Geheugen bijplaatsen zinvol?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cateyes

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
Hallo,

Onderstaande desktop draait nog steeds als een zonnetje, maar sinds aanschaf digitale spiegelreflexcamera merk ik dat hij toch wat tekort komt. Het laden van hoge resolutie foto's gaat erg traag.
Ik doe niets met gamen e.d., daarom heb ik verder nooit last gehad van traagheid.
Zou het bijplaatsen van geheugen verbetering geven, of schiet de processor tekort? En als jullie bijplaatsen adviseren, hoeveel dan? Op de Dell-site zie ik dat er max. 4 GB geheugen in kan.

DELL DIMENSION 9150 P4 630 (3.0GHZ)
1024MB DUAL CHANNEL DDR2 533MHZ (2X512)
160GB (7200RPM) SATA HARD DRIVE
ATI RADEON X600 256MB HYPERMEMORY

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Ik ga voorzichtig zeggen: mogelijk wel. Grote foto's worden soms ook 'on the fly' aangepast om ze te tonen op het scherm en dan is ook de CPU een limiterende factor.

Het is goed om eens taakbeheer open te hebben bij het openen van een grote foto. Als CPU gebruik naar 100% schiet zolang te foto laad is de vertraging mogelijk niet alleen geheugen. Als de processor even omhoog schiet maar daarna weer terug zakt is geheugen waarschijnlijk wel aan te raden.

Overigens ga je ALTIJD wat verbetering merken met extra geheugen (tot zo'n 3 a 4 gig, daarboven neemt het voor normale gebruikers sterk af), maar de verbetering specifiek voor foto's kan tussen 10-80% zitten.

Laatst bewerkt:
Wampier, hartelijk dank voor dit heldere antwoord, waarmee ik prima de afweging kan maken. Straks thuis ga ik meteen het bovenstaande uitvoeren en laat hier het resultaat nog wel even weten.

Test uitgevoerd, twijfelgeval. Tijdens laden foto 11,6 MB gaat processor meteen naar 51% en blijft daar tot foto is geladen. Dus niet naar 100%. Het even omhoog schieten van de processor en dan weer zakken zag ik bij lichtere foto's. Voel toch wel veel voor geheugen bijplaatsen, omdat je ook schrijft dat altijd verbetering merkbaar is. En geheugen is tegenwoordig niet zo duur meer.

Een aanvullende vraag voor ik geheugen ga bijbestellen: er zitten nu 2 modules DDR2 533Mhz van elk 512MB in en er zijn nog 2 slots over. In elk daarvan zou ik een module van 1GB willen plaatsen. Maakt totaal ruim 3GB, dat gaan we vast wel merken. Nu zie ik op de Dell-site dit setje: 2x1GB DDR2-800 UDIMM 2R Non-ECC. Kan dat in combinatie met het huidige geheugen? http://accessories.euro.dell.com/sn...ynoteSearch&baynote_bnrank=0&baynote_irrank=0

Laatst bewerkt:
Zojuist nieuwe geheugen ontvangen en in vrije slots geplaatst. Helaas, nu start de computer niet op. Meteen na aanzetten verschijnt linksboven in het scherm de volgende melding: X300XT BIOS P/N 113-A33437-102.
Heb gegoogled op deze melding, maar vind geen oplossing. Wel dat het iets met de bios te maken heeft. Dat vermoedde ik al, maar hoe kom ik in de bios? Hoop dat iemand me hiermee op weg kan helpen. Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Blijkbaar is er verschil tussen de slots. De klikknoppen waarmee je de modules vastzet, zijn ook verschillend gekleurd, 1-2-3-4 grijs-zwart-grijs-zwart. Ik heb het als volgt opgelost: de 2 oude modules (elk 512MB) uit de slots 1 en 3 gehaald en de 2 nieuwe (elk 1GB) in die slots gedrukt. Melding "memory has changed", F1 en hij startte netjes op. Vervolgens de oude modules in de slots 2 en 4 gedaan die voorheen leeg waren. Ook nu startte hij gewoon op. Dus met de 1GB modules in slots 2+4 en de 512's in 1+3 startte hij niet op en met de 1GB's in 1+3 en de 512's in 2+4 wel.
Probleem is dus opgelost, maar ben nu wel benieuwd hoe dat zit met die verschillen in slots. Kan iemand me dat vertellen? Alvast bedankt!

De slots zijn gelinkt aan memory channels. als je gebruik wil maken van memory versnelling (ook wel dual channel genoemd) moeten in de gepaarde slots exact dezelfde modules zitten. Het geheugen in deze slots wordt dan aangesproken als een enkel blok, maar met de dubbele informatie kanalen. Meestal zijn de paren even en oneven. Dat is traditie en eenvoudiger voor de fabrikanten, maar ik heb ook wel eens borden gezien met 1+2 en 3+4.

Wat mogelijk je probleem heeft veroorzaakt is dat de beide modules niet op dezelfde timing draaien. Mogelijk is het oude geheugen iets sneller getimed. Sommige grotere modules kunnen dan niet omgaan met die snelle timing. Door alleen de 1 gig modules te plaatsen veranderd de BIOS automatisch de timing zoals aangegeven door die modules (via een mechanisme genaamd "SPD"). Als daarna de oude modules worden teruggeplaatst gaan die ook op de langzamere timing draaien en werkt het wel. Overigens is de winst die je maakt met meer geheugen vele malen groter dan het verlies van een iets lagere timing (kan oplopen tot meer dan factor 1000).

Hoi Wampier,

Jij bent ongetwijfeld ICT-docent of iets dergelijks van beroep, want ik snap je uitleg volledig :-)
Heel hartelijk bedankt (ook nog voor je advies betr. de uitbreiding). Ben super blij met het extra geheugen, ook zaken waar ik nog niet aan had gedacht draaien veel sneller en beter (bijv. youtubefilmpjes).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan