• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevensvalidatie lijst (horizontaal)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tweety1

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2013
Ik heb een excel bestand waarin in een aantal cellen (3 a 4 opeen volgende horizontale cellen) gegevens ingezet dienen te worden.
Nu probeer ik een gegevensvalidatie lijst te maken.
Normaal gesproken geef je bij de bron een kolom aan waarin de gegevens staan.
Hoe kan ik dit doen als de gegevens in de zelfde rij staan (horizontaal).
Ik heb al geprobeerd met een hulpkolom en verschuiving. Opzicht gaat het goed als de 4 cellen gevuld zijn.
Zijn er 3 cellen gevuld dan zie je een lege regel in de lijst.

mvg

Kasper

Je kunt toch gewoon als bron je lijst selecteren. Of zie ik het verkeerd, plaats dan een .xls voorbeeldje van wat je wilt.

In plaats van de verticale rij selecteren wat je altijd deed, nu de horizontale rij selecteren?
Als je tijdens het selecteren de CTRL toets ingedrukt houdt kan je een cel overslaan en vervolgens daarna doorgaan met selecteren. De lege cel wordt dan overgeslagen.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom je in een validatielijst een cel moet overslaan, heb je daar een speciale reden voor?

Tweety1,
Ik dacht al zoiets, maar volgens mij je kunt niet twee delen van een selectie in één validatie zetten, wat B767300ER suggereert ook niet als je de selectie van een naam voorziet.
Je kunt wel in de lege cel een spatie zetten, zodat de regel wit blijft.
Maar je weet nooit, misschien komt er iemand die een VBA code hier voor kan schrijven.

Kasper

Omdat opgeven ook niet mijn sterkste kant is, heb ik hier denk ik de oplossing voor jou probleempje.

edit: Let op dat de formules in Rij11 matrixformules zijn, dus afsluiten met: Ctrl + Shift + Enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ziet er mooie uit. Heb zelf ook nog wat toegevoegd waardoor de lege cellen ook niet meer zichtbaar zijn in de dropdown menu.
Alleen loop ik nog tegen iets aan. Als ik de rij 3 verplaats naar rechts dan gaat het mis met de rij 11.
Hoe kan in dit oplossen?
Rij 3 begint bij kolom m.

Bekijk bijlage 1_Dropdown-Tweety1a.xlsx

Kasper

Dan in A11:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($A3:$V3;KLEINSTE(ALS($A3:$V3<>"";KOLOM($A3:$V3));KOLOM()));"")
Wel ff afsluiten als matrixformule.

Maar hoe kan ik A t/m L niet mee laten tellen.
als ik er nu iets inzet dan komt dat in A11 te staan.

In A11

Code:
 =ALS.FOUT(INDEX($M3:$V3;KLEINSTE(ALS($M3:$V3<>"";KOLOM($M3:$V3)-12);KOLOM()));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan