Geheugen setting in BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

PdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Ik heb een A8N-SLI moederbord en heb er 2 x 1024MB Corsair Twin X geheugen modules
( 400 Mhz - XMS 3200 - CL2 ) in zitten. Deze worden op dit dual channel moederbord ondersteund volgens de Asus lijst Ik heb nu dus: dimm A1 = dimm B1 Waarbij elk slot nu een 1024MB bordje heeft en er kunnen er nog twee bordjes bij kunnen omdat het moederbord maximaal 4GB ondersteund.

Nu heb ik een keuze in de BIOS settings voor de snelheid van de memory clock, te weten: DDR 200, 266, 333, 400, 433, 500, 533, 550 en DDR600 Wanneer ik deze op 400 MHZ zet, start het systeem niet meer maar werkt weluitstekend op de 200MHZ setting.

Waarom werkt het systeem niet op de 400DDR BIOS setting als dit op de stickers van de memory module staat?

PS ik gebruik windows XP - sp2 etc...zonder problemen - NU staat de BIOS op AUTO maar heb het idee dat de boel op 200MHZ loopt... en ik een veel sneller systeem zou moeten hebben als de DDR400 aan de praat zou komen..( met enige hulp! ) Groet, Peter)

PS2 Ik heb een AMD Athlon 64 3500+ processor op het bord

Laatst bewerkt:
AMD DDR info

Nog wat extra info van de AMD site over memory support voor de AMD Athlon™ 64 Processor
"Quote " Several AMD Athlon™ 64 processor-based motherboards currently support some of the following memory features: Sockets 754 and 939

PC1600, PC2100, PC2700 & PC3200 unbuffered memory modules.
184-pin 2.5-Volt DDR1 DIMMs.
64-bit DDR1 memory bus (socket 754).
128-bit DDR1 memory bus (socket 939).
Supports 64-Mbyte, 128-Mbyte, 256-Mbyte, 512-Mbyte, 1-Gbyte, 2-Gbyte and 4-Gbyte memory technology. ""UNQUOTE""

Ik heb een socket 939 processor ter info, Peter

Hallo,

De snelheid die je in de bios instelt moet je maal 2 doen om de snelheid van het geheugen te weten (staat in de bios 200Mhz dan draait je geheugen op 400 Mhz). Jij hebt hem op 400 gezet dus je geheugen zal proberen op 800 Mhz te draaien (het dubbel van wat hij eigenlijk draait). Dit is dus veel te veel en daarmee start hij niet op. Dit heb ik ooit gelezen in een artikel ivm overclocken. Ik weet niet meer de juiste verklaring hiervoor maar alleszins iets met de dualchannel mode.

Laatst bewerkt:
DDR staat voor Double Data Rate, dat wil zoveel zeggen dat het geheugen twee keer zo snel gebruikt kan worden dan de daadwerkelijke snelheid, dus als je het geheugen in de bios op 200mhz zet (de 'echte' snelheid dus) zal de effectieve snelheid 400mhz zijn.
Het is wat verwarrend, maar je bios zal toch echt op 200mhz moeten staan.

Maak je geen zorgen,ik heb hetzelfde moederbord uw geheugen staat goed op 200Mhz
Groetjes

Bios instelling

Ik heb eerst het voltage geprobeerd als aanbevolen in het eerste antwoord op 2.65V
gezet en de BIOS op DDR400 Helaas geeft het systeem een leesfout en start niet.
Alles weer op auto en de boel draait weer normaal.

Verder gezocht in de SETUP en daar JumperFree gevonden met CPU op 200MHZ en
SLI op 100MHZ - Hier de CPU op 400MHZ gezet en ook DDR400 Nu wil het systeem
ook niet starten. CPU retour op 200MHZ en eens DDR333 geprobeerd. Het systeem
start en het lijkt sneller maar kan het niet meten...Want ik weet niet hoe. Echter
Flight Simulator geeft meer Frames per Seconden aan en ik kan ook een tweede
View aanklikken. Dat werkte op DDR200 niet en nu wel.

Uit de overige antwoorden begrijp ik nu dat DDR200 de goede keuze is? Ik begrijp
er nog steeds niets van. Met de CPU frequentie op 200MHZ geeft dual DDR dus 400Mhz in memorie snelheid... is de redenering welke ik kan begrijpen. Toch heb ik een lijst
met DDR200 tot en met 800. Waarom moet ik hier DDR200 aanvinken dan? Voor de duidelijkheid:
Er is een lijst met DDR getallen en een met MHZ - Geheugen lijst gaat met DDR 200 tot en met DDR800 en de CPU lijst gaat van 200Mhz tot 400Mhz in de JumperFree lijst van de Bios Setup.

Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal testen gedaan en hoop hiermee dat iemand mij op het goede spoor kan brengen om het memory op de DDR400 waarde kan zetten. Ik heb nu in de BIOS het geheugen van DDR200 naar DDR 333 gezet omdat DDR400 niet werkt. Het systeem wil met DDR400 niet starten als eerder aangegeven.

Bij DDR200 krijg ik in de onderstaande lijst in plaats van CPU/22 een CPU/14 als ik DDR333 gebruik. Of een effectieve waarde van 201 Mhz versus een voor een DDR333 selectie al met al 317 Mhz..!
Heel wat meer dan de 201 welke ik krijg als ik de memory jumper op Auto zet... effectief heb ik in AUTO mode een DDR200 terwijl ik DDR400 memory heb geinstalleerd. Even de lijst van Everest :

Moederbord ID 11/25/2005-NF-CK804-A8NSLI-B-00
Moederbordnaam Asus A8N-SLI
CPU KLOK 2216.5MHZ CPU multiplier: 11
Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type AMD Hammer
Werkelijke kloksnelheid 202 Mhz
Effectieve kloksnelheid 202 Mhz

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type Dual DDR SDRAM
Bus Breedte 128 bit
DRAM:FSB verhouding CPU/14 CPU/22
Werkelijke kloksnelheid 158 Mhz (DDR) 100.7 Mhz
Effectieve kloksnelheid 317 Mhz 201.4 Mhz

Benchmarks met PCmark 2002 geven nu het volgende :
met de memory jumper op auto 200Mhz en op DDR333

CPU 6955 of 7061
memory 6324 of 8592
HDD 9434 of 12852

Kan je nagaan als het geheugen gewoon op 400DDR Mhz zou lopen of 200MHZ echte klok snelheid zou lopen want nu zit ik nog maar op 317 DDR MHz of 158 echte Mhz's Een winst van 25 percent... zeker gezien de PCmark

Laatst bewerkt:
Snap een paar dingen niet, je hebt het over een jumper, zit er dus een jumper op het moederbord, voor de geheugeninstelling?

Tevens lees ik nergens, dat je de geheugentimings wat losser hebt gezet, vaak wil DDR400, niet draaien met een cas latency van 2, en een memory timing van 1T, ook de andere timings omhoog zetten, zou kunnen helpen, wel moet bij handmatige instellingen, de Dram frequentie, op 200mHz staan.

Tussen de haakjes, in de manual, bij dit onderwerp, staan de default instellingen, maar die kunnen evenzo nog te laag staan.

Bios Settings - met 400 MHz DDR

http://tools.corsairmemory.com/systembuild/report.aspx?report_id=12472&sid=13

Op bovenstaande link heb ik gevonden dat de BIOS dus op 400 Mhz moet staan
voor een 400 MHz DDR - de Bios vindt het geheugen automatisch als beschreven en zet hem dez op 400Mhz waarna je hem kunt veranderen.. de actuele memorybus snelheid is dan 200Mhz.... dat is met de gratis Everest Ultamte test software te zien..

In mijn geval blijkt dus nu dat het moederbord kapot is - het geheugen wordt herkend als 200Mhz DDR en ik kan hem verhogen naar 333Mhz - waarby de actuele bus snelheid dus de helft is als eerder in antwoorden terecht werd aangegeven. Mijn redding is de Everest software als genoemd in de vraag met link van Lange Pier.

Helaas moet ik vast stellen dat van mijn bestelling by VyCOM in Alkmaar, het powersupply Cooler Master kapot was ( dead on arrival ), het eerste moederbord geleverde
onbetrouwbaar bleek en na verwisseling na twee weken voor een ander voor een zogenaamde nieuwe dus nu gewoon kapot blijkt te zijn. Daarnaast zijn de 400 Mhz DDR Twin geheugen modules als nieuw verkocht - Deze zijn niet nieuw maar komen van de servicedesk ! Al met al zijn de extra power kabels in de doos van de Coolermaster powersupply niet aanwezig en heb ik twee weken mogen wachten op de reparatie van het
eerste moederbord waarbij ik dus uiteindelijk gewoon een kapotte heb gekregen. Echt een aanrader die winkel in Alkmaar ... Voor mij nooit meer!

Ik hoop dat bovenstaande link mede beginnende PC bouwers helpen om een mooi systeem te maken en sluit dit onderwerp als opgelost dank zij de Corsair bouwer guide.

Bios settings voor een 400MHZ DDR geheugen

http://tools.corsairmemory.com/syste...d=12472&sid=13

Op bovenstaande link heb ik gevonden dat de BIOS dus op 400 Mhz moet staan voor een 400 MHz DDR - de Bios vindt het geheugen automatisch als beschreven en zet hem dez op 400Mhz waarna je hem kunt veranderen.. de actuele memorybus snelheid is dan 200Mhz.... dat is met de gratis Everest Ultamte test software te zien..

In mijn geval blijkt dus nu dat het moederbord kapot is - het geheugen wordt herkend als 200Mhz DDR en ik kan hem verhogen naar 333Mhz - waarby de actuele bus snelheid dus de helft is als eerder in antwoorden terecht werd aangegeven. Mijn redding is de Everest software als genoemd in de vraag met link van Lange Pier.

Helaas moet ik vast stellen dat van mijn bestelling by VyCOM in Alkmaar, het power supply Cooler Master kapot was ( dead on arrival ), het eerste moederbord geleverde onbetrouwbaar bleek en na verwisseling na twee weken voor een ander voor een zogenaamde nieuwe dus nu gewoon kapot blijkt te zijn. Daarnaast zijn de 400 Mhz DDR Twin geheugen modules als nieuw verkocht - Deze zijn niet nieuw maar komen van de servicedesk ! Al met al zijn de extra power kabels in de doos van de Coolermaster powersupply niet aanwezig en heb ik twee weken mogen wachten op de reparatie van het eerste moederbord waarbij ik dus uiteindelijk gewoon een kapotte heb meegekregen.

Echt een aanrader die MYCOM winkel in Alkmaar ... voor mij nooit meer !

Ik hoop dat bovenstaande link mede beginnende PC bouwers helpt om een mooi systeem te maken en sluit dit onderwerp als opgelost en wel dank zij de Corsair bouwer guide.

BIOS instelling voor 400Mhz DDR geheugen

http://tools.corsairmemory.com/syste...d=12472&sid=13

Op bovenstaande link heb ik gevonden dat de BIOS dus op 400 Mhz moet staan
voor een 400 MHz DDR - de Bios vindt het geheugen automatisch als beschreven en zet hem dez op 400Mhz waarna je hem kunt veranderen.. de actuele memorybus snelheid is dan 200Mhz.... dat is met de gratis Everest Ultamte test software te zien..

Helaas moet ik vast stellen dat van mijn bestelling by VyCOM in Alkmaar, het powersupply Cooler Master kapot was ( dead on arrival ), het eerste moederbord geleverde
onbetrouwbaar bleek en na verwisseling na twee weken voor een ander voor een zogenaamde nieuwe dus nu gewoon kapot blijkt te zijn. Daarnaast zijn de 400 Mhz DDR Twin geheugen modules als nieuw verkocht - Deze zijn niet nieuw maar komen van de servicedesk ! Al met al zijn de extra power kabels in de doos van de Coolermaster powersupply niet aanwezig en heb ik twee weken mogen wachten op de reparatie van het
eerste moederbord waarbij ik dus uiteindelijk gewoon een kapotte heb gekregen. Echt een aanrader die winkel in Alkmaar ... Voor mij nooit meer!

Ik hoop dat bovenstaande link mede beginnende PC bouwers helpen om een mooi systeem te maken en sluit dit onderwerp als opgelost dank zij de Corsair bouwer guide.

Ik zie hier drie bijna idenitieke berichten.
Zou je daar even één bericht van willen maken (knop Aanpassen), het is nogal verwarrend op deze manier.
Je kunt op deze manier je overbodige berichten ook verwijderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan