• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens voor filter halen uit ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

ppmbakker

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2014
Berichten
27
Hallo,

ik wil graag weten of het mogelijk is om gefilterde gegevens op tabblad B weer te geven waarbij de gegevens op tabblad A staan.
Ik heb al flink wat tijd gestoken in het zoeken op het internet naar oplossingen via geavanceerd filteren en gekeken of draaitabellen een oplossing is, maar ik kom er niet uit.

In tabblad A staan alle namen van kinderen op de BSO met de dagen dat ze aanwezig zijn, welke klas ze op school zitten en nog wat gegevens.
In tabblad B staan de haallijsten. Dus een opsomming van alle kinderen die we uit klas 1/2A ophalen, 1/2 B, etc.
Nu heb ik handmatig alle verbindingen gelegd via "=" maar als in het volgend schooljaar alle kinderen naar een nieuwe klas gaan moet ik handmatig enorm veel aanpassen.
Kan ik alle kinderen, waarbij in tabblad A aangegeven staat dat ze bv. in klas 1/2 A zitten, automatisch laten verschijnen in mijn tabel voor deze klas op tabblad B?
Daarbij is het belangrijk dat de kleuren in de cellen ook nog gebruikt kunnen worden. Door in de stamlijst een code 1, 2, 3, of x te gebruiken worden in de haallijst de cellen gekleurd.

Op het tabblad "onderzeeers" (naam van de groep op de bso) heb ik alle gegevens nog handmatig ingevuld. Dit wil ik op zelfde manier als bij de haallijst gaan automatiseren. Ik ga ervan uit dat dit op een zelfde manier kan maar voor de volledigheid staat dit blad ook in het voorbeeld.

Ik heb een voorbeeld bestand gemaakt.
Bekijk bijlage voorbeeld lijsten bso.xlsx

Bedankt voor de hulp
Peter Paul Bakker
 
In het bestand zie ik nergens tabblad A en B.
De omschrijving is zo wel erg onduidelijk.
Maar misschien heb ik ook geen oplossing.
 
Peter,
Is het zo dat de stamlijst zich in kolommen (opzij dus) gaat uitbreiden?
Dan is het handig als er in de koppen niet zomaar ma di wo.... staan maar de echte datums van de dagen.
En dat ook in de ophaal_lijsten.
Dat maakt het veel eenvoudiger om de boel te automatiseren.
Is het de bedoeling dat het ophalen gevuld wordt in de stamlijst of dat in de ophaal_lijst (en dan opgeslagen in de stamlijst),of bijde?
In de stamlijst heb je per kind per dag maar 2 cellen om wat in te vullen is dat genoeg?
Of ga je alles bij elkaar proppen? judo,dansen,piano.... en later ook nog de tijden van het judo, dansen .... (op een dag allemaal)
 
bedankt voor jullie reactie.
Sorry voor de onduidelijkheid omtrent de A en B. Deze bedoelde ik als een algemene omschrijving en ik dacht dat de verdere uitleg voor zich zou spreken.

Beste Sylvester, de stamlijst gaat niet verder uitbreiden.
Elk kind heeft vaste dagen dat hij/zij komt. Daarom zijn de dagen van de week genoemd zonder datum. Het is een lijst die iedere week uitgeprint wordt om met pen in te vullen. (de dagen staan wel boven de ma di wo vermeld maar daar doe ik qua gegevens in excel niets mee)
De twee kolommen hebben het volgende doel.

Per dag noteren we of het kind ook daadwerkelijk aanwezig is en in kolom twee noteren we de tijd dat het kind naar huis gaat.
In deze tweede kolom zet ik in het klein een geheugensteuntje welke kinderen die dag andere activiteiten hebben die in het zelfde gebouw worden aangeboden door andere aanbieders.

Het komt natuurlijk voor dat kinderen voor een dag afgemeld worden of ruilen van dag. Per week pas ik dat aan in de stamlijst en sla het bestand dan op onder het weeknummer. De stamlijst blijft dus gebaseerd op de contractgegevens van de kinderen en verander ik alleen als er in het contract iets veranderd.

Het is mijn bedoeling dat de gegevens van de haallijst en aanwezigheidslijst (=tabblad onderzeeërs in dit voorbeeld) veranderen als ik de gegevens in de stamlijst aanpas.

In de haallijst wil ik graag een weergave van bv alle kinderen uit klas 1/2 A plus de dagen dat ze aanwezig zijn. (zie haallijst zoals ik het nu via "=" heb gekoppeld). Liefst in zelfde opmaak waarbij ik twee klassen naast elkaar op een A4 weer kan geven zodat ik niet per klas een eigen vel papier hoef te printen.

In de aanwezigheidslijst (onderzeeër in dit voorbeeld) wil ik het zelfde alleen dan de selectie van kinderen die in de stamlijst in kolom A onderzeeër hebben staan.
In het volledige bestand maak ik per groep een eigen aanwezigheidslijst aan; dus cabrio's en spaceshutles krijgen ook een eigen lijst.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben over wat ik wil bereiken.
Met vriendelijke groet,
Hartelijk dank voor de hulp,
Peter Paul Bakker
 
zo iets? zie haallijst nieuw
 

Bijlagen

  • voorbeeld lijsten bso met vba.xlsm
    65,9 KB · Weergaven: 101
Hallo Sylvester,

het is niet helemaal wat ik voor ogen heb maar ik kan hier zeker wat mee.
bedankt voor je hulp.
groeten,
Peter Paul Bakker
 
Peter, die 2 kolommen kun je verbergen .
en ik hoor graag wat je wel voor ogen hebt. daar leer ik van.
 
Hallo Sylvester,

ik lees net je reactie van de 26ste. Ik heb nu even geen tijd om een goed antwoord te geven maar kom er binnenkort op terug.
Je hoort van me!

groeten,
Peter Paul Bakker
 
hallo Sylvester,

ik ben met jouw voorbeeldbestand aan het werk geweest en heb het zo goed als ik kan aangepast aan hoe ik het graag wil hebben.
Het ziet er op het eerste gezicht prima uit en lijkt allemaal te werken.

Ik kwam echter een fout tegen en met het herstellen hiervan loopt het hele bestand in de soep.

Om de opmaak te krijgen die ik graag wil heb ik gewerkt met het kopiëren en plakken van de voorbeeld tabellen die je gemaakt hebt.
Wellicht zijn er daar dingen mis gegaan.

Ik voeg twee voorbeeld bestanden toe.
Voorbeeld lijsten....., aanpassen2 lijkt het allemaal nog goed te doen.
De fouten waar ik tegenaan loop heb ik in het bestand getypt zodat je ze daar kan lezen.

In Voorbeeld lijsten....., instabiel is goed te zien dat er van alles mis is gegaan.

Ik hoop dat jij kan zien waar de fout zit en me op weg kan helpen.
Ik was zo blij dat alles leek te werken, het scheelt een hoop tijd op het werk met het doorvoeren van de mutaties in de lijsten. Maar ja, ik ben er nog niet helemaal......

Bedankt alvast,
Met vriendelijke groet,
Peter Paul Bakker

ps. Ik zie net dat de bestanden te groot zijn om als bijlage toe te voegen. Ik ben niet handig met het zippen van bestanden omdat ik dit bijna nooit doe en mijn tijd is nu op. Mag ik de bestanden via de mail naar jou persoonlijk sturen?
 
Hallo Sylvester,

Het werkt nu allemaal als een trein.
Super bedankt voor je hulp. :thumb:

Met vriendelijke groet,
Peter Paul Bakker
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan