• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensbereik van grafiek automatisch laten aanpassen - hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snowseals

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
77
Welke formule dien ik te gebruiken om,
gegevensbereik van grafiek automatisch te laten aanpassen, voorwaarde dat er gegevens beschikbaar zijn, of niet?

Tot nu toe werkt het op deze manier:
goed.png


Maar zodra ik dus gegevens (lees genres incl. aantallen) verwijder, dan wordt mijn grafiek met 0-waardes toegekend.
Ik kan dan dmv. rechter-muis klik op de grafiek -> Gegevens selecteren en dan de vinkjes weghalen bij de lege velden; dan is het resultaat ook goed:
manueel.png

Maar ik wil dit dus automatisch gebeurt.

Ofwel,
Zijn er gegevens beschikbaar?
Zo ja, neem die mee in de grafiek (lees vink die aan)
Zo nee, neem die niet mee in de grafiek (vink ze uit).

Ik heb het vermoeden dat dit een zogenaamd 'dynamisch bereik' voorstelt.
Meer weet ik ook niet.
Bekijk bijlage PERCENTAGE TRACKS WITH & WITHOUT MOOD-TAG PER GENRE v9.xlsm
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik het verkeerd voor maar
Maar zodra ik dus gegevens (lees genres incl. aantallen) verwijder
als ik uit uw voorbeeld rij 15 verwijder(hardcore) dan verdwijnt ze ook uit de grafiek
 
Ik heb tbv uw grafiek dynamische naambereiken gemaakt van kolom G en kolom H
 
...en verschijnt er een leeg stuk in de grafiek:
hardcore-weg-wel-leeg-veld.png

Wat ik dus wil, is geen leeg stuk in grafiek, zoals hier te zien is:
geen-hardcore-geen-leeg-veld.png

Dit heb ik gedaan door de hele rij te verwijderen.
Maar probleem is... dat het tab-blad erna, gaat zeuren, dat er geen gegevens beschikbaar zijn in die rij :/
 
Dus toch op een verschillende golflengte.
Als je gegevens verwijdert in een tabel dien je de rij te verwijderen en niet leeg maken. En dan werkt het perfect.
 
Als ik de hele rij verwijder van bijv. Hardcore, krijg ik op het tabblad erna, een #VERW! waarschuwing:
hardcore-weg-dmv-hele-rij-volgend-tabblad-waarschuwing.png
 

Bijlagen

  • PERCENTAGE TRACKS WITH & WITHOUT MOOD-TAG PER GENRE v9-tabel-cobbe-dynamisch.xlsm
    60,7 KB · Weergaven: 48
Dit heeft natuurlijk te maken met de formules, die gebruikt zijn op dat laatste tab-blad,
waarbij rij 1 t/m 32 verwacht worden.

Maar hoe zorg ik ervoor dat ie niet kijkt naar de rijen, maar puur naar hetgeen dat ingevuld is,
ongeacht op welke rij.

Wie-o-wie kan mij verder helpen?
 
Namen dynamisch definiëren misschien??
 
Kun je er eentje invullen, want ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.

Ik ga er vanuit, dat die =ALS(OF(B3="";C3="");""; zo'n dergelijk dynamische manier is,
dus ik probeer daar dan op Cel A3, =ALS(OF('AMOUNT OF TRACKS PER GENRE'!A3="";);"";) van te maken, maar dan krijg ik een 0.
 
Neen die formules hebben daar niets mee te maken, een naambereik behelst een bereik.
Kijk maar ik heb kolom B en C gedefinieerd en deze namen gebruikt in de formules in D en E
 
Ik heb nog steeds precies hetzelfde euvel;
Zodra ik een rij verwijder op 2e tab-blad, bijv. genre Hardcore, dan krijg ik op het 3e tab-blad, de #VERW! waarschuwing te zien van die rij.
 
Je moet wel de formules toepassen die je aangereikt zijn.
Kijk maar of het nu wel werkt.
 
Je bent een held! Dit werkt.

Dank je wel.

Alleen is nu m'n grafiek weer vreemd, zoals eerder....
Die krijg ik nu ook niet goed wanneer ik je formules kopieer naar eerdere versies, waar de grafiek nog goed getoond werd.
Dan vraagt ie om #NAAM? als ik =SOM(WITH_MOOD) invoer in Cel D3.
 
Ja je kunt dat ook zo maar niet overnemen je moet de naambereiken definiëren.

Je moet voor de bereiken in je grafiek als verwijzing opgeven:
Code:
naamblad!naambereik
 
Is dat in die versie van u, al toegepast?

Als ik kijk onder Gegevens selecteren van de grafiek op 3e tab-blad, zie ik dezelfde formule, als in mijn versie, waar ik uw formules naar toe heb geplakt.
 
Kijk eens of je dit kunt uitpluizen.
 
Ik heb er aandachtig naar gekeken, en de grafiek ziet er nu weer goed uit, na wat aanpassingen in uw voorbeeld.

Ik zie volgens mij dat Kolom_1 en Kolom_2 dynamisch gedefineerd zijn; Klopt dat?

Ik dien ook Kolom 5, 6 en 7 zo te maken, zodat ik de formule kan gebruiken in Cel I3 , =(SOM(KOLOM_6)/AANTAL(KOLOM_1)) en Cel J3, =(SOM(KOLOM_7)/AANTAL(KOLOM_1)).
Nu werkt dat niet; wss. om kolom 6 en 7 niet gedefineerd zijn als zodanig.

Hoe doe ik dat?

Gelieve het onderstaande Excel-sheet te gebruiken:
Bekijk bijlage PERCENTAGE TRACKS(2)-cobbe-waardes aangepast!.xlsm
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan