Geheugen/bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ngroenewoud

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2004
Hallo, ik zit met een vraagje, ik wil binnekort mijn eigen computer bouwen, maar ik zit nu met me gehuegen, ik wil er 1024 MB in hebben, maar dat kan op verschillende manieren: 1 x 1024, 2 x 512 of 4 x 256 welke optie is het best? En ik ga dus voor de eerste keer me computer zelf bouwen, hebben jullie nog tips of dingen waar ik rekening mee moet houden? alvast bedankt

Jo bedankt, denk dat ik hier wel ff zoet mee ben en dat het nu cker gaat lukken

Geplaatst door SJJ
1x1024 kan die sneller gegevens verwerken.

Leesvoer

Wat een complete onzin.

Tegenwoordig werken bijna alle pc's met dual channel, wat dus inhoud dat je twee gelijke geheugen repen moet plaatsen, dus 2×512 mb is aan te raden en hou je nog ruimte over voor een eventuele latere upgrade.

Het bericht waarnaar jij verwijst is al bijna een jaar oud, nauwelijks nog up to date te noemen gezien de snelle ontwikkelingen in de hardware wereld.

Ik denk dat je in de war bent Maestro, tegenwoordig zitten er DIMM modules in pcs, deze hoeven juist NIET per 2 in je pc, SIMM modules wel.

Geplaatst door Robbert1978
Ik denk dat je in de war bent Maestro, tegenwoordig zitten er DIMM modules in pcs, deze hoeven juist NIET per 2 in je pc, SIMM modules wel.

Ik denk dat jullie goed in de war zijn. Ik zeg ook niet dat het moet. Maar wel eens van dual channel gehoord??? Zo niet, moet je toch weer eens je hardware kennis op peil brengen.
Het gaat hier dan over geheugen bandbreedte, die bij dual channel gebruik dus (hoe kan het ook anders) verdubbeld en dien ten gevolge ook sneller is.

uitleg

Laatst bewerkt:
Oke, ik denk dat ik er wel uit ben met dat geheuge, k denk dat ik 2 keer 512 neem,..Maar hebben jullie verder nog tips voor het bouwen? Ik wil ze graag horen

De meeste geheugenchips zijn 32-bits, net als de meeste processors. U zit met een moeilijkheid als u 32 bits geheugenchips hebt in een 64 bits pc. Om dit op te lossen moet u SIMMS in paren installeren (altijd meervour van twee) of anders overgaan op DIMM

Wat een complete onzin.

Gaan we katten, iederéén kan nog wat opsteken maar hou het netjes vergissen is menselijk.

Leesvoer

Maestro:

DIMM modules heten DUAL omdat ze aan bijde kanten chips hebben. SIMMS (Single dus) hebben maar aan 1 kant chips, daarom moetj je ze ook per 2 plaatsen. Ik ben toevallig een cursus bij de LOI aan het doen en deze info haal inrechtsreeks uit het studiemateriaal.

Geplaatst door SJJ
Wat een complete onzin.

Gaan we katten, iederéén kan nog wat opsteken maar hou het netjes vergissen is menselijk.

Leesvoer

Dat is geen katten maar een reactie op een niet steekhoudend antwoord. En het is met dual channel dus ook onzin dat één reep sneller zou zijn.
Deze reactie werd mij mede ontlokt omdat ik de indruk kreeg dat ngroenewoud jou statement klakkeloos geloofde en daar dus mee een behoorlijke fout zou kunnen begaan.

Even een stukje uit je eigen leesvoer link waaryut blijkt dat dual channel een grotere geheugen bandbreedte heeft.

Wat is de maximale bandbreedte van Geheugen:
Single channel PC100 = snelheid 100Mhz met max. bandbreedte 800MB/sec
Single channel PC133 = snelheid 133Mhz met max. bandbreedte 1064MB/sec
Single channel DDR200 / PC1600 = snelheid 200Mhz met max. bandbreedte 1600MB/sec
Single channel DDR266 / PC2100 = snelheid 266Mhz met max. bandbreedte 2100MB/sec
Single channel DDR333 / PC2700 = snelheid 333Mhz met max. bandbreedte 2700MB/sec
Single channel DDR400 / PC3200 = snelheid 400Mhz met max. bandbreedte 3200MB/sec

Dual channel DDR266 / PC2100 = snelheid 266Mhz met max. bandbreedte 4200MB/sec
Dual channel DDR333 / PC2700 = snelheid 333Mhz met max. bandbreedte 5400MB/sec
Dual channel DDR400 / PC3200 = snelheid 400Mhz met max. bandbreedte 6400MB/sec
Dual channel DDR433 / PC3500 = snelheid 433Mhz met max. bandbreedte 7000MB/sec
Dual channel DDR450 / PC3600 = snelheid 450Mhz met max. bandbreedte 7200MB/sec
Dual channel DDR466 / PC3700 = snelheid 466Mhz met max. bandbreedte 7400MB/sec
Dual channel DDR500 / PC4000 = snelheid 500Mhz met max. bandbreedte 8000MB/sec

Maestro:

DIMM modules heten DUAL omdat ze aan bijde kanten chips hebben. SIMMS (Single dus) hebben maar aan 1 kant chips, daarom moetj je ze ook per 2 plaatsen. Ik ben toevallig een cursus bij de LOI aan het doen en deze info haal inrechtsreeks uit het studiemateriaal.

Jij vergist je met 'Dual Inline Memory' en Dual Channel, waarbij dus twee geheugen repen tegelijkertijd gebruikt worden om op die mannier een twee maal zo groote bandbreedte te behalen. Zie ook mij vorige bericht.

[edit]
in onderstaand overzicht kan je zien wat de bandbreedte van een processor is, door nu dual channel techniek te gebruiken behaalt het geheugen dus dezelfde snelheid als de processor.

P4 FSB 250Mhz QDR 1000Mhz = 8000MB/sec (overclocken)
P4 FSB 200Mhz QDR 800Mhz = 6400MB/sec
P4 FSB 133Mhz QDR 533Mhz = 4200MB/sec
P4 FSB 100Mhz QDR 400Mhz = 3200MB/sec
P3 FSB 133Mhz = 1064MB/sec
P3 FSB 100Mhz = 800MB/sec
[/edit]

Laatst bewerkt:
Dus begrijp ik hieruit dat ik of 2 x 512 neem of 1 keer 1024 van dual channel???? of zie ik dat verkeerd

Maestro:

Waarom denk je dat Dual modules nieuwer zijn: omdat je erop achteruit gaat dat je nu opeens 2 modules moet plaatsen ipv 1? Je zit toch echt verkeerd hoor. en 1 module van 1024 is wel degelijk beter dan 2 van 512. Wat al aangegeven werd, je hebt dan 1 geheugenbank waar hij geheugen vandaan haalt, das altijd sneller dan 2

Geplaatst door ngroenewoud
Dus begrijp ik hieruit dat ik of 2 x 512 neem of 1 keer 1024 van dual channel???? of zie ik dat verkeerd

Je moet 1 keer 1024 nemen

Jongen, ik heb toch echt DIMM in mn pc zitten hoor, en er zit er echt maar eentje in. Waarom denk je anders dan er 1024 DIMM modules op de markt zijn. Met jouw redenatie zou dat dus betekenen dat als je die erin zet dat je er 2 in moet zetten, dus 2x1024 is 2048 mb, beetje veel he?

Maestro:

Waarom denk je dat Dual modules nieuwer zijn: omdat je erop achteruit gaat dat je nu opeens 2 modules moet plaatsen ipv 1? Je zit toch echt verkeerd hoor. en 1 module van 1024 is wel degelijk beter dan 2 van 512. Wat al aangegeven werd, je hebt dan 1 geheugenbank waar hij geheugen vandaan haalt, das altijd sneller dan 2

Heb je mijn bericht wel gelezen???
Het gaat niet om de chips die op de reep zitten (DIMM is trouwens al behoorlijk oud) maar om de manier waarop het geheugen wordt aangesproken.
Je kan met één geheugen reep een maximale bandbreedte halen (met een 800mhz FSB processor) van 3200 mb/sec, door nu dual channel toe te passen haal je de 6400 mb/sec en dat is precies wat de processor ook haalt. Zie het als een Raid opstelling voor geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan