Geheugen uitbreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErisDiscrodia

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2012
Ook ik wil graag mijn RAM geheugen gaan uitbreiden maar zit nog met een paar vraagjes.

Ik heb nu 1 gb geheugen en wil dit (in eerste instantie) verhogen tot 2 gb.

Volgens PC Wizard heb ik 2x 512 mb geheugen van het type DDR2:

-DDR2-SDRAM PC2-5300 (333MHz) - [DDR2-666] (geproduceerd door Hyundai Electronics)

Ik heb mijn PC nog niet opengemaakt om het daadwerkelijk te checken maar als ik het goed begrijp heb ik 4 sloten:

Memory Controller : System Memory
Error Correction Capability : Single-bit ECC
Number of connectors : 4
Max. Module Size : 8192 MB

Ik heb een Dell Optilex 745 (met volgens mij het bouwjaar 2007):

Type : Intel Core 2 Duo
Internal Specification : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz
Model Number : E6300

Vraag(en):

Wat is de beste manier om het geheugen tot 2gb uit te breiden; 4 x 512mb of 2 x 1gb?

Of is het ook mogelijk om simpelweg een 1gb stick toe te voegen aan het huidige geheugen van 2 x 512mb? Deze optie heeft natuurlijk mijn voorkeur doordat ik dan geen 2gb, maar 1gb hoef aan te schaffen en dus goedkoper uit ben.

En maakt het dan ook uit door welke fabrikant de stick gemaakt is? Ik heb nu geheugen van Hyundai, kan ik dan zonder problemen een stick van bv. Kingston of Transcend toevoegen?

Want, ik heb gelezen over een "dual channel mode" waardoor de PC nog wat sneller zou moeten worden. Maar hierbij zou het wel belangrijk zijn dat alle geheugensticks van dezelfde fabrikant zijn. Anders herkent de computer het geheugen niet als 1 geheel en heeft de dual channel mode dus geen zin.

Is mijn PC met deze specs in staat dit uit te voeren? En zo ja, heeft dit gevolgen voor de keuze van een geheugenstick?

Alvast bedankt en als er meer info nodig is hoor ik het wel...

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij...:thumb:

Ik heb je vraag een eigen plaats gegeven. Zoals je gelezen hebt in onze huisregels, waar je zojuist mee accoord gegaan bent, is het niet de bedoeling je vraag in een topic van een ander te zetten.

Succes met je vraag.

Ik lees net het volgende in een ander topic:

3 latjes in een Dual channel moederbord werkt niet optimaal wellicht kan dat zelfs problemen veroorzaken
het moederbord hoort eigenlijk 4 x 2GB of 2 x 4GB te krijgen

Dus als ik inderdaad een dual channel moederbord heb, (wat ik dus niet weet) is het niet aan te raden een 1gb stick toe te voegen aan het huidige geheugen van 2x512mb? Want dan heb ik namelijk 3 "latjes" in de slotjes zitten...

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/696363-meer-ddr2-geheugen?p=4452929&viewfull=1#post4452929

Dat van dualchannel komt later wel. En het hoeft niet eens problemen op te leveren als het niet op dual zou draaien.
Het meer(2 of 3 gb) als het huidige 1gb zal je meer voordeel opleveren als dat het in dual zou draaien.

Blijft nog mijn vraag welke van de 4 je hebt.
De ultra small heeft namelijk maar 2 sloten.

Bedankt!

Dat ga ik zeker proberen, ik hoop dat het lukt.

En zijn alle sticks met de specs 5300 en DDR2 gewoon compatibel met mijn systeem, of moet ik ook op het aantal MHz letten?

2 GB : 2 x 1 GB - DIMM 240-pins - DDR2 - 667 MHz / PC2-5300

Niet dat ik nog verder ga 'shoppen' ofzo maar ik wil voor in het vervolg weten waar ik precies op moet letten. Al die specs lijken namelijk erg ingewikkeld waardoor je snel de foute sticks kunt aanschaffen.

In ieder geval zal ik het volgende week met deze gaan proberen.

pc2-5300=667mhz
PC2-6400 = 800mhz en zo verder.

Niet alle sticks kan want zo heb je ook laptop geheugen. Dat is dan sodimm pc2-5300. Dat moet je dus niet hebben want die reepjes passen niet.;)
Voor jou systeem heb je dus pc2-5300-667mhz nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan