• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie maar 1 maal kunnen gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Berichten
902
Kan je er voor zorgen dat je in een gegevensvalidatie maar 1 maal dezelfde kan kiezen.
Dus als je reeds een naam gebruikt hebt uit de lijst dat je die niet opnieuw kan gebruiken maar een foutmelding krijgt.

In tabblad bron zitten 2 gegevensvalidatie 1 in kolom B en 1 in kolom C.

Hier zou je in beide gegevensvalidatie maar 1 maal de zelfde naam / nummer mogen kunnen kiezen.
 

Bijlagen

  • map1.xlsm
    301,9 KB · Weergaven: 17
Weet niet of het de handigste manier is, maar heb op blad stamgegevens een nieuwe kolom gemaakt met alleen chauffeurs die niet in de lijst op het eerste blad staan ingevuld. Dat bereik verandert dus telkens als er een chauffeur geselecteerd of gewist wordt op het eerste blad. Met behulp van dat dynamisch bereik (zie bij Formules - Namen beheren: chauffeurs_vrij) is de validatielijst gedefinieerd. Op het stamblad zijn wel enkele hulpkolommen toegevoegd.
Ik zag wel dat Automatisch berekenen uit stond. Dat moet aan staan.

PS Op blad bron is de gegevensvalidatie in cel C2 nu goed maar die moet nog doorgekopieerd worden naar de rest van de kolom.
PS2 Op blad Stamdata staat in J2 0=vrij maar dat moet juist andersom zijn, dus 1=vrij maar dat maakt voor de werking verder niet uit.
PS3 Voor de routes kan je hetzelfde doen als voor de chauffeurs.
 

Bijlagen

  • map1 v2.xlsm
    306,3 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
daan108

Bedankt voor je super snelle oplossing:thumb:

Hier kan ik wel verder mee .

Enkel nog een vraagje je zegt dat Automatisch berekenen uit stond.
Waar kan je dit aan of uit zetten dan?
 
Heb Het reeds gevonden hoe je het moet doen ;)

via bestand>Opties>Formules en dan het eerste keuzerondje (werkmap berekenen>automatisch) aanvinken.

Weer wat bijgeleerd .


Nog eens bedankt voor je snelle oplossing:thumb::thumb:
 
daan108

Er gaat toch iets mis.
Door nu heel het bestand af te maken loop ik vast.
Heb in bron op rij 48 gegevens ingevuld en als je dan bij stamdata gaat kijken staan deze er beide nog tussen.

Had eerst mijn bestand volledig klaar gemaakt en zag dan dat er van de gekozen routes en chauffeurs er nog een heel deel in stamdata bleven staan als ongebruikt.
Dan ben ik van 0 opnieuw gestart om te zien vanaf waar het fout loopt en dat is nu op rij 48 , als je nog meer namen of routes kiest verdwijnen deze ook niet in stamdata.
 

Bijlagen

  • Versie 3.xlsm
    598,9 KB · Weergaven: 22
Op blad Stamdata heb je een kolom (J) met formule die aangeeft of de naam wel of niet beschikbaar is. De formule daarvan is
Code:
=NIET(ALS(ISLEEG(A3);1;AANTAL.ALS(Bron!$C$3:$C$45;A3)))*1
Het bereik Bron!$C3$:$C$45 is te klein, je hebt minimaal tot en met regel 62 nodig. Als je verwacht dat er nog meer auto's komen kun je ook een langer bereik dan Bron!$C3$:$C$62 invoeren. Bijvoorbeeld
Code:
=NIET(ALS(ISLEEG(A3);1;AANTAL.ALS(Bron!$C$3:$C$145;A3)))*1
Vergeet ook kolom N niet aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
daan108

Nog maar eens bedankt voor je snelle oplossing :thumb:

Had ik eigenlijk zelf ook moeten vinden :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan