• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens van verschillende jaren in 1 grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

stevenlauwereins

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2015
Ik wil in 1 grafiek gegevens van verschillende jaren met elkaar vergelijken, maar het lukt mij niet. Per jaar heb ik 1 lijn, het probleem als ik meerdere jaren op 1 grafiek wil zetten is dat hij de lijnen naast elkaar zet ipv boven elkaar (omdat hij op de X-as de data van het nieuwe jaar toevoegt). Het probleem is dus eigenlijk dat ik wil dat 5/3/2015 gelezen wordt als '5/3' en 27/4/2016 voor de andere lijn gelezen wordt als '26/4'.
Verwarrende uitleg? Hopelijk brengt het toegevoegde bestand verduidelijking. Op de X-as wil ik de datum en op de Y-as de totale jaarlijkse uitgave.
Wie kan mij helpen?

Bijlagen

Kijk eens of deze grafiek aan je verwachtingen voldoet.

Eerst een tabel van de data gemaakt.
Daarna de maanden en de jaren apart in een kolom toegevoegd met de formule

=maand(d3)
=jaar(d3)

vervolgens een draaitabel en draaigrafiek aangemaakt.

Zie de bijlage.

Bijlagen

Je moet de nieuwe data als "nieuwe set getallen" er in plakken dan krijg je pas een 2e lijn, moet nu weg helaas... geen voorbeeld.
Je kunt eventueel een 2e x-as gebruiken voor het 2e jaar... voor een 3e jaar lukt dat dus niet.. moet je naar iets als oeldere beschrijft.

@oeldere,
Je kan een draaitabel ook groeperen dan zijn de extra kolommen niet nodig.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan