• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens wijzigen adv formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

GizmoDuck

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mei 2004
Hallo allemaal, Ik kwam op dit forum terecht en moet zeggen dat ik het allemaal zeer interessant vind Ik ben niet zo goed in excell maar wil toch uit het volgende komen en zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Misschien is dit meer iets voor access. De gegevens importeer ik later ook in access om (word zo duidelijk) van iedere art. groep een query te maken waarna iedere query wordt omgezet in een CSV bestand. Dit is mij uiteindelijk wel zelf gelukt maar waarschijnlijk met een omweg :/ geeft niet ;)

Het gaat om het bepalen van verkoopprijzen a.d.h.v. nu nog 1 prijslijst met inkoopprijzen.

kolom A bevat het artikel nr. (ART_NO)
kolom B bevat de art. categorie (ART_CATEGORIE)
kolom C bevat art. omschrijving (ART_DESCR)
kolom D bevat art. publish (ART_PUB)
kolom E bevat de art. prijs (ART_PRICE)

A.d.h.v. een waarde die ik zelf wil opgeven moet een nieuwe prijs bepaald worden. We nemen bijv. 3 art. groepen(ART_CATEGORIE, kolom B)

Camera
Kabels
Accesoires

Op de camera's wil ik in kunnen geven hoeveel procent marge hierop gemaakt moet worden, bijv. 10%. De uitkomst van iedere rij moet achter de art. rij van desbetreffende kolom worden geplaatst worden.

Op blad 2 maak ik een overzicht van alle categorieen.
Camera's, kabels en accesoires. Daarachter vul ik bijvoorbeeld in 10%. Nu wil ik dat op blad 1 in KOLOM F (nu nog leeg) de nieuwe prijs komt a.d.h.v. hetgene ingevuld op blad 2 voor betreffende categorie.

Dus op Rij A2 t/m A10 bevinden zich allemaal camera's. op Rij E2 t/m E10 bevinden zich de prijzen. Nieuwe prijs moet verschijnen in Kolom F op de plaatsen F2, F3, F4 t/m F10, in dit voorbeeld dan. Hetzelfde geldt voor de andere artikel groepen.

Om het nu moeilijk te maken wil ik eigenlijk wanneer de prijs (ART_PRICE, Kolom E) lager is dan (liefst in te vullen criteria) XX de prijs vermenigvuldigen met een andere waarde, bijvoorbeeld 20% ipv 10%. Ook deze wil ik zelf op kunnen geven. Camera accesoires kunnen met iets meer marge verkocht worden dan de camera's zelf.

In een later stadium wil ik meerdere prijslijsten hanteren. Ik zou ze dan bijvoorbeeld allemaal in 1 excell sheet kunnen plakken zodat er in alle prijslijsten worden gezocht. Hoe ik de dubbele waardes er dan uit kan krijgen (3 leveranciers leveren bijvoorbeeld deels dezelfde artikelen maar met ietwat andere omschrijving)

Wie o wie kan mij hiermee helpen? Ik ben erg benieuwd. Nu ik het zo heb opgetikt lijkt het mij meer iets voor access...? Of misschien wel makkelijker. Is dit een klusje middels dit forum op te lossen of gaat het lastig worden?

Ik ga nog even verder expirimenteren :)

Het zoeken van de marge bij een produkt kun je met de VLOOKUP (VERT.ZOEKEN in nl versie????) doen.

Dus in F2 (voorbeeld voor rij 2) maak je de formule:
=E2 * (1 + VLOOKUP(A2,Winstmarges,2))

Ofwel art_prijs (E2) * 1 + winstmarge.
(Let ff op de BTW....)

Het gebied winstmarges is dan een tabel met in de eerste kolom de naam van de categorie en in de tweede kolom de gewenste marge.
(Met Insert/Name of Invoegen/Naam kun je een gebied een naam geven - eerst gebied even selecteren).
Voorbeeld:
Camera 10%
Kabels 20%
etc...

Nu andere marge op prijs. Dan wordt de formule in F2. Stel dat in E1 de prijs staat waaronder een andere marge moet gelden.
=E2 * (1 + VLOOKUP(A2,Winstmarges,IF(E2<$E$1,2,3)))

En dan maak je een kolom in je winstmarge tabel erbij. In kolom 2 staat nu de marge voor lage prijzen en in kolom 3 die voor hogere prijzen.
voorbeeld:
Camera 15% 10%
Kabels 35% 20%
etc...

De formule in F2 kun je nu naar de rest van de regels kopieren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan