geheugen op te slome stand

Status
Niet open voor verdere reacties.

CarlsBro

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2012
Hallo

Ik heb al meerdere posts gemaakt.
maar ik ben er helaas nog steeds niet uit.
Ik heb het gevoel dat mijn geheugen niet op volle snelheid staat. sterker nog op de helft van de stand maar en dat heeft invloed op de games denk ik.
en mischien staat mijn processor wel verkeerd maar dat durf ik niet te zeggen.
kan iemand mij vertellen waarom mijn geheugen hier 800mhz aan geeft terwijl ik in het bios 1600 heb ingesteld.
hier een plaatje:

89967291.png

een i7 2600k ondersteunt tot 1333Mhz geheugen.
De processor moet max 3.4 Ghz draaien.
Dus ergens zit het verkeert met je bios of moederbord

klopt deze heb ik op 1333mhz gezet in het bios. maar het veranderd niks aan dit plaatje, wat het programma `HWiNFO32` aangeeft.

En als je de bios zelf laat kiezen.
Dus alles op automatisch.

geheugen staat nu op auto, maar het maakt nog steeds geen verschil... :(

dit klopt gewoon hoor je hebt DDR geheugen DDR staat voor DUAL DATA RATE
die 800MHZ mag je dus gewoon X 2 berekenen en dan kom je uit op 1600MHz per stick
dat je programmatje het anders uitleest maakt niks uit

die 1600MHZ heeft helemaal NIKS met je processor te maken de sandy bridge processor heeft namelijk geen FSB
Overklocken gaat gewoon via de Multiplier en dat staat los van het geheugen!

je zou dus met een 400MHz stick nog steeds een overklock van 5GHz moeten kunnen halen (theoretisch)
zolang je moederbord pc12800 ram sticks ondersteund zul je dus gewoon 1600MHz aan kunnen per stick

ga er maar vanuit dat je bios gelijk heeft

Laatst bewerkt:
oke dat verhaal klinkt logisch.

dan moet het probleem ergens anders in zitten...
dat zoveel spellen op max settings haperen/lage fps hebben

maar wel bedankt !

Verhaal klopt niet helemaal
De processor heeft wel degelijk invloed op het geheugen.
Zonder overclock is het niet mogelijk om met een i7 2600k je geheugen op 1600Mhzte krijgen.
Het geheugen zal automatisch op 1333 Mhz gaan draaien door de invloed van de processor

De processor is inderdaad niet overgeklokt.
ik heb in het bios de snelheid van het ram geheugen van 1600 naar auto geschakeld.

ff een vraagje tussendoor, als ik de processor wel overclock(laat doen) hoe weet ik dan wanneer hij welk geheugen snelheid aan kan?

ff een vraagje tussendoor, als ik de processor wel overclock(laat doen) hoe weet ik dan wanneer hij welk geheugen snelheid aan kan?
Lang verhaal kort: Ik als oude van dage overgeklokte electricien heb het niet op dat hele overklok-gebeuren. "Vroeger..." werd je daarvoor speciaal opgeleid om dat soort zaken goed in & af te regelen...
Tegenwoordig heeft elke gamer zijn/haar eigen mening over wat wel kan met de hedendaagse micro-electronica.
Ik ben er zelf net achter gekomen dat Gigabyte de echte experts zelfs per cloud je de mogelijkheid geeft om je systeem ideaal over te klokken.
Zonder toevoeging van speciale attributen zoals bv. koeling & voeding...

I'm Old School...

Overklokken levert een extra rendement van ongeveer 5 tot 10% op, ideaal, over het hele systeem, waarbij je er rekening mee moet houden dat je buiten de specificatie van de fabrikant(en) treedt.

In jouw geval, aangenomen dat je geheugen-modules identiek & uit dezelfde batch zijn, hoef je alleen de FSB CPU & mogelijk indien niet automatisch Motherboard te verhogen van 1333 naar 1600 MHz.
Als dat geen conflicten (BSoD's, niet meer opstarten, etc.), zit je redelijk veilig.

Nogmaals: Het gaat om in & af regelen...

P.S: Zowel Palomino als ook firest0rm hebben gelijk in hun stellingen...

Laatst bewerkt:
Verhaal klopt niet helemaal
De processor heeft wel degelijk invloed op het geheugen.
Zonder overclock is het niet mogelijk om met een i7 2600k je geheugen op 1600Mhzte krijgen.
Het geheugen zal automatisch op 1333 Mhz gaan draaien door de invloed van de processor
Tenzij je de XMP functie in het Bios activeert, zodat het geheugen op die 1600MHz draait, zonder de processor te hoeven overklokken.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan