Geheugen lijkt niet te kloppen

• Onderwerp starter Onderwerp starter DMNCK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DMNCK

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2013
Dag allemaal,

Aangezien ik pas een computer heb samengesteld, moet ik nu af en toe hier wel eens een topic openen, omdat ik tegen wat probleempjes aanbots.

Ik heb 2x 4GB RAM op mijn moederbord zitten, ze zijn van hetzelfde merk en hetzelfde type (als een pakketje gekocht). De voorbije dagen liet mijn computer zien dat er 8GB geïnstalleerd was, en maar 3.5GB beschikbaar.
Na wat zoeken bleek dat ik een 32-bit versie van Windows had geïnstalleerd. Dat is opgelost, maar nu stond er deze ochtend nog steeds hetzelfde.

Toen zag ik dat je je bankjes in A1 en B1 moest steken, en niet in A1 en A2 zoals ik had gedaan. Dus, ik heb ze verplaatst. Maar toen gaf mijn ASUS moederbord (M5A97 EVO R2.0) DRAM_LED aan... Dit heb ik omzeild via de MemOK!-knop op het moederbord zelf. Als ik me niet vergis gaat deze dan zelf setting detecteren voor de RAM, oid?

In ieder geval, nu werkt mijn pc terug. En nu staat er 8GB geïnstalleerd en 7.42GB beschikbaar (wat natuurlijk al een hele verbetering is)!
Maar in mijn BIOS klopt er nog iets niet... De MemOK!-knop heeft er voor gezorgd dat de waarden niet overeenkomen met deze die op mijn RAM-stick zelf staan.
BIOS.png
Maar op het stickje zelf staat: 1600 Mhz 9-9-9-24 1.35V

In BIOS staat er ook 1066 Mhz ipv 1600 Mhz, en als ik deze zelf verander naar 1600 Mhz, dan werkt de boel weer niet...

Ook vroeg ik me af waar de overige 0.58GB van mijn RAM naartoe is? Ik heb een aparte grafische kaart, dus die kan dit normaal niet gebruiken. En de onboard kaart staat niet meer in de lijst bij apparaatbeheer (die is verdwenen toen ik de drivers van m'n grafische kaart installeerde).

Reset de bios eens en reboot, in de manual staat dat je A2 en B2 moet gebruiken, doe dat eens.

Die 0,58Gb wordt gebruikt door de hardware.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan