• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lux0rious

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2007
Berichten
32
Okee, wederom een vraagje.

Ik wil graag weten hoe je gegevensvalidatie kunt combineren met verticaal zoeken ( of in ieder geval, dat je hetzelfde effect krijgt ).
Ik ben namelijk bezig een kostprijsberekeningsmodel op te zetten en heb te maken met bepaalde productgroepen die maar met een bepaald aantal toeren door de machines mogen lopen. Bij de kostprijsberekening zelf moet je zelf invullen met hoeveel toeren je een product uit een productgroep wilt laten lopen. Maar nu wil ik graag een foutmelding/waarschuwing weer laten geven op het moment dat je een product sneller laat lopen dan het maximum.

Het klinkt een beetje verwarrend misschien zo, maar ik heb er een voorbeeldje bij gedaan die het misschien wat logischer laat klinken.

N.B. Er zijn TWEE werkbladen

Bij voorbaat dank,


Luuk
 

Bijlagen

  • Voorbeeld2.xls
    27 KB · Weergaven: 38
Beste Lux0rious ;)

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Limiet (danny147).xls
    27,5 KB · Weergaven: 56
Bedankt voor de snelle reactie!
Het valt inderdaad zo op te lossen ( ik ben zelf ook bekend met de ALS en VERT.ZOEKEN functie ;) ).
Maar ik vroeg me af of ik dit ook kon doen zodat ik zo'n waarschuwingspop-up krijg zoals je dat bij gegevensvalidatie krijgt?

Met vriendelijke groet,


Luuk
 
Beste Lux0rious ;)

Zo dan ?

Eerst A,B of C kiezen dan toerental invoegen.
Anders krijg je de foutmelding niet.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Limiet (danny147).xls
    27,5 KB · Weergaven: 45
Zet in cel AA1: info!$F$6:$G$8

Cel F5 selecteren

Menubalk/Data/valideren

geheel getal
minimum 1
maximum =vert.zoeken(E5;indirect(AA1);2;0)
 
Laatst bewerkt:
Beste Danny,

Ik heb even gekeken, maar wat heb je veranderd in je 2de bestand t.o.v. je 1ste bestand? Want ik kan er namelijk geen verschil tussen ontdekken.
Overigens geeft hij ook de melding niet.

Ik zoek dus iets zodat ik een melding krijg zoals in de bijlage van deze post.

Met vriendelijke groet,


Luuk

PS: Ik ben wel kieskeurig, ik weet het :p. Maar het moet er een beetje leuk uitzien toch? ;). Is namelijk voor mijn opdracht bij mijn stage.
 

Bijlagen

  • Foutmelding.jpg
    Foutmelding.jpg
    13 KB · Weergaven: 31
Ooeeh, daar zal ik even naar kijken snb.
Ik zal laten weten of dit gelukt is :).

Met vriendelijke groet,


Luuk
 
Okee, snb..

Wanneer ik dit in gevuld heb in het formulier van gegevensvalidatie en ik druk op 'OK', krijg ik een foutmelding. Ik heb info!$E$6;$F$8 in cel A1 gezet, ik weet niet of dat voor de problemen zorgt?

( De foutmelding zegt overigens dat het maximum in een fout resulteert.)

Met vriendelijke groet,


Luuk
 
Laat maar! Ik heb het gevonden :).
In plaats van 'indirect' te gebruiken, heb ik het cellenbereik info!E6:F8 gewoon een naam gegeven en deze vervolgens in de plaats van 'indirect' gebuikt.
Nu werkt hij zoals ik het wou.

Hartelijk bedankt Danny en snb!


Luuk
 
om de validatie in te stellen:

Code:
Sub tst()
    [AA1] = "info!$E$6:$F$8"
    [F5].Validation.Delete
    [F5].Validation.Add xlValidateWholeNumber, , xlBetween, "1", "=VLookup(E5,INDIRECT(AA1),2)"
End Sub
of met een benoemd bereik
Code:
Sub tst()
    ThisWorkbook.Names.Add "kontrole", "=info!$E$6:$F$8"
    [F5].Validation.Delete
    [F5].Validation.Add xlValidateWholeNumber, , xlBetween, "1", "=VLOOKUP(E5,kontrole,2)"
End Sub


om de gebruiker te helpen (in blad berekening)
liever een hulpmelding dan een foutmelding
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$E$5" Then [F5].Validation.InputMessage = "maximum " & Sheets("INFO").Columns(5).Find([berekening!E5]).Offset(, 1).Value
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Jah, ik had bij gegevensvalidatie; tabblad 'foutmelding' de foutmelding veranderd in een waarschuwing + tekst. Verder heel erg bedankt voor de snelle hulp!
Hij werkt fantastisch nu in het echte bestand :).

Met vriendelijke groet,


Luuk
 
Beste Lux0rious ;)

Beste Danny,

Ik heb even gekeken, maar wat heb je veranderd in je 2de bestand t.o.v. je 1ste bestand? Want ik kan er namelijk geen verschil tussen ontdekken.
Overigens geeft hij ook de melding niet.

Ik zoek dus iets zodat ik een melding krijg zoals in de bijlage van deze post.

Met vriendelijke groet,

Luuk .

Open mijn laatste bestandje.
Cel E5 zet je op B en in cel F5 zet je 600 dan enter.
Nu zou er een foutmelding moeten zijn.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Dit klopt helemaal Danny! Mijn excuses :p.
Waarschijnlijk heb ik per ongeluk jouw 1ste bestandje weer geopend in plaatst van jouw 2de bestandje.
In ieder geval, nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groet,


Luuk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan