Geheugen truuk met Compaq !!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Remy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Remy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Hallo,

Hier weer een typisch eigenwijs Compaq gevalletje staan, een Deskpro 6300 serie. Er zat een 64 Mb single sided Sdram geheugenreepje in van 100 Mhz.

Nu wilde ik daar een ander single sided Sdram geheugen van 256 Mb bij steken met een PC 133 reepje, maar zoals gewoonlijk geeft zo'n Compaq dan
problemen. Het rare is echter dat er eerst in de Bios niks aan de hand is, hij geeft netjes aan dat er nieuw geheugen is geplaatst. Hij geeft 320 Mb aan en ik bevestig dit met F1, ga ik echter windows opstarten (XP pro in dit geval dan blijft hij na enkele seconden hangen of reboot !!. Ook bij een schone installatie na een Format C: krijg ik op een gegeven moment bij het inladen van de Kernel .dll onderdelen een foutmelding dat hij een bestand niet in het geheugen kan zetten en dat de Set-up onderbroken word....

Hoe kan dit ?? Het geheugen wordt eerst wel gezien en ook volledig en toch gaat er vervolgens wat mis ...
Als het reepje eruit is (256Mb) is er niks aan de hand, maar ja dan loopt XP als dikke ****** door een theezeefje :D

Wie helpt mij ???

Remy

Waarschijnlijk accepteerd de PC alleen orginele Compaq geheugen reepjes.

Het was een Dane-Elec geheugenbankje van 256Mb.
Heb even de manual erbij gepakt van de compaq(6350)
maar hier staat het niet echt helder omschreven.

Memory
The computer comes with at least 64 megabytes of synchronous
dynamic random access memory (SDRAM) dual inline memory
modules (DIMMs) installed and supports up to 256 or 384 MB
of memory, depending on model. The memory sockets on the
system board can be populated with 8-, 16-, 32-, 64-, or 128-
MB DIMMs. Self-refresh DIMMs are required on models with
three DIMM sockets.
For proper system operation, the DIMMs must be industry
standard 168-pin, 66-MHz or faster unbuffered SDRAM
DIMMs. If your system processor has a bus speed of 66 MHz,
Compaq recommends that any additional DIMMs also be 66
MHz. If the system bus speed is 100 MHz, the use of 100-MHz
DIMMs is required. (Run Compaq Computer Setup to
determine your system bus speed; see the Software Reference
Guide for instructions.) The SDRAM DIMMs must support
CAS Latency 2 or 3 (CL = 2 or CL = 3). They must also contain
the mandatory Joint Electronic Device Engineering Council
(JEDEC) Serial Presence Detect (SPD) information. DIMMs
constructed with x4 SDRAM are not supported; the system will
not start using unsupported DIMMs.

Nog iets anders raars is dat nadat ik op shop.tweakers.net heb gekeken blijkt dat voor deze Compaq ook Dane-Elec bankjes goed zouden zijn, maar deze heb ik echter geprobeerd, maar dat slikte de PC dus niet ook niet. Alleen de 256Mb geinstalleerd, maar dan startte hij helemaal niet meer op. Moet ik misschien dan toch een ander merk hebben ???
Ben ff de weg kwijt door deze tegenstridige berichten.

Help..... :eek:

Laatst bewerkt:
Probeer die single-sided eens te verwisselen voor een double-sided bankje, eventueel 2x128 ofzo.

Compaq gebruikt, in tegenstelling tot wat velen denken, standaard onderdelen. Compaq geheugen bestaat dan ook niet. Met "compaq geheugen" wordt geheugen bedoelt die door Compaq is getest en goed is bevonden. Hier heb je dan ook Compaq garantie op.

Hoi Tibor,

Had al gezien op het forum dat double-sided geheugen schaars aan het worden is....:(

Maar waarom is het standaard geheugen bankje wat er in zit dan wel single-sided ??
En weet jij misschien ook waar het aan kan liggen dat de BIOS alles netjes registreerd ( hij geeft het goede aantal MB's aan) en vervolgens in windows omgeving gaat het fout ..

Remy

Ik weet niet hoe het BIOS met dat reepje omgaat. Ik heb alleen de ervaring dat het daar nog wel eens aan kan liggen. Ik heb nog wel een double sided in mijn reserve-PC zitten en wil die best ruilen, ik ben echter niet in staat iets te posten of zo (pas geopereerd) en je woont ook niet echt om de hoek. 2x128MB, zou dat wel lukken?

Ik denk dat als ik echt ga zoeken misschien nog wel een double sided bankje vind, maar ik zal anders eerst eens ff uitvoerig gaan testen met de 128Mb bankjes die ik nog zelf heb en kijken of dat enige winst oplevert.

Het enige rare wat ik wel had was dat hij het derde 128Mb bankje niet volledig telde, hij kwam in totaal maar tot iets van 290 Mb !! plus dat hij met dat derde geheugen bankje erin wederom niet opstarte.
Hij gaf een foutmelding met iets van een corrupt geheugen wat was aangetroffen !! Het waren wel verschillende merken, misschien dat dat de oorzaak daarvan was ??

Anders zal ik het moeten doen met maximaal 192 Mb....
Maar dat is in principe wel acceptabel om XP er op te laten draaien, er worden toch geen grafische hoogstandjes mee uitgevoerd.

Ben er nu denk ik gedeeltelijk uit !! Infinion en Kingston geheugenbankjes zijn het meest compatible met Compaq, dus zal het één van deze twee merken gaan worden.

In ieder geval, alvast bedankt allen voor het meedenken.

groeten,

Remy

:thumb:

Geplaatst door Remy
. The memory sockets on the
system board can be populated with 8-, 16-, 32-, 64-, or 128-MB DIMMs.

En 256mb in een slot gaat dus niet zoals je zelf al aangeeft.

Maestro,

Dat is wat ik bedoel !! Het is verwarrende info die ik allemaal krijg.... Compaq geeft aan dat er in totaal 768 Mb in de 3 dimm sloten kan (768/3=256Mb) dus dan verwacht je toch dat het kan en afgaande op de info op shop.tweakers.net dat Dane-Elec hét aangewezen geheugen was, wat compatible zou zijn met Compaq.

Dus theoretisch zal het wel allemaal kloppen of geschreven staan, maar in de praktijk klopt er weinig van zoals je ziet...

Remy

idd Tibor, dus nog verwarrender....

Maar ja het is niet voor niks een Compaq !! :rolleyes:

Het wordt nog gekker, als ik bij Compaq zoek op de 6350 (CA of US) hebben ze het over DDR geheugen 'up to 2 GB'
Wie is er nou gek?????

Ik ben niet gek :p !!! :) :) Ben een Vliegtuig !!! :D :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan