gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)

Status
Niet open voor verdere reacties.

slitence

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
hoi,

Ik heb een freecom HDD,
maar zodra ik hem aansluit op mijn laptop, krijgt ie geen stations letter toegewezen, zodra ik naar schijfbeheer ga om er een toe te wijzen zegt windows, dat de schijf geïnitialliseerd moet worden, zodra ik dat doe krijg ik een fout melding:
Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)
hoe kan ik hier vanaf komen zodat mijn hdd weer werkt?

bij voorbaat dank

Een cyclische redundantiefout wijst op een fout van de harddisk. Eigenlijk elke hardeschijvenfabrikant heeft ook wel een tooltje om de eigen schijven te checken (diagnostics) en eventueel te repareren.
Probeer er achter te komen welk merk harddisk er door Freecom gebruikt is en zoek het bij behorende tooltje.
En het kan zelfs zijn dat de C: schijf slecht is...

Het probleem kan ook ontstaan door een defect in de elektronica in de USB behuizing.

Als de gegevens op de schijf belangrijk zijn ga dan niet aan de gang met allerlei reparatie tools, maar probeer eerst de gegevens veilig te stellen.

Probeer de schijf uit de externe behuizing halen en rechtstreeks aan de pc aansluiten via ATA (let op master/slave jumper) of SATA.

Download de laatste versie van Ubuntu, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Locaties" of "Places" in de Engelse versie.
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan