• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevensvalidatie met dubbele voorwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter TP1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TP1

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Ik gebruik Excel 2010 en kom niet uit een probleem met gegevensvalidatie met dubbele voorwaarden. Ik wil een gegevensvalidatie op een cel in kolom O waarbij gecontroleerd moet worden of de gegevens in de cellen in kolom H en E juist zijn ingevuld. Onder Gegevens/Gegevensvalidatie/Gegevensvalidatie/aangepast heb ik navolgende formule “=OF(EN(LINKS(H11;4)<>"1600";(E11=""));EN(LINKS(H11;4)="1600";(E11>0)))”
Ingevoerd. Als ik cel E blanco laat en in cel H 1600 invoer dan kan ik toch in cel O een getal invoeren terwijl dit eigenlijk geblokkeerd moet worden. Ook wordt gecontroleerd of als in cel H 1600 is ingevuld en in cel E een getal; als beiden juist zijn ingevuld dan moet invoer van een getal in cel O mogelijk zijn.
Voer ik deze formule gewoon in als een celformule dan levert de uitkomst “WAAR” en “ONWAAR” wel steeds het juiste resultaat van de controle op.
Rarara, wat gaat er nu fout? Wie kan meedenken?

Alvast bedankt

TP

Als ik cel E blanco laat en in cel H 1600 invoer dan kan ik toch in cel O een getal invoeren
Dat is in overeenstemming met de formule (waarin wel wat haakjes achterwege kunnen worden gelaten) die je bij de validatie hebt ingevoerd. Omschrijf eens in gewone woorden wanneer en in de O-cel WEL wat mag worden ingevuld.

Misschien bedoel je dit (probeer het):
Code:
=OF(EN(LINKS(H11;4)<>"1600";E11="");EN(LINKS(H11;4)="1600";E11>0))

Dat is in overeenstemming met de formule (waarin wel wat haakjes achterwege kunnen worden gelaten) die je bij de validatie hebt ingevoerd. Omschrijf eens in gewone woorden wanneer en in de O-cel WEL wat mag worden ingevuld.

Daarom kom ik er (nog) niet uit. Wellicht een verkeerde redenering. Ik probeer het (nogmaals) in "gewone" woorden te omschrijven.

Gegevens mogen in cel ingevoerd worden als:
• Inhoud cel E = blanco en inhoud cel H niet begint met “1600”
• Inhoud cel E = ingevuld met tekst/getal en inhoud cel H begint met “1600”

Heb je de formule in mijn vorig bericht geprobeerd?

Misschien bedoel je dit (probeer het):
Code:
=OF(EN(LINKS(H11;4)<>"1600";E11="");EN(LINKS(H11;4)="1600";E11>0))

Wat is, behoudens het weglaten van haakjes, het verschil met mijn formule? Formule werkt wel in cel maar niet via Gegevensvalidatie maar dat is in mijn geval ook.

Laatst bewerkt:
Ik ben eruit. Ineens viel het me in. Bij gegevensvalidatie het vinkje bij negeren lege cellen weggehaald.

Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan