• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensbalk met geschakeerde kleurenschaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

gdaen

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2020
Beste Excellers,

ik ben op zoek naar een manier om percentages duidelijk in een Excel-formulier weer te geven.
Ik zou dit willen doen met een voorwaardelijke opmaak en hierbij een gegevensbalk combineren met een geschakeerde kleurenschaal.
Ik krijg beide voorwaardelijke opmaken wel klaar, maar niet gecombineerd.
Dit is wat me lukt:

Voorwaardelijke opmaak 1.png

Indien ik beide voorwaardelijke opmaken op dezelfde cel toepas, dan krijg ik het volgende:

Voorwaardelijke opmaak 2.png

Maar eigenlijk zou ik een gegevensbalk willen hebben, waarbij de kleur ook wijzigt naargelang het percentage toeneemt:
(kleur zelf even aangepast)

Voorwaardelijke opmaak 3.png

Is er een mogelijkheid om dit klaar te spelen?

Beter zou trouwens zijn dat de kleur over loopt van groen (links) naar rood (rechts) en hoe hoger het percentage, hoe meer groen er links is te zien en hoe minder rood er rechts is te zien.
Dus eigenlijk een "kleurovergang" van groen naar rood, maar hierbij kan ik helaas maar 1 kleur kiezen:

Voorwaardelijke opmaak 4.png

Alvast bedankt voor de hulp!

Zou je het voorbeeldbestand ook nog even willen toevoegen dat maakt het een stuk makkelijk voor ons om aan een oplossing te werken.

Helpt zoiets je verder, is met vba niet met VO.
Let op het lettertype in de cellen waar de balkjes staan en de aantal streepjes in de formulebalk, aantal streepjes is afhankelijk van de breedte van je cellen.

Bijlagen

@sylvester-ponte: inderdaad met de achtergrond-kleur spelen doet al veel. Alleen jammer dat ik er geen geel of oranje in krijg...
@pagadder: ja dit lijkt inderdaad wel een oplossing te zijn, maar net zoals bij de oplossing van sylvester-ponte is hier geen geel of oranje in te verwerken.
Ik ben alleen niet zo in het VB-gebeuren thuis...

Wat is de informatieve waarde van de gewenste vormgeving ?
Wat is de informatieve beperking van de uitgebreide vormgevingsmogelijkheden in Excel ?
Waarom is vormgeving zo belangrijk ?

@snb: je hebt gelijk, ik denk dat we het moeilijker aan het maken waren dan dat het effectief is.
Ik ga het enkel bij rood en groen houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan