Gegevensmacro/tabelmacro in front-end database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Ben bezig om een Access 2010 database te splitsen in een front, back-endtoepassing.

Het probleem wat zich nu voordoet (als de database is gesplitst) is dat alle gegevensmacro's/tabelmacro's in de front-end toepassing door Access niet meer worden herkend. (deze werken niet meer).

Iemand een idee om de gegevensmacro's wel werkend te krijgen in de front-end toepassing dmv een koppeling met de tabelmacro's in de backend toepassing o.i.d.?
De optie om de gegevensmacro's te converteren naar vba behoort niet tot de mogelijkheden, daarvoor zijn het er teveel en te complex...

bvd.

De vraag of je überhaupt tabelmacro's moet gebruiken doet hier niet terzake want je hebt ze al gemaakt, maar hou in het achterhoofd dat je alle compatibiliteit met andere systemen accuut kwijt bent als je allerlei Access-specifieke technieken gaat gebruiken. Upgraden naar SQL-server bijvoorbeeld kun je dan ook niet meer.
Ik heb geen tijd om zo'n db na te maken (zo ik dat al zou willen) dus ik zou zeggen: post een klein voorbeeldje, dan wil ik er wel even naar kijken.

Bij deze een klein vereenvoudigd voorbeeldje bestaande uit drie onderdelen:

- Bestand 1: Testdatabase (zonder splitsing)
- Bestand 2: Testdatabase Frontend
- Bestand 3: Testdatabase Backend

Deze database is dus puur gefabriceerd obv gegevensmacro's. De gegevensmacro wordt aangeroepen in het formulier frmContracten bij het maken van een taalkeuze Nederlands of Engels.
Zoals uit bestand 2 blijkt wordt de gegevensmacro niet herkend. Het zou mooi zijn als dit toch werkend is te krijgen met een workaround of andere koppeling naar de gegevensmacro/tabelmacro in de backend file (bestand 3).

Overigens weet je het zeker dat een database o.b.v. gegevensmacro's niet is te upgraden naar SQL-server? Access 2013 draait toch namelijk op SQL-server (althans iig voor web-apps) en bij publicatie naar SharePoint...Daar werken gegevensmacro's namelijk wel in...Of doet dit probleem zich alleen voor bij Acces 2010?
Ik kan her en der ook weinig informatie vinden over gegevensmacros, voor en nadelen etc. Wel dat als je ze gebruikt de kans op foutmeldingen in een Access database verminderd..

Bekijk bijlage Test front backend.zip

SQL server ondersteunt voor zover ik weet geen tabelmacro's; in SQL server gebruik je event triggers. En die zien er echt anders uit als macro's :). Vanaf Access 2010 kun je ook webdatabases maken, maar daar heb je inderdaad SharePoint voor nodig. Daar weet ik te weinig vanaf. Maar de gegevensmacro's zitten echt niet in SQL server ingebouwd.

Volgens mij heb je de vraag ook hier uitgezet. Crossposten mag uiteraard, maar vermeld het dan wel bij de verschillende forums, want nu laat je mensen (in hun dure eigen tijd en onbetaald) naast elkaar werken, en dat is niet netjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan