Geheime gegevens en kolommen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

isssi

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2015
Hoi Helpers,

Op mijn werk heb ik de volgende vraag gekregen, en ik heb hulp nodig hierbij. De vraag luidt:

Kan er in Excel gegevens in kolommen zichtbaar worden gemaakt voor bepaalde "groepen"?

Er zijn 9 groepen, die allemaal in een enkel excel bestand moeten werken (het liefs ook nog eens gedeeld, dus tegelijkertijd).
Het bestand heeft 100 kolommen. En iedere groep mag alleen aangewezen kolommen bekijken en de inhoud van de cellen veranderen.

Voorbeeld:
Groep 1 mag alleen Kolom A tm D zien, en in deze kolommen mogen de gegevens worden veranderd door alleen deze groep.
Groep 2 mag alleen Kolom E tm J zien, en in deze kolommen mogen de gegevens worden veranderd door alleen deze groep.
NB. Er zijn ook groepen die elkaar overlappen, zoals groep drie: kolom C tm H

Om het nog lastiger/gekker te maken zijn er een aantal (extra) voorwaarden, namelijk:

- De ene groep mag onder geen beding de gegevens van een andere groep bekijken, alleen waar deze groep voor is aangewezen (overlappende cellen wel).
- Bij het openen - bijvoorbeeld de eerste keer - wordt altijd gevraagd de macro's te activeren. Stel dit wordt niet gedaan. Dan mogen de gegevens niet zichtbaar zijn.
- Geen Userform.
- Deze bescherming van gegevens moet ver gaan, dus ook met koppelingen moet het niet mogelijk zijn de gegevens te zien.
- Dringend dat het wel een gedeeld bestand wordt, maar als het echt niet anders kan, dan niet gedeeld.
- Het liefst door middel van Windows gebruikersnaam automatisch de juiste gegevens inbeeld voor inzage en mutatie (Er moet een tabblad met 9 kolommen komen, in elke kolom komen de gebruikersnamen-van-Windows van de 9 groepen te staan, en op basis van deze indeling moeten er gegevens beschikbaar komen bij het openen van het bestand. Mijn vorige vraag op helpmij heeft hierbij al enorm geholpen VRAAG:Macro voor zoeken in een kolom naar gebruikersnaam)
NB. Een excel bestand is altijd te "kraken", en nooit helemaal veilig. Ik ga er in deze vraag van uit dat het achterhalen van wachtwoorden niet van toepassing is. Maar met nadruk mag het dus niet mogelijk zijn gegevens te bekijken.

Zelf kom ik er niet meer uit. Ik heb zelfs een beetje het gevoel dat het niet kan, zeker niet als gedeeld bestand.
Ik hoop dat iemand toch een goed idee heeft. Is het misschien toch wel mogelijk?

Alvast heel er bedankt voor het meedenken!

mvg

Laatst bewerkt:
Maak een blad met gegevens waarin je kan lezen welke gebruiker tot welke groep behoort en wat deze mag zien.
Verberg dan wat deze gebruiker niet mag zien.

Dat kan je doen vanuit het Workbook_Open event.
Verberg dat blad met xlVeryHidden.
Zet een wachtwoord op het VBA project.
Excel kan je zo instellen dat macro's altijd mogen worden uitgevoerd.

Dat gezegd hebbende, als een bepaalde groep bepaalde gegevens echt niet mag kunnen zien, stel dan dat document met die gegevens niet aan die groep beschikbaar. Excel is er niet voor gemaakt dat absoluut te garanderen. Dan heb je echt een database nodig.

Schakel een professionele programmeur in.

Zet maar eens obv de prima tips van edmoor een bestand hier neer. Dan zien we wel hoe lang eea verborgen blijft. Succes.

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie ideeën.
Ik laat de vraag nog even open. Voor nu laat ik het even bezinken.
@Edmoor: Ik ga ermee aan de slag. Thanks :)
Mochten er toch nog ideeën zijn, zeer welkom.
Groetjes

Hoi allemaal,

Ik heb denk ik een mogelijkheid. Ik was er zelf ook al mee bezig, en ben daar op verder gegaan. Ook heb ik Edmoor advies meegenomen met het xlVeryHidden, wat ik niet kende (ik verborg het blad, en daarna beveiligen, erg omslachtig).

Zoals jullie zien kan dit alleen maar niet-gedeeld. Want je zou elkaar immers overschrijven. Mijn vraag nu is, hebben jullie een idee of dit -eventueel met een aanpassing- wel gedeeld zou kunnen werken?

Voor de leuk heb zal ik twee bestanden uploaden, namelijk:

1. Een zonder wachtwoord, in te zien.

2. Maar ook een met wachtwoord! En daar staat in cell a1 een raadsel. Om het raadsel op te lossen moet je natuurlijk het tabblad met geheime gegevens kunnen inzien. Wil je zoals route99 de uitdaging aan? open dan NIET het bestand "zonder raadsel" want dan wordt je verleidt stiekeme trucjes uit te voeren. Ten tweede, denk eraan niet het wachtwoord te kraken, dat mag niet. Veel succes met het achterhalen van geheime informatie!

Degene die gewoon voor de vraagstelling gaat moet het bestand "zonder raadsel" openen. Als je het bestand opent en de macro's aanzet, zal je er na een waarschuwing weer uitgegooid worden. Open het in een ander geval even zonder macro's, en voer bij tabblad namen je gebruikersnaam van excel in. Dan even opslaan en opnieuw openen.
Daarbij heb ik een aftersave erbij gedaan. Ik werk echter thuis nog met oude office... dus die werkt bij mij niet.

Bedankt, en ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Bekijk bijlage Zonder_raadsel (2).xlsmBekijk bijlage Met_Raadsel (2).xlsm

Laatst bewerkt:
Ik weet zo niet wat je met raadsel bedoelt maar ik kan in die met raadsel bij de drie groepen mijn naam zetten waarna ik dus overal toegang zou hebben. Zonder ergens een wachtwoord in te geven of deze te kraken.

Naam.JPG

Dan is dus ook het blad: Uw selectie
gewoon zichtbaar.

Raadsel.jpg

Edit:
Hetzelfde geldt voor de documenten die je om 21:17 plaatste.

Laatst bewerkt:
Hoi Ed,
In cell A1 zal een raadsel staan, van een ander tabblad als UW SELECTIE :) wie het antwoord weet op het raadsel, heeft dus ook de gegevens van dat tabblad kunnen lezen.
In het tabblad UW GEGEVENS zie je alleen de selectie van je groep. Je zou daar iets kunnen wijzigen en dan opslaan. Zo komen de gewijzigde gegevens weer in het geheime blad.

De namen worden in het echt in beheer gehouden (niemand zal zijn eigen naam in een groep kunnen plaatsen). Voor nu heb ik die restrictie er niet op gezet om te kijken wat het doet.

NB. Ik heb een versie twee geupload. Ik heb er een klein foutje hersteld mbt het automatisch afsluiten (verder niet echt van toepassing hoor).
gr

Deze bedoel je op Blad11:
"Ik kan slapen, zonder ooit naar bed te gaan
Ik kan dood zijn en toch blijven bestaan
Ik kan werken, maar nooit heb ik een baan
En roken kan ik zonder tabak – Virginia of Javaan
"

aaaahhh!!!! hoe heb je dat gedaan :) zo snel!!!

En wat is het antwoord :P

Jij weet alles Ed!
Wil je met me delen hoe ik dit nog beter kan beschermen/wat je gedaan hebt? Of zelfs het bestand gedeeld werkbaar te krijgen?

Wat ik deed zal een "gewone" gebruiker niet doen, maar wat je ook doet met een Excel document, het blijft Open XML:
Code:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>
<sst xmlns="http://schemas.openxmlformats.org/spreadsheetml/2006/main" count="37" uniqueCount="35"><si><t>Eerst de macro's aanzetten</t></si><si><t>Groep2</t></si><si><t>Groep1</t></si><si><t>Groep3</t></si><si><t>Zet uw gebruikersnaam onder de juiste groep.</t></si><si><t>Kolom E-H</t></si><si><t>Kolom I-K</t></si><si><t>Kolom B-D</t></si><si><t>Application.UserName</t></si><si><t>b</t></si><si><t>c</t></si><si><t>d</t></si><si><t>e</t></si><si><t>f</t></si><si><t>g</t></si><si><t>h</t></si><si><t>i</t></si><si><t>j</t></si><si><t>k</t></si><si><t>m</t></si><si><t>l</t></si><si><t>n</t></si><si><t>o</t></si><si><t>p</t></si><si><t>q</t></si><si><t>r</t></si><si><t>s</t></si><si><t>t</t></si><si><t>u</t></si><si><t>v</t></si><si><t>w</t></si><si><t>x</t></si><si><t>y</t></si><si><t>z</t></si><si><t xml:space="preserve">Ik kan slapen, zonder ooit naar bed te gaan
Ik kan dood zijn en toch blijven bestaan
Ik kan werken, maar nooit heb ik een baan
En roken kan ik zonder tabak – Virginia of Javaan
</t></si></sst>

Code:
snb           ="Ik kan slapen, zonder ooit naar bed te gaan Ik kan dood zijn en toch blijven bestaan Ik kan werken, maar nooit heb ik een baan En roken kan ik zonder tabak – Virginia of Javaan"
Blad11!Z_9D297AC8_3396_4126_9D23_306B911283CB_.wvu.Cols =Blad11!$E:$E,Blad11!$G:$G,Blad11!$K:$K,Blad11!$Q:$Q

En Ed,
Bedankt voor je hulp het te "kraken". Gelukkig zal de "normale"" medewerker dit idd niet doen, kan niet eens volgens mij.
Als dit de enige manier was om het raadsel te kunnen zien, dan zit ik aardig veilig. Heeft het zin de vraag nog open te laten voor het delen? of is dat simelweg niet mogelijk?
gr

Wat ik al eerder opmerkte, Excel is er niet voor gemaakt.
Wat ik deed in zowel jouw document als die van snb zal een gewone gebruiker niet doen, maar gegevens zullen altijd eenvoudig zichtbaar te maken zijn.

Ik snap het, en begrijp goed dat het eigenlijk niet echt veilig is. Echter gaat het erom dat er niet zomaar iets bekeken kan worden.
Een wachtwoord kraken zal niet gebeuren, of -zoals ik denk dat je het hebt gedaan- uploaden naar een website. Maar het bestand openen en rondneuzen in alle gegevens/kolommen, ook middels een koppeling, dat moet (vrijwel) onmogelijk worden gemaakt. Is dit het uiterste, dat in acht genomen? Of zijn er nog wat kleine dingetjes waar ik niet aan heb gedacht...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan