• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevensvalidatie dropdown probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

bramvanderschaaf

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2016
Goedendag, ik heb een probleempje.

ik heb een aantal cellen een naam gegeven "test", vervolgens heb ik een aantal cellen in 1 kolom geselecteerd en daar gegevensvalidatie met een lijst aangemaakt met "test" als bron.

In die cellen krijg ik nu dus een dropdownlijst met alle waarden die in de cellen binnen "test" staan.

Vervolgens ben ik in die kolom elke cel met het dropdown menu gaan vullen. so far so good.

Nu wilde ik toch een van de cellen binnen "test" een andere naam geven, dus heb die veranderd. In het dropdown menu veranderd die prima mee.

Nu het probleem:

Voor de cellen waar ik de oude waarde al uit het dropdown menu had geselecteerd veranderd er niks. Dit betekent dat deze cellen nu een waarde hebben die niet meer in het dropdown menu voorkomt. Ik wil heeeeel graag dat als ik een waarde binnen "test" wijzig, het niet alleen in het dropdown menu wijzigt maar ook de reeds ingevulde cellen wijzigt naar gewijzigde waarde.

Mijn dank is oneindig groot.

Zo groot hoeft uw dank nu ook weer niet te zijn maar post eens een bestandje zodat we zien wat er aan de hand is.

Dat gaat niet lukken zonder vba

Ok, dus een dropdown menu geeft bij keuze altijd platte tekst in een cel en dus nooit =c1 bijvoorbeeld. want dit zou het hele probleem oplossen.
Is er een simpele vba voor?

Nog een andere variant zonder het voorbeeldbestand te verbouwen.

Bijlagen

Ander vraagje, hoe zet je zo'n mooi pijltje naast de cel ?
Knipsel_1.PNG

Laatst bewerkt:
Klik eens rechts in zo'n vakje (op de rand van)
Die vakjes zijn Listboxjes en die kan je ofwel invoegen ofwel kopiëren.
En via de eigenschappen van die vakjes(!) kan je de verbonden cel aanwijzen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim old As String, nw As String
If Not Intersect(Target, [e1:g1]) Is Nothing Then
  Application.EnableEvents = False
    nw = Target.Value
    Application.Undo
    old = Target.Value
    Application.Undo
    Columns(1).Replace old, nw
  Application.EnableEvents = True
 End If
End Sub

Laatst bewerkt:
@HSV,

Leuke oplossing met .undo en het binnen één event te ondervangen. Voor de leesbaarheid zou ik old en nw omdraaien;)

@VenA,

Dat had ik beter kunnen doen; ik heb u op uw wenken bediend. ;)
Een voordeel van deze oplossing is dat je na het openen direct als een van de intersect cellen geselecteerd is kunt typen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan