• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens zoeken in andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

eric1983

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Berichten
2
Hoi Iedereen,

Ik ben bezig een database op te zetten waarin omzet in relatie moet komen te staan met kosten van een marketing campagne. Uiteindelijk wil ik de winst van de campagne maximaliseren, er zit alleen een beperking op van een marketing budget van 5.000.000.

Nu ben ik al aardig op weg met mijn spreadsheet alleen loop ik nu tegen een probleem aan mbt tot de relatie tussen winst en kosten. Nu zijn er allerlei verschillende campagnes die een andere winst hebben, alleen sommige campagnes hebben dezelfde winst als andere.

Wat ik als eerste heb gedaan is de winsten onder elkaar gezet van groot naar klein met de formule [{=ALS(L57=1;MAX(($M$3:$V$52)*(($M$3:$V$52)<M57));MAX(($M$3:$V$52)*(($M$3:$V$52)=M57)))}]
Nu krijg ik met deze formule de winsten op een rij van hoog naar laag, en als de winsten hetzelfde zijn, dan komt deze eronder nog een keer. De tabel waarin deze staan is dus M3 : V52

Nu zijn er kosten aan verbonden om deze winsten te behalen. Deze kosten staan in de tabel A3 : J52. Ik heb op dit moment met een som.als formule [=SOM.ALS($M$3:$V$52;$M57;$A$3:$J$52)] de kosten proberen op te halen en naast de rij met winsten gezet (zie Cel N57)
Alleen zoals je kan voorstellen gaat dit fout als er 2 dezelfde winsten zijn. Hij telt de kosten bij elkaar op (zie Cel N79)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Excel bij de winst de bijbehorende kosten uit de tabel A3 : J 52 kan halen, zonder dat hij ze bij elkaar telt.

Alvast bedankt, :thumb:

Gr
Eric
 

Bijlagen

  • Map2.xls
    61,5 KB · Weergaven: 17
Geen kosten in voorbeeld

Eric,

Als ik jouw voorbeeld open, zie ik geen kosten in de range A t/m K staan. Klopt dat?
Verder zou ik voor de kosten en winsten die gekoppeld moeten worden een uniek nummer gebruiken zodat je de twee aan elkaar kunt koppelen.

;)
 
De kosten staan in de kolommen A t/m J en de winsten M t/m V
Je moet niet letten op de 2e regel dat zijn groepen die benaderd kunnen worden.

Wat de formule doet in de cellen M57 t/m M94 is dat er daar de maximale winsten onder elkaar zet. Deze info komt van de de cellen in de kolommen M t/m V.

Dat unieke nummer hoe zou jij dat opzetten, want ik loop op dit moment helemaal vast en heb niet echt meer ideeën hoe ik dit anders zou kunnen opzetten?

Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan