelegd tot dat de klant zijn retouren komt ophalen.
Dan worden de doc terug genomen en tekent de klant een deel af voor ontvangst.

De mail die verstuurd wordt is naar de controle dienst die deze zending ut het systeem gaat halen dan.

Door de buton te gebruiken wordt het bestand met de gegevens ingevuld opgeslagen in een map met een nieuwe naam.dit om de mail functie te gebruiken .
Maar dat bestand wordt elke keer bij opnieuw ingaven van invulblad en buton gebruik overschreven.
Als er een nieuwe retour binnen komt moeten ze elke keer het origineel bestand transit gebruiken en niet het opgeslagen bestand in de andere map.

Dit bestand hebben we al jaren in gebruik.

Nu wil ik hier een functie aan toevoegen die de gegevens die in het invulblad worden ingeven automatisch worden overgenomen in het tabblad data dat je hebt aangemaakt.
Dit omdat de klant eerst aan ons vraagt welke retouren we bij ons hebben staan en dan moeten we hier manueel een bestand van maken van al de zendingen die we dan hebben staan en daarom zouden we dit graag automatisch hebben.

Heb in het tabblad data ook al een buton afdruk en mail gezet.
Deze is bedoeld wanneer de klant vraagt welke zendingen er staan dat we dan het tab blad data doormailen en afdrukken en op het laatste heel het tabblad data terug leeg wordt gemaakt behalve bovenste rij.
Zodat ze bij volgende ingaven terug opnieuw beginnen

Dit doet het bestand ook allemaal er is echter nog 1 probleem.

Als je het invulblad invult en dan op afdrukken en mailen klikt dan mailt hij drukt af en neemt de gegevens van het invulblad op in tabblad van de data.
De data staat dan ook in het tab blad data maar als je het bestand sluit en terug open doet dan zijn de gegevens in het tabblad data terug weg.

Bij het invulblad ingevulde gegevens moeten worden overgenomen in data tabblad en moeten daar ook opgeslagen worden en de gegevens moeten er blijven staan bij het sluiten en opnieuw open doen en dat is nu niet het geval.
Data is zichtbaar na buton afdrukken en mailen te gebruiken maar als je sluit en origineel bestand transit terug open doet is data in data tabblad weg.
Data moet opgeslagen worden in tabblad data elke keer het invulblad wordt ingevuld en dit zolang dat er in het tabblad data niet op de button afdrukken en versturen wordt geklikt.
 
Cobe

Ben toch nog op een probleem gekomen waar ik de oplossing niet voor vind.

Voor elke klant wil ik zo een origineel maken.
Maar dan moet er in het vak ontvanger de gegevens van de ontvanger kunnen ingeven en deze moeten daar altijd blijven staan.
Maar dit lukt niet.
Als ik daar de gegevens invul en op sla , het bestand dan sluit en opnieuw open doe dan staan de gegevens er nog.
Maar als ik dan de andere velden allemaal ingeef en de buton mailen gebruik dan maakt hij de velde terug leeg en slaagt dit dan zo op.

Wat moet er aan de code worden aangepast dat de cellen G12,G14 & G16 hun gegevens altijd bewaren.
 

Bijlagen

  • Transit - transit(cobbe)2.xls
    198 KB · Weergaven: 86
Uit je naambereik 'inputter' haal je die 3 cellen(G12,G14 en G16) weg en alles loopt weer zoals gewild.
 
Cobe

Daar staan de cellen g 12 g 14 en g 16 niet tussen.

Wat onder interputter staat heb ik toegevoegd omdat eerst al de cellen vergrendeld werden.
En nu doe ik eerst alles selecteren dan celeigenschappen bij beveiligen helemaal uit zetten.
Dan de cellen markeren die vergrendeld moeten worden , celeigenschappen beveliging terug aangezet .
Zo zijn de cel die ingevuld dien te worden terug vrij voor de volgende ingaven.

Ik heb dit gemaakt met macro opnamen en dan er tussen geplakt.
Mischien heb ik het op verkeerd plaats geplakt , maar heb al geprobeerd op andere plaatsen maar dan werkt het niet.
 
Ik snap er niks meer van.
Wat moeten die Union Ranges allemaal, daar staan 75% cellen in die niet gebruikt worden?
Je kan beter met een naambereik werken, veel overzichtelijker.
Ik had de meeste samengevoegde cellen er al uit gehaald.
Je krijgt daar nooit iets fatsoenlijk van als je die samengevoegde cellen in zo'n bestand laat zitten.
Het gaat hier over een betrekkelijk eenvoudig bestand en je maakt het aartsmoeilijk door die sameng. cellen.
 
Waarom werk je niet met een userform(formulier)?
Ik heb je een beginontwerp gemaakt.

Zo vermijdt je al die toestanden met leegmaken en weer niet.
 

Bijlagen

  • Transit - transit(cobbe)4.xls
    180,5 KB · Weergaven: 87
cobe

Bedankt voor het nieuwe bestand.
Heb het voorlopig opgelost om onderaan de macro nog een stukje toe te voegen dat bij ontvanger het anders wordt
ingevuld voor sluiten.
En dit werkt nu zo.
Ga het bestand nu zo gebruiken bij gebrek aan tijd en ga later zeker nog eens kijken of ik het nieuwe bestand dat je hebt gemaakt kan klaar maken.
Heb met userform nog nooit gewerkt.

Bedankt voor al je hulp :thumb:
 
Ik had wat tijd over vandaag en heb het UF van Cobbe verder uitgewerkt.
Klik op het Postnl-logo om het UF te openen.
Test het eens uit en laat maar iets weten.
 

Bijlagen

  • Transit - Userform.xls
    194,5 KB · Weergaven: 104
Warm bakkertje


Ziet er heel mooi uit en werkt ook.
Toch zijn er nog een paar zaken die anders zouden moeten zijn.

De velden van de ontvanger zouden van te voren ingevuld moeten zijn en blijven.
Voor elke klant hebben we een apart bestand dus de gevens bij ontvanger zijn vast.
Deze velden zouden dan in de userform ook niet moeten staan.
Dan het aanvink vakje bij retour moet ook altijd aangevinkt zijn.
Kunnen deze 2 punten altijd ingeven staan ?

En kan er ook een melding worden weergeven als ze een cel die ze moeten invullen niet hebben ingevuld ?
Zoals we dat hadden bij onze gewone versie ? Of is dit bij userform niet mogelijk ?

Voor de rest ziet dit er heel goed uit en werkt ook veel beter.
Dank hiervoor al :thumb::thumb:
 
Dus als je 200 klanten hebt, heb je 200X hetzelfde bestand ??
Is het dan niet beter een klantenlijst aan te leggen met alle benodigde gegevens, een naam te selecteren en het formulier vooringevuld met deze gegevens op te roepen ?
Je beide andere vragen kunnen met enkel ingrepen aangepast worden (makkelijker in een UF dan in de code die jij voor elk verplicht veld had)
 
Dit is maar voor een 7 tal klanten zo.
Wordt enkel gebruikt voor onze buitenlandse retours.

We werken met verschillende bestanden omdat elke klant naar een andere mail adres moet worden gestuurd.
Dit voor tabblad invulblad en data verschillend altijd.
 
Davy,
Naar mijn persoonlijke mening is dit niet de correcte manier van werken, maar aangezien de klant koning is (maar het daarom nog niet steeds bij het rechte eind heeft) het bestandje met al jouw gevraagde aanpassingen.
1) Vaste waarden voor ontvanger, niet meer op formulier.
2) Retours steeds standaard aangevinkt.
3) 1 msgbox met alle eventueel ontbrekende verplichte gegevens ipv de 8 in jouw vorige code.
 

Bijlagen

  • Transit - Userform.xls
    210 KB · Weergaven: 224
Warm Bakkertje

Bedankt om het bestandje voor mij in elkaar te stekken.
Werkt goed en doet wat het zou moeten doen.

Top !!!!!

B E D A N K T :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan