geheugen 1:1 laten draaien??

Status
Niet open voor verdere reacties.

mkkkillah

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2008
Hallo,

ik heb een pc met een dual core e8400 en 4 gb buffalo 800mhz ddr2 geheugen.
ik wil graag mijn geheugen 1:1 laten draaien volgens cpu-z is dat nu 5:6 met timings 5-5-5-18-52-2t (zie screenshot).

E8400 fsb van 1333/4= 333 FSB
buffalo PC2-6400= 6400/8/2=400 mhz
333x2=666 dus van 400 naar 666 overklokken dat komt dus neer op 1333 ddr2
is dit mogelijk? ik kan het aanpassen in het bios mijn moederbord ondersteund overklokken maar toch wil hij het niet pakken. moet ik voltage aanpassen ofzo? ik weet het niet als ik hem op 1333 mhz zet (666 dus) dan gaat hij aan met een paar koelers op minimum en dan zegt hij dat het overklokken mislukt is. wat moet ik nou doen om hem 1:1 te laten draaien?? verder ben ik heel bezorgd over de temperatuur van mijn processor onder maximale stress dat lijkt me veel te hoog. ik heb een antec 300 case met 2 case fans en de standaard koeler van intel

Yme Brugts

edit: hier is de pic http://tinypic.com/r/345cysj/7
edit: heb mijn computer uitgezogen enorme stof hoop was het dus ik denk dat dat het probleem was met de processor nu draait hij idle 40 graden inplaats van 69 xD moet nog even een test draaien zal daarna wel de temp geven als hij stressed is
edit: hij is 64/65 graden stressed na een test van 8minuten

Laatst bewerkt:
Je rekensom klopt niet.

Je hebt pc 6400 maw DDR2 800Mhz

Bus = FSB / Multiplier
geheugen = bus * 2

Zoals je al zegt loopt je bus nu op 333Mhz
Om het 1:1 te laten lopen zou je je geheugen omlaag moeten schroeven ook naar 667 Mhz. Op dit moment loopt je geheugen gewoon op 800Mhz
Sneller tov je bus: 667 / 800 = 0.83 => 5:6 (bus : geheugen verhouding)

Je hebt dus 2 opties als je het perse 1:1 wilt hebben
Optie 1 => snelheid van je geheugen omlaag, dit is het makkelijkste

Optie 2 => Bus snelheid omhoog gooien van 333 naar 400
Dit heet ook wel overklokken. De multiplier van de E8400 = 9
400 * 9 = 3,6Ghz en je FSB is dan 1600Mhz.
Om dit stabiel te krijgen moet je misschien aan de Vcore voltage zitten.

Optie 2 is alleen interessant als je GEEN stock koeler hebt en je moederbord overklok opties heeft.

Maar waarom wil je precies je geheugen 1:1 laten lopen???

heel erg bedankt voor uw reactie. ik ben de laatste dagen me in overklokken gaan verdiepen. omdat ik de videokaart al overklokt heb (met succes draai nu stabiel hd4870 50graden gpu clock 840mhz en memory clock 1090mhz) wou ik graag nog iets doen en ben me dus daarna gaan verdiepen in de cpu kwam er al snel achter dat die dus veel te warm liep (toen had ik nog niet mijn pc ontstoft welke raar genoeg niet in de videokaart zat). toen dacht ik nou als ik de cpu niet kan doen dan maar kijken naar het geheugen en toen vond ik dus dat hij 5:6 loopt. heb voorderest niks met het geheugen gedaan want die dingen hebben geen sensors. zijn de timings btw niet een beetje hoog?

jah ik kan in het bios van mijn moederbord de fsb verhogen en als het moet heb ik gelezen in de gebruiksaanwijzing dat ik dat ook kan doen met jumpers (maar dan moet ik wel stappen maken van 66 wat mij wat veel lijkt)

edit: ik zou graag de processor willen overklokken tot 400mhz oftewel totdat hij 1:1 loopt met het geheugen. ik ben aardig handig met hardware zo'n koeler erin zetten is een eitje heb immers mijn pc zelf inmekaar gezet :P

Laatst bewerkt:
Als je een andere koeler geplaatst hebt, kun je hem overklokken.
De e8400 is hiet geschikt voor.

Manueel instellen dus.
bus => 400
geheugen => 800

Vcore misschien omhoog naar 1,3 => eerst maar checken of alleen de bus al genoeg is

en als je dus de bus naar 400 zet dan draai je prime95? voor een uurtje of 3? en geeft die errors of start de pc helemaal niet op dan moet ik de vcore aanpassen met stapjes van 0.05v lijkt mij.

enig idee wat een goeie koeler is ik heb me daar nog nooit in verdiept

Ligt eraan.

Als je voltage echt te laag is start hij niet op en reset ie je bios.
Als het net te laag is kun je wel in wndows en prime starten , maar dan krijg je een bluescreen.
Krijg je afrondings fouten dan is het 8 van de 10 keer je geheugen.

bv mugen 2 is goed en vrij goedkoop (34,-)

dankjewel ik ga kijken ik laat nog wel weten of het nou uiteindelijk gelukt is.

dat het gegeugen niet functioneert is onwaarschijnlijk aangezien ik alleen de processor overklok maar toch bedankt.

alles op een rijtje:

1:betere koeler kopen en installeren
2:FSB overklokken tot 400mhz (misschien daarbij Vcore verhogen)
3: prime95 draaien. geen errors dan werkt alles zoals het moet

Laatst bewerkt:
Juist.

Ook even checken of het geheugen ook echt op 800mhz draait.
En dan je pci-e op 100 staat (mits dit in je bios wordt weergegeven)

ok zal ik doen. jah dat kan ik zien bij cpu-z en anders in het bios

dankuwel:)

Ik heb hem geinstalleerd en draai nu idle op 39 graden dat valt me eigenlijk nog wel tegen :confused: maar het is meer dan genoeg voor de overklok die ik wil maken.

edit: in het bios zegt hij dat er een E8400 3.00 ghz in mijn computer zit, wat klopt maar het rare is dat de FSB op 400 staat en daarom dus 3.6ghz moet zijn ik heb dit niet gedaan en het lijkt alsof hij denkt dat het standaard is. defaults zetten werkt niet en onderklokken doet hij niet :S. CPU-z geeft dit

http://tinypic.com/r/2pqnhg8/7

bios? misschien

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb je de C1E optie nog aanstaan in je bios.
Dit is een eco-functie, die draait je multiplier omlaag bij geen/amper cpu gebruik.
Vandaar dat je op het screentje van cpu-z een multiplier van 6 ziet ipv 9.

Even door je bios bladeren en C1E uitzetten. (evnt. ook intelspeedstep).

Edit: Zit de koeler wel goed aangedrukt en heb je de oude koelpasta goed verwijdert voordat je de nieuwe koeler plaatste?

Laatst bewerkt:
ik bedoel de FSB die hoort 333 te zijn terwijl het moederbord aangeeft 400mhz dat klopt niet. (ik bedoel dus dat ik nog niet ben begonnen met overklokken en hij staat nu al op 400fsb)

jah ouwe koelpasta met wasbenzine eraf gehaalt flinterdun nieuwe koelpasta erop gedaan en ook stevig aangeschroeft (als test heb ik hem op zijn kant gelegt zodat de koeler op de processor word gedrukt maar geen verschil hij blijft 38 graden.

misschien komt het wel omdat probleem 1 met die fsb op 400 de koeling misschien zwaarder word belast

ik denk dat het gewoon verkeerd word weergeven aangezien die niet eens weet dat mijn processor zijn fsb 333mhz standaard is denk ik dat die temps ook niet goed zijn E8400 op google heeft vele meldingen van dit soort gevallen

edit: heb met een programma de fsb terug kunnen zetten naar de standaard waarde. en ik draai nu 27 graden idle en 40 stressed :) nu nog overklokken

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan