gegevens van niet werkende computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietjepietje

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2007
Hallo, ik ben een computer-leek hoor, daarom deze vraag. Is het mogelijk om via een usb poort data van een computer die niet opstart te downloaden..

Ben benieuwd of het kan, want het gaat om een wat oudere computer die ik niet meer wil laten repareren. Mocht ik hem aan de praat krijgen is het wel leuk voor mijn zoontje van 5.

Grt. Pietjepietje

aan de praat krijgen kan zowiezo, maar downloaden van een nog kapotte computer niet
je zult dus eerst moeten maken.

of je kan de harde schijf er uit halen en in een andere computer doen, en dan de data er vanaf halen.

Je bedoelt dat elke kapotte computer toch weer op te starten is?

Je zal toch eerst moeten achterhalen, om welke reden 'het ding' niet opstart.
En als je die oorzaak weet ..... tja, dan vervang je dat en zal hij het w.s. weer doen.
Of dat de moeite waard is, hangt natuurlijk af van wát er aan de knikker is ..........

Maar het uit- en inbouwen in een andere pc om dataverlies te voorkomen kan natuurlijk in elk geval ...... tenzij de harde schijf naar de filistijnen is natuurlijk.

Je zal toch eerst moeten achterhalen, om welke reden 'het ding' niet opstart.
En als je die oorzaak weet ..... tja, dan vervang je dat en zal hij het w.s. weer doen.
Of dat de moeite waard is, hangt natuurlijk af van wát er aan de knikker is ..........

Maar het uit- en inbouwen in een andere pc om dataverlies te voorkomen kan natuurlijk in elk geval ...... tenzij de harde schijf naar de filistijnen is natuurlijk.

yep,

nou hoe start hij op om te beginnen,
wat gebeurt er?
wat zie je?
wat hoor je?

zogauw ik tijd heb. ga ik ermee aan de slag en laat het weten wat er gebeurt tijdens opstarten. Bedankt voor jullie bijdrage alvast.:)

Ben ik weer, zo gauw ik de computer opstart zie ik even een menu waar volgens mij master een slave schijven (klopt dat?) staan en springt dan op een zwart scherm met de mededeling press a key to reboot. Als ik dit doet begint het spel weer opnieuw en kom weer op dezelde text om te reboten....:confused:

Laatst bewerkt:
Hoi,

Mogelijk helpt het om de BIOS te 'resetten'

- Haal de stroom van de pc en schroef de kast open (moet je toch al doen om evt. die harddisk eruit te slopen :p)
- Je ziet op het moederbord een knoopbatterij zitten, haal die er voorzichtig uit.
- Plaats hem hierna weer terug ......

.... en nu?

oke
wat staat er bij master en slave?

Sorry, maar hij heeft daar w.s. geen tijd voor omdat er direct gereboot wordt.
Andere vraag: ga jij nu even door om ts te helpen of ik???

Pietjepietje, misschien kan jij dan laatste even beantwoorden want ik heb geen zin in dat vragengeharrewar omdat er twee 'stuurlui' zijn die zich met jou bemoeien.

Sorry, maar hij heeft daar w.s. geen tijd voor omdat er direct gereboot wordt.
Andere vraag: ga jij nu even door om ts te helpen of ik???

Pietjepietje, misschien kan jij dan laatste even beantwoorden want ik heb geen zin in dat vragengeharrewar omdat er twee 'stuurlui' zijn die zich met jou bemoeien.

jij mag doorgaan , maar vind het wel leuk om te blijven volgen,

er staan codes achter het master en slave gebeuren. Het gaat zo snel dat ik het niet kan opschrijven. Toch denk ik dat er hetzelfde staat als wat er vroeger stond toen de computer nog werkte...

Als ik de bios reset, moet ik daarna ook nog dingen veranderen in de bios? Ben een leek he...

Als ik de bios reset, moet ik daarna ook nog dingen veranderen in de bios? Ben een leek he...

Nee, in principe niks.
Als hij daarna opstart, weet je in elk geval dat alles nog werkt.
Start hij daarna nog niet op, dan zou ik beginnen met het overzetten van de harde schijf om zoveel mogelijk gegevens over te zetten.

Detecting HDD Primary Master ... ST320014A
Detecting HDD Primary Slave ... ST320423A
Detecting HDD Secundary Master ... None
Detecting HDD Secundary Slave ... None

CMOS checksum error - Defaults loaded

F1 to continue, DEL to enter setup

Dat is de melding nu:cool:

Laatst bewerkt:
Ik ben verder gegaan door F1 te drukken. Ik kan de computer weer gewoon gebruiken en de data er af halen :thumb:.

Mijn vraag is nu, secundary master en slave werken niet, hoe nu te werk?

Mijn vraag is nu, secundary master en slave werken niet, hoe nu te werk?

Hoezo 'werken niet'.
Er wordt daar alleen maar aangegeven welke harde schijven en/of cd/dvd drives beschikbaar zijn.
Je hebt er kennelijk twee schijven in zitten en er zitten geen 'secundairy master en slave' in die pc. That's all .... :confused:

ik zal me even moeten inlezen wat dat ook alweer is dat master/ slave en primaire en secundaire drive. Ik weet wel dat er vroeger zowel bij primaire als bij secundaire data achter stond en niet net als nu "none".:confused:

Oke volgende probleem na een opstart:

SMART predicts a imminent failure on primary slave hard disk drive.
WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive.

Moet ik nu een backup maken en een nieuwe harde schijf aanschaffen, of begrijp ik het verkeerd..:confused:

met de windows cd, kan je nog repareren

ook kan je nog de harde schijven van fouten ontdoen,

maar probeer eerst eens met de windows cd erin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan