• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wuppie1

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2008
Heb een kolom A met rekeningnrs. in het sheet "basis" en ik heb een kolom A in het sheet "brugstaat" waar ook in willekeurige volgorde grootboekrekeningen staan. Ik wil nu dat Kolom A uit het sheet basis wordt vergeleken met Kolom A van het sheet brugstaat en dat hij de ontbrekende grootboekrekeningen op het sheet controle plaats zodat ik weet welke grootboekrekeningen er ontbreken in het sheet brugstaat. Ik kom er niet uit met de functie vergelijken of andere functies binnen exel weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Zie bijlage

Bijlagen

hallo,
Hier zijn meerdere oplossingen voor. Ik heb voor de simpele variant gekozen om in het eerste tabblad een vert.zoeken te plaatsen die nagaat of de eerste waarde in de basis voor komt in het tabblad brugstaat. cel B1 = =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A1;brugstaat!$A$1:$A$10000;1;ONWAAR));"x";"")

Bij een Error laat ik het dit zien als de letter "x", anders een spatie. Copieer de formule zo vaak door naar beneden als noodzakelijk. Zorg wel dat de zoekrange in het tabblad brugstaat goed is (je mag het zoekgebied ook vele malen groter maken dan er werkelijk getallen in de range staan, bv A1:a10000). Op deze manier is hij futureproof.
In het tabblad controle verwijs je keihard naar alle gegevens uit het tabblad basis (kolommen A en B). Copieer hier de formules ook maar ver door naar beneden ivm toekomstige uitbreidingen van de tabbladen basis en brugstaat. Zet er nu een datafilter op en selecteer hier de "x". Zorg er hier wel voor dat de eerste regel in het datafilter uit tekst moet bestaan, zoals cel A1 = Reknr. en cel B1 = wel in basis, niet in brugstaat. Cel A2 verwijst dan naar Basis!A1 en cel B2 naar Basis!B2. Copieer A2:B2 nu maar een eind naar beneden en schakel de functie datafilter in

suc6
Gesus
Ik het tab

Code:
=AANTAL.ALS(brugstaat!$A$1:$A$13;'basis '!A1)
misschien ?

In Basis heb ik een voorwaardelijke opmaak gemaakt zodat de nummers die niet in brugstaat staan, rood worden weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Bij aantal.als krijg je alleen de aantallen te zien die aan de opgegeven criteria voldoen en niet de specifieke reknr. die worden gevraagd. Vandaar dat ik in mijn oplossing het probleem ook in tweeen heb moeten hakken.
:)

met vriendelijke groet,
Gesus

Roncancio heeft dat goed gezien met voorwaardelijke opmaak.
(Kan dus ook met =AANTAL.ALS(nummer;A1)=0 )

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu aan de slag om de twee optie die zijn aangegeven zelf uit te voeren.

In Basis heb ik een voorwaardelijke opmaak gemaakt zodat de nummers die niet in brugstaat staan, rood worden weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dit is het perfect zeg!!!!!! Harstikke bedankt. Alleen lukt het mij niet om het zelf uit te voeren zodat ik dit ook op mijn werk in het originele sheet kan toepassen.
Kun je de stappen aangeven om dit via voorwaarde opmaakt voor elkaar te krijgen.

hallo,
Hier zijn meerdere oplossingen voor. Ik heb voor de simpele variant gekozen om in het eerste tabblad een vert.zoeken te plaatsen die nagaat of de eerste waarde in de basis voor komt in het tabblad brugstaat. cel B1 = =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A1;brugstaat!$A$1:$A$10000;1;ONWAAR));"x";"")

Bij een Error laat ik het dit zien als de letter "x", anders een spatie. Copieer de formule zo vaak door naar beneden als noodzakelijk. Zorg wel dat de zoekrange in het tabblad brugstaat goed is (je mag het zoekgebied ook vele malen groter maken dan er werkelijk getallen in de range staan, bv A1:a10000). Op deze manier is hij futureproof.
In het tabblad controle verwijs je keihard naar alle gegevens uit het tabblad basis (kolommen A en B). Copieer hier de formules ook maar ver door naar beneden ivm toekomstige uitbreidingen van de tabbladen basis en brugstaat. Zet er nu een datafilter op en selecteer hier de "x". Zorg er hier wel voor dat de eerste regel in het datafilter uit tekst moet bestaan, zoals cel A1 = Reknr. en cel B1 = wel in basis, niet in brugstaat. Cel A2 verwijst dan naar Basis!A1 en cel B2 naar Basis!B2. Copieer A2:B2 nu maar een eind naar beneden en schakel de functie datafilter in

suc6
Gesus
Ik het tab

hallo,

suc6
Gesus
Ik het tab

Wil niet lukken kan je het in mijn voorbeeld invoegen dan kan ik kijken waar ik de mist in ben gegaan. Alvast bedankt!

Hallo Roncancio,

Hoe werkt voorwaarde opmaak in exel 2007 als ik de formule regel invoer geeft deze aan dat ik niet direct kan verwijzen naar een ander sheet.
Kan je de stappen uiteen zetten?

Alvast bedankt

Natascha

Wuppie , ik werk normaal in 2003 , heb nu wel de optie dat ik ook 2007 kan gebruiken .
Ik heb ff gezocht en kwam bij volgende uit , zie bijlage . Heb het in 2003 opgeslagen .

Groeten ,

Daniël

Natascha , ik heb er een voorbeeld bijgevoegd hoe je der kan geraken ,
suc6 ermee

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ha,

Ik heb alles opgevolgd zoals je in je tweede voorbeeld hebt aangegeven maar niet het gewenste resultaat. Heb via beheer regels dan het toepassen op aangepast maar dan geeft hij kleur aan de gehele selectie. Stuur mijn poging in onderstaand bestand.

Bijlagen

Ha,

Ik heb alles opgevolgd zoals je in je tweede voorbeeld hebt aangegeven maar niet het gewenste resultaat. Heb via beheer regels dan het toepassen op aangepast maar dan geeft hij kleur aan de gehele selectie. Stuur mijn poging in onderstaand bestand.

Bijna alles opgevolgd!

Alleen je moet nog je bereik op "brugstaat" nog een naam geven.
Selecteer het bereik in "brugstaat", dus A1:A14.
Ga naar Menu>Formules>Naam bepalen, en type achter "Naam", in het lege vakje: nummer (hoeft niet vet hoor).

Onderaan zie je dat het verwijst naar: brugstaat!$A$1:$A$14, en klik op OK.
Loop je Voorwaardelijke opmaak ook nog even bij langs, want deze cellen verwijzen naar andere cellen of verwijzen naar fouten.
bv. Voorwaardelijke opmaak in A1 verwijst naar cel XFC1048567

Succes.

Hallo Roncancio,

Hoe werkt voorwaarde opmaak in exel 2007 als ik de formule regel invoer geeft deze aan dat ik niet direct kan verwijzen naar een ander sheet.
Kan je de stappen uiteen zetten?

Alvast bedankt

Natascha

In Excel 2003 kan je ook niet verwijzen naar een ander werkblad. Je kunt wel een bereik in een ander werkblad benoemen en verwijzen naar dat bereiknaam.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor jullie hulp!! het is me gelukt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan