• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensformulier met grafische weergave

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoss312

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2014
Excel experts,

Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen om mijn invoer van gegevens zo gemakkelijk mogelijk te maken op tabblad gegevens (kun je daar date pickers en selectie lijsten op zetten?).

Als het dan ook nog automatisch grafisch gepresenteerd kan worden op de Agenda bladzijde zou ik er superblij van worden. ik weet wel iets van Excel:confused:, maar hier kom ik niet uit. Ik hoor graag van jullie:thumb:

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Bijlagen

Als ik alles heb begrepen?
Uw eerste vraag is vrij snel opgelost, uw tweede vraag is iets meer werk, maar kan ook niet direct een groot probleem vormen.
Maar, een paar bedenkingen.
Het blad gegevens staat in tabelvorm, het waarom zie ik niet direct, want wat wil je ermee aanvangen?
Je hebt een klantnaam in uw blad gegevens, wat als je twee klanten hebt die Pietje Hoss noemen? geen adres ....
Welke boot heeft kant A gehuurd?
Uw factuurnummer, waar haal je die vandaan?
Uw agenda?
Boot A = Boot A en Boot B = Boot B, kleur doet niets ter zake.
Boot A met kapitein of Boot A zonder kapitein, ander kleurtje?
Vol getankt of niet, ander kleurtje ?
Begintijd, eindtijd ?
En zo heb ik nog wel een paar vragen?
Maar, ik moet eerlijk zeggen, ik heb nog veel slechtere vb bestandjes gezien.

gast0660,

Hij staat in tabelvorm omdat ik zelf dat al gevonden had om data netjes en snel in te voeren. Echter het formatteren van de invoervelden lukte mij niet (zoals date picker, time picker, dropdown list voor een vast aantal waarden etc)De bedoeling is dus een klantenbestand wat makkelijk in te vullen is, die daarna grafisch weergegeven wordt om de beschikbaarheid zichtbaar te krijgen.

Ik zie dat er een kolom was weggevallen, welke boot de klant neemt. Verder zouden de kleuren (status van bestelling) ook in een kolom moeten staan neem ik aan? De kleuren geven dan meteen een overzicht op vrij, gereserveerd, onderhoud etc.

De adres gegevens van de klant zijn voor dit doel niet echt noodzakelijk, maar maken het natuurlijk wel compleet!

Begin en eindtijd zijn leidend voor de beschikbaarheid van de huurperiode.

Hartelijk dank voor je tijd en hulp in deze.

Groet Hoss

Laatst bewerkt:
Is dit "een krantenbestand wat makkelijk in te veren" Grunnegs-Gronings:D?
Anders moet je HSV zijn hulp inroepen, ik ben nen Belg:rolleyes:
Grapje.
Als je me een paar dagen tijd geeft zal ik proberen er iets van te maken.

Bedankt! Kun je mij vertellen welke versie van excel je gebruikt? Ik heb 2016 for mac en bij het openen geeft hij aan dat onderdelen niet zullen werken omdat mijn versie dat niet ondersteunt?

Beste Hoss
1. Ik ken niets van Mac.
2. Ik gebruik excel 2016.( op windows 10)
3. In je eerste postje had je aangegeven datepicker dat werkt niet op mac.
4.Ik zelf ben zowiezo niet zo'n een fan van een datepicker, kan ik er direct uithalen.
5. En ik zou het echt niet weten hoe het op een Mac moet werken, ik dacht Excel op Mac 2011 zou moeten werken,en Mac excel 2008 is een ramp.

gast0660,

Ik ga het proberen op een windows compu morgen. Wederom alvast bedankt voor je tijd. Groet Hoss

Grote voortgang

gast0660,

Fantastisch!:thumb: Ik heb ermee op een windows compu gespeeld en het ziet er erg goed uit. We zijn al behoorlijk op weg zo! Alleen de dubbele boekingen krijg ik niet voor elkaar. Als ik aan jou sheet een copy van boeking nr 1 toevoeg dan zet hij die eronder (bij de volgende boot) maar niet bij de aangevraagde boot met kleurwijziging dubbele boeking(waarmee we dus door de kleur verandering zien dat we een probleem hebben).

Verder zou het fijn zijn als er geen dubbele factuurnummers in zitten maar opeenvolgende factuurnummers. Tevens zag ik dat ik de telefoonnummers uit de klantenlijst moest kiezen. Kan die gekoppeld worden aan de naam in het tabblad klanten?:rolleyes:

Ik heb het volgende begrepen uit jou sheet:
Ik vul tabblad data (eenmalig), Boten (eenmalig) en Klanten(continue) met alle bekende data die ik heb. Uit het boekingsformulier wordt het tabblad Boekingen gevuld. Op het blad Beschikbaarheid plak ik de data van kolom B en C van boten. Dat is dus ook de main page!

Als het mogelijk is zou ik de grafische weergave willen uitbreiden tot ongeveer kolom AE om een beter overzicht te krijgen. Is er nog ruimte om een vierde categorie (Onderhoud en dus niet beschikbaar) toe te voegen?

Nogmaals hartelijk dank voor je tijd en moeite!:d

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik zal nog eens kijken om wat aanpassingen door te voeren, vandaag heb ik in ieder geval geen tijd.
Wat extra uitleg.
Het tabblad data vul je eenmalig in (kleuren, locaties) De factuurnummers is een tussenoplossing, normaal gezien maak je ook facturen met het bestandje en heb je een tabblad met facturen waaruit je de factuurnummers haalt.
Het tabblad boten is een overzicht van de boten, éénmaal ingevuld hoef je alleen iets te veranderen als er b.v. een boot bijkomt of verkocht wordt.
Daarbij zijn kolom B en C belangrijk.De gegevens uit beide kolommen worden gebruikt in het tabblad Beschikbaarheid en kolom C bij Boekingen.
Het tabblad klanten is een continue gegeven. (hopelijk voor u:)). Kan ook gebruikt worden voor de facturatie samen met het blad boekingen. (mits uitbreiding van het bestand)
In het tabblad Beschikbaarheid vul je éénmalig kolom B en C in, mits er geen veranderingen zijn bij de boten hoeft er verder in dit tabblad niets te gebeuren. (je kan er alleen de formules mee naar de .... helpen.)
(b.v. 10 boten zijn 10 rijen met de bootnamen in kolom B en bootnummers in kolom C, niet tweemaal dezelfde boot ingeven).
Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Beste Hoss,
Ik zie net dat ik een grote fout heb gemaakt:o, aanpassingen volgen.

voortgang

gast0660,

Ben je nog bezig met de dubbele boeking? Er was al veel voortgang en ik zou het heel graag willen gaan gebruiken. :thumb:

Alvast bedankt.

Hoi,
Zou ergens in de loop van deze namiddag moeten klaar zijn.

Ga ik doen. Moet alleen op zoek naar een pc want ik heb alleen mac's. bedankt!

Fantastisch!

gast0660,

Ik ben terug naar mijn werk gereden om een windows computer te pakken te krijgen. Ben al meer dan 4 uur bezig geweest om mac excel compatibel te krijgen maar helaas nog geen geluk. Ik ben morgen twee weken op vakantie dus mijn project gaat helaas even stilliggen. Wat ik op de laatste versie zag ziet er uitstekend uit! Ik zou graag over een drietal weken bij je terug komen als ik het uitgebreid heb kunnen testen. Nogmaals hartelijk dank voor de moeite tot nu toe. :thumb:

Groet Hoss

Met een bootje?:p
Ik ben morgen twee weken op vakantie
Veel plezier en geniet van de vakantie.
Ik hoor het wel als je terug bent.
Geef de excel versie van uw mac nog eens door, dan heb ik een drietal weken om uit te zoeken of ik het compatibel krijg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan