• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie lijst in tabel kopieert niet mee

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexanderM

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2015
Berichten
6
Hallo,

In mijn calculatie sheet heb ik een aantal regels waarbij de eerste 2 kolommen voor het artikel en de aantallen ervan zijn. De opvolgende cellen halen middel verticaal zoeken en sommen de resterende gegevens bij elkaar.

Om het doortrekken van deze opbouw te vergemakkelijken heb ik deze in tabelvorm gezet. Hierdoor hoef je alleen de tabel door te trekken en worden de formules in de cellen automatisch allemaal meegenomen.

In de eerste cel staat echter een gegevensvalidatie lijst om selectie van materiaal uit een andere lijst mogelijk te maken. Deze gegevensvalidatie word echter niet door gekopieerd bij het doortrekken van de tabel.

Zodra ik de cellen van "normaal" naar tabel aanpas geeft excel ook een gegevensvalidatie fout, echter geen handvaten tot de reden ervan.

Iemand een idee van de oorzaak en een oplossing?

Grt Alex
 
Laatst bewerkt:
Nochtans zitten de handvaten in uw bestand verborgen.
Post eens een bestandje want zonder wordt het moeilijk.
 
Zie bijlage,

Enigzins uitgekleed helaas maar hopelijk genoeg om e.e.a. te verduidelijken
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    27,9 KB · Weergaven: 91
Bestaat uw lijst met de naam 'Materiaal' wel?
Want als ik die aanmaak loopt alles naar wens.
 
De formules en dergelijke zijn allemaal functioneel, net als de gegevens validatie.

Het probleem is vele malen eenvoudiger, namelijk als je middels de rechter onderhoek de tabel naar onderen wilt uitbreiden met meer rijen komt de "fysieke" gegevensvalidatie (het vinkje) niet mee waar de formules wel mee kopiëren.

Zie bijlage, net als het eerste voorbeeld is tot rij 50 hetzelfde, de regels eronder zijn d.m.v. de rechter onderhoek uitgebreid. De formules gaan mee, de gegevensvalidatie niet.

Dit is een handeling waarmee ik het uitbreiden van de regels wil vereenvoudigen en het daarmee iets meer foolproof wil maken. De sheet ansich werkt naar behoren.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    70,3 KB · Weergaven: 82
Je moet een tabel gebruiken waarvoor deze ontworpen is. In de eerste rij staan de kolomkoppen in de rij direct eronder begin je met data, gegevensvalidatie, etc. Alles wordt dan meegenomen als je de tabel vergroot door te slepen wat overigs onzinnig is. Als je direct onder de tabel nieuwe gegevens invoert dan wordt het formaat van de tabel automatisch aangepast.
 
Je moet een tabel gebruiken waarvoor deze ontworpen is.

Volgens mij is de sterke kant van de huidige "MAKER" cultuur nou net het vinden van nieuwe toepassingen voor dingen die ergens anders voor zijn ontworpen.

Alles wordt dan meegenomen als je de tabel vergroot door te slepen wat overigs onzinnig is. Als je direct onder de tabel nieuwe gegevens invoert dan wordt het formaat van de tabel automatisch aangepast.

Zin of onzin heeft voor een groot deel te maken met perspectief. Ik voer mijn gegevens niet in d.m.v. typen maar ik selecteer ze d.m.v. gegevens validatie uit een uitgebreide lijst. Daarna geef ik er een waarde/aantal aan, de resterende gegevens worden opgezocht uit een materiaal tabel op een ander blad. Nadeel is dat de gegevensvalidatie er al moet staan voor je iets kan opzoeken op een regel, oftewel je zult de tabel moeten uitbreiden voor je hem kan vullen. Daarbij (zoals ik al aangaf) word de gegevens validatie niet meegenomen als je niet die cel pakt om de tabel mee uit te breiden.

Deze regels stonden eerst niet in een tabelvorm en dat werkte prima. Echter ben ik niet meer de enige gebruiker van deze sheet en zal ik deze (zo goed en kwaad als dat gaat met excel) fool proof moeten maken. Formules doorlaten kopiëren door een tabel in excel i.p.v. de persoon zelf is dan een stuk eenvoudiger.
 
Als je je tabel wil vergroten door te slepen dien je de 2 of 3 laatste rijen te selecteren en dan via het kruisje naar beneden trekken,
dan komt die validatie gewoon mee.
 
Volgens mij kun je je eerst beter grondig verdiepen in de 'listobject' van Excel, voor allerlei stelligheden te debiteren.
Een voorbeeldbestand plaatsen met een validatie naar een niet toegevoegd extern bestand is niet echt handig, zeker niet als dat de kern van je vraag betreft.

In Excel is invoeren via een valdatielijst niet wezenlijk anders dan invoeren van gegevens.
 
Laatst bewerkt:
@Cobbe Klopt, maar dan hoef ik ook geen tabel te gebruiken (wat ook een antwoord is natuurlijk) die wijze werkt namelijk ook zonder tabel en was de "oude" situatie.

Mijn hoop was dat, ongeachte welke cel je doortrekt, de opmaak, formules en validatie over die reeks altijd mee komt. Dit werkt dus wel voor de formules maar niet voor de validatie.

@SNB, ik zal listobjects eens bekijken. Het niet functioneren van de gegevens validatie leek mij overbodig, die werkt namelijk al.
 
Zin of onzin heeft voor een groot deel te maken met perspectief

Niet geheel mee eens. Het heeft vaak te maken met onkunde/te weinig kennis. Maak gebruik van een Userform om de data correct in de tabel te krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan