• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

budgie

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2007
Berichten
32
In bijlage een (afgeslankt) bestand wat ik met de kennis vergaard op dit forum voor ongeveer 90% functioneel heb. Dit bestand wordt in acces geïmporteerd van waaruit dan een showcatalogus wordt samengesteld. Mogelijk zijn er een aantal zaken (formules, macro's enz) die kunnen vereenvoudigd worden doch dit is niet meteen aan de orde.
Het probleem wat ik nog graag zou oplossen is de gegevensvalidatie in kolom H welke zich baseert op de inhoud van kolom F en waarin ik graag de al gebruikte (ingevulde) cijfers zou weglaten.
Dit alles komt erop neer dat wanneer in de kolom F het getal 5 staat er in de in kolom E vermelde reeks 5 inzendingen zijn die moeten geplaatst worden van 1 tot 5. Als de plaats 1 is toegekend had ik graag dat voor de overige toekenningen de validatielijst enkel nog de cijfers 2,3,4,5 zou voorstellen. Eens de tweede plaats toegekend enkel nog de cijfers 3,4,5, enz...
Hopende hiermee het probleem duidelijk :confused:uitgelegd te hebben hoop ik dat iemand me kan helpen.

Budgie
 

Bijlagen

  • testhelpmij.zip
    97,5 KB · Weergaven: 27
In bijlage een (afgeslankt) bestand wat ik met de kennis vergaard op dit forum voor ongeveer 90% functioneel heb. Dit bestand wordt in acces geïmporteerd van waaruit dan een showcatalogus wordt samengesteld. Mogelijk zijn er een aantal zaken (formules, macro's enz) die kunnen vereenvoudigd worden doch dit is niet meteen aan de orde.
Het probleem wat ik nog graag zou oplossen is de gegevensvalidatie in kolom H welke zich baseert op de inhoud van kolom F en waarin ik graag de al gebruikte (ingevulde) cijfers zou weglaten.
Dit alles komt erop neer dat wanneer in de kolom F het getal 5 staat er in de in kolom E vermelde reeks 5 inzendingen zijn die moeten geplaatst worden van 1 tot 5. Als de plaats 1 is toegekend had ik graag dat voor de overige toekenningen de validatielijst enkel nog de cijfers 2,3,4,5 zou voorstellen. Eens de tweede plaats toegekend enkel nog de cijfers 3,4,5, enz...
Hopende hiermee het probleem duidelijk :confused:uitgelegd te hebben hoop ik dat iemand me kan helpen.

Budgie

Waar staan op het werkblad de toekenningen?
Wat wil je precies in de datavalidatie zien?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Dag Roncancio,
Wanneer men in kolom E filtert op het getal 3202 verkrijgt men 6 rijen. Via gegevensvalidatie, indirect, kolom CZ, benoemde velden reeks1 tem reeks15 krijgt men dan de keuze tussen: blanco, 1, 2, 3, 4, 5, 6. De blanco keuze wordt gebruikt wanneer er om een of andere reden geen plaatsing gebeurd. De 1,2,3,4,5,6 worden aan de rij toegekend welke volgens de keuring 1ste, 2de, 3de, enz eindigde. Daar de 1ste plaats eerst wordt ingevuld had ik graag bekomen dat het cijfer 1 uit de validatielijst verdwijnt zodat het geen tweede maal kan worden toegekend. Idem met het cijfer 2 eens de tweede plaats toegekend, enz...

Hopende hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gebracht:(

Groeten,
Budgie
 
Je zult dan gebruik moeten gaan maken van vba. Met een selectionchange event die de waarde controleert met de eerder ingevoerde waarden en afhankelijk daarvan een foutmelding geeft kun je dit afvangen.
 
Dag Jan,

Daar VBA niet echt mijn ding is zou ik al heel blij zijn met enkele hints om aan de slag te gaan.

Groeten,
Budgie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan