Geheugen kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

thehhh

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Een tijd terug heb ik geheugen aangeschaft en kreeg het niet goed werkend. Sindsdien niks meer mee gedaan totdat een andere pc een upgrade nodig had en daar mem test net niet haalde.
Het is OCZ PC2 6400 geheugen met 4-4-3 @2.1v timings 2x2gb en nummer is OCZ2P800EB4GK.

PC 1 specs: asus p5n-e sli met een q6600 2x 8800gt van msi, cm600watt voeding.

PC 2 specs: een acer met het g33t-am moederbord. Ik kan zo niet op de naam komen.

Bij de eerste pc kan ik het voltage en de timings aanpassen en bij de 2e pc kon ik alleen kiezen voor 667mhz of 800mhz modus.

Aangezien het geheugen 2e hands is en ik iedere keer kleine problemen ondervond vraag ik me dus af of het kapot is en hoe dit nog te testen op een andere manier dan memtest.

Mvg,

TheHHH

Het geheugen heeft 2.1V nodig als dat op de modules gespecificeerd staat, dit voltage is ook nodig om stabiel te draaien!

Verder: heb je dit geheugen bij ander geheugen geplaatst? 4 dimmen bij elkaar vraagt soms om 0.1V extra dan dat er gespecificeerd is omdat het moederbord anders niet genoeg levert (daadwerkelijke voltage is iets lager dan dat jij het instelt)! Let wel: als je de OCZ modules bij andere normale modules plaatst die slechts 1,8V vragen, dan is het niet aan te raden om de hele boel op 2,1V te laten draaien.

Tot slot: testen of je geheugen goed werkt doe je met de ingebouwde geheugencontrole van windows 7 of memtest86+

Oke, dan ga ik eens proberen deze modules op een hoger voltage te laten draaien dan 2,1V.
Vanaf wanneer wordt het schadelijk? Het gaat dus om de platinum series met koelstrips.

Heb je 4 dezelfde OCZ modules? Zo ja: niet hoger dan 2,2V

Als je ander geheugen hebt dat op een lager voltage werkt moet je andere modules zoeken die wel op hetzelfde voltage werken (standaard = 1,8V, als het niet gespecificeerd staat is het dit altijd)

Ik heb 2x2gb modules. Het voltage heb ik op 2,2V ingesteld maar windows werd wel een stuk trager door dit geheugen terwijl het sneller is dan het huidige (667).
Ik neem aan dat dit komt door de timings. Verder heb ik geprobeerd te testen met het ingebouwde testprogramma van W7. Hier heb ik geen problemen geconstateerd.
Goed werkend krijg ik het helaas nog steeds niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan