• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

geheugen binnen exel

Status
Niet open voor verdere reacties.

guidobothmer

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2002
Hoi.

Ik heb een exeldocument van 900kb gemaakt. Dit vond ik wat groot een heb tweetal afbeeldingen weggehaalt.
Nu is deze ong.300kb en vind het nog steeds een groot document. Ik heb geen gebruik gemaakt van kleuren dus daar zal het niet aan liggen. Wel heb ik veel door verwijzingen gemaakt met het =teken. Hierdoor hem ik veel dezelfde uitslagen op een ander blad wat ik graag wil. Wie weet hoe ik deze bestandsgroote te verkleinen.

Groetjes Guido

Controleer eens of er geen lege rijen of kolommen door Excel als 'gebruikt' worden beschouwd. Met Ctrl+End ga je naar de laatste gebruikte cel. Als blijkt dat er effectief lege rijen en/of kolommen worden meegenomen, kan je deze verwijderen door die rijen/kolommen te selecteren en dan Bewerken - Verwijderen te kiezen.

Geplaatst door Ingrid B
Controleer eens of er geen lege rijen of kolommen door Excel als 'gebruikt' worden beschouwd. Met Ctrl+End ga je naar de laatste gebruikte cel. Als blijkt dat er effectief lege rijen en/of kolommen worden meegenomen, kan je deze verwijderen door die rijen/kolommen te selecteren en dan Bewerken - Verwijderen te kiezen.

Ingrid, als je dat doet, en ze later toch weer nodig hebt, is het dan makkelijk om ze weer tevoorschijn te toveren?

En aan Guidobothmer, als het je te doen is om schijfruimte te besparen: RAR maakt xls bestanden enorm klein, veel kleiner als ZIP en ARJ.
Probeer het maar eens uit....

Als blijkt dat er effectief lege rijen en/of kolommen worden meegenomen, kan je deze verwijderen door die rijen/kolommen te selecteren en dan Bewerken - Verwijderen te kiezen.

Jimmy de rijen en kolommen worden niet echt verwijderd, ja hoe moet je dat zeggen, scroll maar eens een stuk naar beneden in Excel en kijk wat er met je scrollbalken gebeurt. Doe vervolgens wat Ingrid zegt door ze effectief te verwijderen, en kijk vervolgens weer naar je scrollbalken, dan snap je het wel.

Geplaatst door jimmy

Ingrid, als je dat doet, en ze later toch weer nodig hebt, is het dan makkelijk om ze weer tevoorschijn te toveren?

En aan Guidobothmer, als het je te doen is om schijfruimte te besparen: RAR maakt xls bestanden enorm klein, veel kleiner als ZIP en ARJ.
Probeer het maar eens uit....

Het aantal rijen en kolommen in een werkblad is steeds hetzelfde, er zijn nl 256 kolommen en 65536 rijen. Hier is niets aan te veranderen.

Maar voor het bewaren van een document zal Excel enkel de gebruikte rijen en kolommen opslaan. Als je dus bijv. 20 rijen en 10 kolommen hebt gebruikt, maar per ongeluk in de 2000ste rij een spatie in een cel hebt geplaatst, dan zal Excel dus 2000 rijen opslaan waardoor het document dus onnodig groot wordt. Dit kan je terug herstellen met de instructies zoals ik eerder in deze thread gaf.

Geplaatst door Ingrid B

Het aantal rijen en kolommen in een werkblad is steeds hetzelfde, er zijn nl 256 kolommen en 65536 rijen. Hier is niets aan te veranderen.

Maar voor het bewaren van een document zal Excel enkel de gebruikte rijen en kolommen opslaan. Als je dus bijv. 20 rijen en 10 kolommen hebt gebruikt, maar per ongeluk in de 2000ste rij een spatie in een cel hebt geplaatst, dan zal Excel dus 2000 rijen opslaan waardoor het document dus onnodig groot wordt. Dit kan je terug herstellen met de instructies zoals ik eerder in deze thread gaf.

Ingrid, bedankt voor je reaktie.
ik denk dat ik het snap, duidelijk verhaal.
Je kunt dat dus even controleren met ctrl/end
Stopt die precies op de laatste cel die je ook
daadwerkelijk gebruikt, dan is het dus zinloos om
dingen te verwijderen.
Is dit een juiste conclusie? Als ik het fout heb verbeter
me dan s.v.p.
jimmy
p.s. je kunt ook nog ruimte besparen, dacht ik, door bladen die je niet gebruikt te verwijderen....

Geplaatst door jimmy

Je kunt dat dus even controleren met ctrl/end
Stopt die precies op de laatste cel die je ook
daadwerkelijk gebruikt, dan is het dus zinloos om
dingen te verwijderen.
Dit is inderdaar een juiste conclusie.
p.s. je kunt ook nog ruimte besparen, dacht ik, door bladen die je niet gebruikt te verwijderen....
Als er op die werkbladen geen enkele cel is gebruikt en geen enkele wijziging is aangebracht in de opmaak, zal dit (bijna) geen verschil opleveren

Geplaatst door Ingrid B

Dit is inderdaar een juiste conclusie.

Als er op die werkbladen geen enkele cel is gebruikt en geen enkele wijziging is aangebracht in de opmaak, zal dit (bijna) geen verschil opleveren

Ingrid, bedankt.
Over de 1e alinea zijn we het dus eens :-) ik heb er weer wat bijgeleerd.

over de 2e alinea zijn we het eigenlijk ook eens, behalve dat ik vind dat het *net* iets meer dan "bijna geen verschil" oplevert.
Ik heb het voor de grap eens even uitgeprobeerd:
xls bestand 1 werkblad aktief, 15 niet aktief = 20 kb
xls bestand 1 werkblad aktief, 9 niet aktief= 18 kb
xls bestand 1 werkblad aktief, 0 niet aktief= 16 kb
maar natuurlijk direkt erbij gezegd, dat als ik dit met een HEEL groot bestand had gedaan, de verschillen natuurlijk verhoudingsgewijs veel kleiner worden.
jimmy

Bij mij heeft een nieuw document maar drie werkbladen en is het verschil dus te verwaarlozen ;-)

Geplaatst door Ingrid B
Bij mij heeft een nieuw document maar drie werkbladen en is het verschil dus te verwaarlozen ;-)
juist, bij mij staat ie standaard op 16, ik zal dat eens veranderen :-)
ik zie NU pas de link onder je naam.
mooie site: 'k heb 'm bij mijn favorieten gezet.

leuke reacties

Hoi
Bedankt jongens dat jullie zo fanatiek zijn om mijn vraag te beantwoorden. Ik ben er nog steeds miet uit en heb daarom besloten het document even bij te voegen. Het is dan wellicht makkelijker om zaken te onderzoeken.

Groetjes Guido

Bijlagen

Het blad "Uitslag EZ" was hetgeen de problemen veroorzaakte. Ik veronderstel dat je hier oorspronkelijk die afbeeldingen had staan. De snelste oplossing die ik hiervoor heb is het blad gewoon terug aanmaken, wat ik reeds voor je heb gedaan (zie bijlage).

Bijlagen

Kanjer

je bent een kanjer.
bedankt voor de hulp. Ik weet niet hoe snel je zag dat dit het probleem was. Er stonden inderdaad afbeeldingen(1) maar ik dacht haal ze weg en het is opgelost.

Mijn dank is verpletterend

Guido

Er zijn nog steeds mensen die bereid zijn andere te helpen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb het volgende gedaan om het probleem op te sporen.

Eerst heb ik elk werkblad gekopieerd naar een nieuwe map en dit zo bewaard. Zo was het snel te zien dat het 1e en 3e werkblad een normale grootte hadden, maar het 2e blad abnormaal groot was.

Dan heb ik geprobeerd om alle opmaak te wissen, maar dat hielp niet. Vermits er maar weinig op dat werkblad stond heb ik tenslotte alle waarden en formules naar een nieuw werkblad gekopieerd en de opmaak terug ingesteld.

Als je de oorzaak van een probleem niet direct vindt, is het meestal sneller om gewoon een andere oplossing te kiezen.

omdat hier gesproken wordt over afbeeldingen:
mag ik hier nog een vraag aan toevoegen?

- als ik een afbeelding op een werkblad plaats wordt het altijd een bmp. Gevolg, enorme groote van het bestand. Is er een trucje om jpg's of ander formaat in de werkbladen te plaatsen?
- als ik meerdere afbeeldingen wil plaatsen, moet dat altijd een voor een. Is er een manier om b.v. 10 plaatjes in EEN handeling ( na selecteren van de plaatjes) te plaatsen?

Geplaatst door jimmy
- als ik een afbeelding op een werkblad plaats wordt het altijd een bmp. Gevolg, enorme groote van het bestand. Is er een trucje om jpg's of ander formaat in de werkbladen te plaatsen?
De ervaring die ik heb met afbeeldingen in een Word of Excel-document heb is dat de documenten dan altijd immens groot worden. Ik tracht dit dus ten allen tijde te vermijden. Een alternatief kan zijn om hyperlinks in te voegen naar de afbeeldingen ipv de afbeeldingen zelf in het document te plaatsen.
- als ik meerdere afbeeldingen wil plaatsen, moet dat altijd een voor een. Is er een manier om b.v. 10 plaatjes in EEN handeling ( na selecteren van de plaatjes) te plaatsen?
1e mogelijkheid: XP aanschaffen, daarin kan je meerdere afbeeldingen in eenzelfde map tegelijk selecteren en in 1 keer invoegen :)

2e mogelijkheid: met behulp van een macro.
- Je kan in je document de namen van de in te voegen afbeeldingen typen en deze dan met een macro 1 voor 1 invoegen.
- Ofwel kan je met een UserForm een lijst weergeven van afbeeldingen waarin je dan je selectie kan maken. Deze methode vraagt wel heel wat meer programmeerwerk.

Geplaatst door Ingrid B

De ervaring die ik heb met afbeeldingen in een Word of Excel-document heb is dat de documenten dan altijd immens groot worden. Ik tracht dit dus ten allen tijde te vermijden. Een alternatief kan zijn om hyperlinks in te voegen naar de afbeeldingen ipv de afbeeldingen zelf in het document te plaatsen.

1e mogelijkheid: XP aanschaffen, daarin kan je meerdere afbeeldingen in eenzelfde map tegelijk selecteren en in 1 keer invoegen :)

2e mogelijkheid: met behulp van een macro.
- Je kan in je document de namen van de in te voegen afbeeldingen typen en deze dan met een macro 1 voor 1 invoegen.
- Ofwel kan je met een UserForm een lijst weergeven van afbeeldingen waarin je dan je selectie kan maken. Deze methode vraagt wel heel wat meer programmeerwerk.

hoi, bedankt voor je snelle antwoord.
macro, xp en userform valt af. Ik heb geen xp en ben ook nog maar een beginnertje in excell.
maar die hyperlink klinkt wel HEEL interessant.
Kun je mij dat even leren?
stel ik heb een dir op drive e:
die heet plaatjes
uit die dir wil ik een plaatje laten zien op het werkblad via een hyperlink en dat plaatje heet afbeelding.jpg
hoe pak ik dat aan?
alvast bedankt!

Twee mogelijkheden:

1) Je typt volgende formule in een cel:
=HYPERLINK("e:\plaatjes\afbeelding.jpg";"foto")
Het eerste argument is het volledige pad naar het gewenste bestand, het tweede argument is de tekst die in de cel wordt weergegeven.

2) Je klikt met de rechtermuistoets op een cel en kiest Hyperlink in het snelmenu.
In het bovenste kader typ je de tekst die in de cel moet worden weergegeven.
Selecteer links Bestaand bestand of webpagina en selecteer dan het gewenste bestand (of typ het volledige pad in het onderste kader).

Geplaatst door Ingrid B
Twee mogelijkheden:

1) Je typt volgende formule in een cel:
=HYPERLINK("e:\plaatjes\afbeelding.jpg";"foto")
Het eerste argument is het volledige pad naar het gewenste bestand, het tweede argument is de tekst die in de cel wordt weergegeven.

2) Je klikt met de rechtermuistoets op een cel en kiest Hyperlink in het snelmenu.
In het bovenste kader typ je de tekst die in de cel moet worden weergegeven.
Selecteer links Bestaand bestand of webpagina en selecteer dan het gewenste bestand (of typ het volledige pad in het onderste kader).

hoi ingrid, het gaat niet goed.
als ik de formule volgens punt 1 invoer in een cel
krijg ik de foutmelding #NAAM?
en als ik in de help invoer hyper krijg ik alleen hypergeo
hyperbolicus en hypergeometrische.
waarschijnlijk kent mijn versie hyperlink niet.
ik heb versie 7.0 voor win95 uit 1995
zou dat de reden kunnen zijn dat het niet werkt?

Ik heb geen Excel 95, maar als ik in Excel 97 een document met de functie HYPERLINK probeer op te slaan voor versie 95 dan krijg ik de melding dat die functie ongeldig is. Dus blijkbaar bestaat dat pas vanaf versie 97 :(

En via het snelmenu, werkt dat wel? Als het niet in het snelmenu staat, dan misschien wel in Invoegen/Hyperlink (of iets dergelijks).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan