• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens vanop eenzelfde datum samentellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bloeblahoebla

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2010
Beste

Graag had ik even geweten of het mogelijk is om op één of andere manier excel gegevens vanop eenzelfde datum te laten optellen. Ik geef even een voorbeeld.

Ik heb een lijst met gegevens:
05/01/2010 : 5
05/01/2010 : 8
06/01/2010 : 4
06/01/2010 : 3

Is het met één of andere functie mogelijk om in een nieuwe sheet of nieuwe kolom de volgende resultaten automatisch te laten genereren?

05/01/2010 : 13 (= 5+8)
06/01/2010 : 7 (=4+3)

En indien dat kan, is het dan ook mogelijk om van al deze gegevens bijvoorbeeld de verschillende dagen van de week ook te laten optellen?
Voorbeeld:

maandag 04/01/2010: 12
maandag 11/01/2010 : 8

---> maandag: 20

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet
bloeblahoebla

Beste bloeblahoebla ;)

Heb je een voorbeeldbestandje ?
Je begrijpt wel dat we dit allemaal moeten namaken, terwijl jij het gewoon hebt en gemakkelijker is om aan te passen natuurlijk.

Met de formules SOMPRODUCT en AANTAL.ALS lukt dit.

Groetjes danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Bij deze heb ik een excel-bestandje in bijlage toegevoegd.

Je kan zien dat er 3 tabbladen zijn, in het 3e tabblad zou ik wat ik eerder vroeg willen toepassen.

In het tabblad "Full Tilt" staan allerlei datarijen bij verschillende datums. Ik zou nu van elke datum de totale winst/het totale verlies van die datum willen weergeven in een derde tabblad.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel :)

Bijlagen

Bete bloeblahoebla ;)

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt !

Nu weet ik voor de toekomst ook met wat voor formule ik aan de slag moet.

Zeer wel bedankt :)

Beste bloeblahoebla ;)

Zijn er nog vragen stel ze dan gerust, vergeet anders de vraag niet op opgelost te zetten, onderaan rechts.

Groetjes Danny.

Wel, verder had ik ook nog wel willen weten of het mogelijk is om bijvoorbeeld alle resultaten van de verschillende dagen van de week op te tellen.

Vb:
maandag =
dinsdag =

En daar moeten dan de totale resultaten van alle maandagen & dinsdagen komen.

Met vriendelijke groet
bloeblahoebla

Bloeblahoebla,

Dat kan met de functie weekdag. Deze geeft voor een datum een getal van 1 tot en met 7. Deze corresponderen met de dagen van de week. Daarna kunnen de resultaten opgeteld worden. Ik heb in het voorbeeld een hulpkolom voor de functie toegevoegd.

Bijlagen

Wat is het toch makkelijk als je dat allemaal weet :D

Zeer wel bedankt voor de snelle antwoorden iedereen. Ik ben helemaal geholpen. Dus bij deze verander ik de status naar opgelost.

Met vriendelijke groet
bloeblahoebla

Overigens kun je je vraag ook beantwoorden met een pivottable, in plaats van met formules.

Maak op een nieuwe sheet een pivottable (Data -> Pivottable), geef in de wizard aan waar je sourcedata staat.
Sleep vervolgens Datum naar "Drop Row Fields Here" en sleep Winst naar "Drop Data Items Here". Rechtermuisklik vervolgens op een data-item, ga naar Field Settings en geef aan dat je de Sum van Winst wil zien (ipv de Count).

Vooral handig als je meerdere dingen wil analyseren.

@Gelens,

Kan ook zonder hulpkolom d.m.v. somproduct:
Code:
=SOMPRODUCT((WEEKDAG($A$2:$A$27)=RIJ()-2)*($B$2:$B$27))
voor de eerste dag in rij 3 (3-2=1)

Succes,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan